Aki a konnektoros hibrid 5-ös helyett egy hasonlóan erős dízelt választ, rosszul választ.
530d? Minek? Kizárólag az Osztyapenkó-Frankfurt vonalon, autópályán használod? Szereted a dízel vartyogását, a gázolaj és a korom szagát? Nagyon fontos az az egy-másfél literes spórolás százon? Mert máskülönben nem nagyon van rá okod, hogy ne egy 530e-t vegyél inkább. Még a lakókocsi, hajó vagy lószállító vontatása sem probléma vele: a hibrid Ötös ugyanúgy két tonnát húzhat, mint a dízel.
A konnektoros hibridhajtásnak egy átlagos használatban álló kocsiban 2021-ben, ha jól megcsinálták, egy egész csomó előnye és csak két kis hátránya van. Nézzük előbb az előnyöket! Az elektromos hajtás hozza magával az előfűtés, előklimatizálás lehetőségét, akár a zárt garázsban hagyott kocsiban is. A villanyos segédlet kíméli a még hideg benzinmotort. Az elektromos visszatöltés leveszi a lassítás terhének nagy részét a féktárcsák válláról. És egyelőre még jár egy csomó adminisztratív könnyítés is a zöld rendszám mellé.
A tisztán elektromos gurulás lehetősége megnyitja előtted az európai emissziómentes városi zónákat. Nem lesz büdös a garázsodban reggelente, mert villannyal gurulsz ki a kapuján. Az otthoni töltéssel röhejesen alacsonyra jön majd ki a napi városi rutinútjaid kilométerköltsége: mintha egy robogóval járnál, nem egy 5-ös BMW-vel. Padlógázra azonnal jön majd az erő, nem kell kivárnod, amíg az Euro-6-zsés motor vezérlése nagy nehezen kiszámolja, pontosan mennyi üzemanyagot is szabad a hengerbe fecskendezni a tökéletes lambdához vagy a kormolásmentes égéshez.
A hátrányok pedig: a plug-in hibrid kocsi kicsit nehezebb, a csomagtartó kicsit kisebb, mint a sima benzines vagy dízel modellváltozatnál. Más nem jut eszembe.
Bő egy hétig jártam ezzel a zöld rendszámos kék BMW-vel, lenyomtunk együtt vagy ezer kilométert. Vánszorogtam vele a fővárosi dugóban, süvítettem a néptelen autópályán, élveztem a kanyarokat szűk vidéki utakon, mentem egyedül, üresen és családdal, sok cuccal is. Az átvételtől kezdve a könnyes búcsúig végig tökéletesen boldog voltam vele és soha nem volt egyetlen pillanat sem, amikor azt mondtam volna: ej, bezzeg azért a dízel! Azt viszont mondtam, hogy ej, bezzeg azért a kombi. A 120 liter, amit a szedánban fel kellett áldozni az elektromos segédhajtásért, eléggé hiányzott. (A kombikarosszéria felára az Ötösnél 875 ezer forint.)
Az 1,9 tonnás, az 530i benzinesnél jó két mázsával nehezebb 530e lendületesen, a forgalom normál tempójához még az autópályán is elegendő erővel használható - villanyautóként. Ilyenkor ugyan csak 109 lóerőnk és 265 Nm-ünk van (ennyi a villanymotor teljesítménye és nyomatéka) és 140 km/h a végsebesség, de a rutinautózáshoz ez is elég, még egy 5-ös BMW-ben is. Ha pedig meg kéne indulni, ott a kétliteres, négyhengeres benzinmotor további 184 lóereje illetve a teljes, 292 lóerős rendszerteljesítmény, amivel aztán tényleg mindent meg lehet oldani.
Az üzemmódok közötti váltást teljesen rábízhatjuk a kocsira, de ha úgy tartja kedvünk, a váltókar melletti gombokkal mi is kiválaszthatjuk, hogy csak villannyal, hibrid üzemmódban vagy az akku töltöttségi szintjét megőrizve szeretnénk autózgatni.
A márkánál már nagyon régóta dolgoznak a phev-technikán, én magam 2014-ben vezettem először konnektoros hibrid BMW-prototípust. Ki is csiszolták a cuccot rendesen. Kiváló a benzines és elektromos rendszer összhangja, a benzinmotor beindulása és becsatlakozása a hajtásba, a visszatáplálós lassítás és az igazi fék munkába állásának átmenete alig érzékelhető.
Egyébként a BMW 530e xDrive használat közben nem tűnik egy csaknem 300 lovas autónak. A teljesítmény finoman épül fel, a négykerék-hajtás miatt nincs csúszás-mászás-fenékriszálás sem. A tesztautóban ráadásul négykerék-kormányzás is volt (422 ezer forintos extra), ami tovább növelte a kocsi stabilitását, pontosította az úttartást. Jópofa, de azért kíváncsi lennék egy parasztosabb 530e-re, csak hátsókerék-hajtással és fix hátsó tengellyel. Van egy olyan sejtésem, hogy az a kocsi nem lenne ugyan ennyire hájtek és precíz, de sokkal több lenne benne a klasszikus BMW-sségből.
És persze a többi BMW-hozzávaló közül is lehetne másként válogatni. Az M-Sport csomag egy ilyen kényelemre fókuszált utazóautóban nem feltétlenül fontos. A fehér bőr gyönyörű, de nagyon fogja a ruha, a tesztautó vezetőülését már csúnyán összekékezték az újságíró-farmerek. A mindentudó csúcs-infotainment néhány szolgáltatása (különösen a vicces, de kiszámíthatatlan gesztusvezérlés) nem létszükséglet, a 12,3 collos csúcskijelző helyett alighanem megteszi a 10,3-as alap is. A lézerfényszóró (675 ezer forint) pedig inkább csak státuszszimbólum, mint valóban fontos extra.
A nettó 11,15 kWh-s akkut legfeljebb 3,7 kW-tal lehet tölteni, így ha lemerül, minimum 3-4 óra, míg újra teljesen harcra kész lesz. Otthoni 230 voltos konnektorról még lassabb a töltés, ilyenkor csak két kilowattal tölt a kocsi. De ha este bedugjuk, reggel 30-40 kilométert tehetünk majd meg tisztán, füstölgés nélkül. Autópályán kevesebbet, városban többet.
Egy konnektoros hibrid autó fogyasztása mindig a felhasználói szokásoktól függ. Nekem nagyjából húsz százaléknyi elektromos használat mellett, sok autópályázással, dinamikus autózással, tehát nagyon nem hibridre optimalizált üzemben 6,5 literes átlagfogyasztás jött ki száz kilométerre, plusz a pár kilowattóra elektromos energia, amit elektromos üzemben másfél-kétliteres fogyasztásnak számolhatunk költségben százon. Ez így együtt egy kicsit, de tényleg csak egy kicsit több, mint amit a dízel evett volna. De ezt a hátrányt a kocsi valószínűleg bőven ledolgozta azzal, hogy a fék gyakorlatilag nem kopott semmit közben, hiszen az enyhébb lassítások energiáját a hibridrendszer újra felhasználható elektromos töltéssé alakítja, nem pedig elmelegíti a tárcsákon.
Az 530e alapára 18,12, az xDrive-é 18,96 millió forint. A tesztautó a maga extrém agyonextrázottságával egy 30 millió feletti értékű kocsi, de ezt a brutális drágítást el lehet követni a többi 5-össel is. Sokkal érdekesebb, hogy a konnektoros hibridhajtás felára a 286 lóerős 530d-hez képest mindössze 570 ezer forint. Ezek után tényleg nem értem, ki az, aki továbbra is ragaszkodik a gázolajhoz egy erős Ötösben a benzines-elektromos technikával szemben. Aki viszont mégis igényli a gázolajszagot, de a hibridség előnyeit is élvezni akarja, átballaghat a Mercedeshez, és megnézheti, milyen a dízel-plug-in hibrid a felső-középkategóriában, még kisebb csomagtartóval - és még kisebb fogyasztással: