Ezzel a kocsival a BMW adja elő az egyik legszebb siratóéneket a benzinkorszak temetésén.

Tökéletes. Nyilván van nagyobb meg erősebb meg drágább meg praktikusabb benzines autó is, de ez a BMW így, ahogy van, igen, a hülye bohócorrával együtt is - maga a tökély. Be lehet fejezni a benzines GT-k fejlesztését, innen már tényleg minden csak szánalmas, reménytelen vergődés lesz az esélytelen túlélésért. Ez az a csúcs, ahol ezt a műfajt, a hathengeres, elegáns sport-túrakupék kategóriáját örökre le kellene zárni. Már csak rosszabb jöhet.

James Bond BMW-je, amibe a kis Bondok is beférnek

Nem tudom, hogy valóban van-e valamiféle kölcsönhatás a BMW márkáinak szellemisége között, de ebből az elvileg német kupéból csak úgy árad a brit elegancia, a James Bond hangulat. Az alapforma annyira tökéletes, hogy sem a karbon farokszárny, sem az óriási új hűtőmaszk nem tudja elrontani. Sőt: még ezen a nagyonsemmilyen színen is át tud törni az egyszerre visszafogott és dinamikus, finom és vad, egységes, de elképesztően részletgazdag dizájn. Tényleg kellhetett egy kis brit behatás ahhoz, hogy a 4-es kupé formáját egy olyan országban ilyen lágyan meg tudják rajzolni, ahol a motorháztető hood helyett Motorhaube, a fényszóró headlight helyett Scheinwerfer, a sárvédő fender helyett Kotflügel.

Méretek: 4768x1852x1383 mm

Az egyszerű szürkéskékben is átütő erővel jelenik meg a fantasztikusan részletgazdag kupéforma

Az utastérben még ebben az M-csomagos kocsiban is az elegancia uralkodik a sportosság felett. A látvány, a finom illatok, a gondosan összemunkált felülethatárok a meghatározók, kikönnyítettség helyett súlyos minőségérzet van, puritán sebességimádat helyett villanymotoros állítású, puhán tömött komfort.

A 4-esben látszólag a karosszériaforma a meghatározó, de az a meglepő igazság, hogy a kocsi egy egész jól használható, praktikus hétköznapi autó. A kupétető alatt hátul is jól elfér két, egy-nyolcvan alatti felnőtt, két gyerek pedig igazán vígan megvan itt. A csomagtartóba nyilván nem lehet olyan kényelmesen pakolni, mint egy kombiba, de a 440 literes térfogat meglepő a 3-as szedán alig nagyobb, 480 literes katalógusadata mellett.

A minőségérzet kiváló, az ergonómia tökéletes

Ami fájt

Az elektromos üléscsúsztatás iszonyú lassú, egy örökkévalóság, mire el lehet kezdeni a bemászást vagy a kikászálódást az ajtónyitás után. Az M-es kormány karimája, mint minden BMW-ben, amiben ilyen van, ebben is túl vastag és túl csúszós rajta a bőr. Az AC gomb nem maradt kint a klímakonzolon, a légkondi kompresszorát csak a menüben lehet kikapcsolni. És ezzel ennek a fejezetnek vége is, mehetünk tovább.

Biztos, hogy ez összkerekes?

Ezt a kérdést többször is feltettem magamnak félhangosan a kocsiban az első kilométereken. Végül sikerült bebizonyítani magamnak, hogy igen, de az M440i csak akkor veszi elő a fronthajtás mankóját, amikor már tényleg szükség van rá. Egészen addig, még durva határhelyzetekben is inkább úgy viselkedik, mint egy klasszikus sport-BMW. Imádja riszálni a fenekét, bármikor lelkesen kezd finom driftbe egy kanyarban - de csak akkor, ha a vezető is így akarja. A kocsi remekül kézben tartható, az irányítás érzékien precíz. Ami pedig megdöbbentő 2020-21-ben: a motor is élénk, virgonc, életteli és mindig azonnal reagál a gázadásra.

Tengelytáv: 2851 mm

Amikor ezt a cikket írom, már egy Skoda Octavia RS tesztautó áll kint a home office-om előtt az udvaron. És bár ez elvileg egy sportmodell, a benzines technika és a DSG-váltó érezhetően teljesen agyon van verve a legutolsó Euro6-os környezetvédelmi normával. (Cikk hamarosan!) Hogy a BMW-nél miként sikerült mégis megoldani az előírások teljesítését úgy, hogy megtartották mellé az élményt is - rejtély. Nem hinném, hogy a minimális rásegítést jelentő 48 voltos, a hajtásba szükség esetén legfeljebb csak 11 lóerővel beszálló mild-hibrid rendszerben van a trükk. Mindenesetre a háromliteres, soros, hathengeres turbómotor gázadásra lelkesen és gyorsan pörög fel, a turbólyuk szinte nem is érezhető, a nyolcfokozatú hagyományos automata váltó pedig jobban a keze alá dolgozik, mint nagyjából az összes duplakuplungos szerkezet, amikre emlékeszem, Porsche-szint alatt.

Gyorsan is jó, lassan is jó

Az M440i xDrive-val akkor is boldogság az élet az utakon, ha sietünk és akkor is, ha csak úgy gurulgatunk. Remek Harman-Kardon, tökéletes klímakomfort, kényelmes ülés támogatja mindennapok komfortjait, kiváló oldaltartás, SPORT-üzemmódban pengeélesre váltó motorvezérlés, váltóprogramozás, lengéscsillapítás és kormányzás a vadulósabb pillanatokat. A menetstabilizáló természetesen (mint az i3-ast leszámítva minden BMW-ben) itt is teljesen kikapcsolható, de a kocsi ilyenkor se válik elszabadult hajóágyúvá, hanem a biztonsági védőháló nélkül is megmarad nagyon kezes, nagyon stabil, nagyon pontosan irányítható autónak.

0-100 km/h: 4,5 másodperc

Az autó annyira keresi a vezető kedvét, annyira készségesen szolgálja ki legtitkosabb igényeit, vágyait is, annyira harmonikusan mozog együtt vele, hogy - hát szóval annyira, hogy azt a címet adtam ennek a cikknek, amit. És az a különleges, hogy valami egészen perverz módon a farolgatós-csúszkálos-izgő-mozgó élmények nem csak a sofőrt, hanem az utasokat is boldogítják.

Ebben a kocsiban nem rontották el szemrehányó pillantások és rettegő tekintetek egy-egy jól sikerült kis megmoccanás örömét. Ellenkezőleg: ilyenkor az egész családból kijött a látens BMW-s és boldogan követeltek újabb és újabb hátsókerekes kalandokat. Ilyen szintű támogatásra az erős autók lehetőségeinek kihasználásában talán még nem is volt példa a praxisomban, pedig már elég régóta próbálgatom a családom tűrőképességeinek határait mindenféle járművekben. De az M440i-vel még ők is élvezték az ökörködést.

A fogyasztás ennél a kocsinál a vezető hangulatán múlik. Andalgós, kényelmes autózással vegyes használatban nem lehetetlen 8 liter alatt maradni (2998 köbcenti, 4x4, automata!), ha pedig egy kicsivel több BMW-faktort teszünk a mindennapokba, még mindig megállunk 9-10 literben. Innen persze még lehet felfelé tolni bőven egy kis Autobahn-nal vagy sok-sok-sok erőltetett, sodrós élményautózással.

A végtelenül kulturált, kényelmes utastérből a benzinmotoros technológia egyik utolsó igazán jó hathengeresének örömeit élvezhetjük

A vezetéstámogatás papíron mindent tud, amit egy modern prémiumautónak ma tudnia kell, de ez a sok kényszerű tudás - nagyon helyesen - szerényen meglapul a háttérben. Bár van érinőtképernyő, gesztus- és hangvezérlés is, dedikált gombok segítik a fontos, vezetés közben gyakran keresett szolgáltatások akár odapillantás nélküli, gyors ki-bekapcsolását. A vezetéstámogatás nem aggályoskodik túl sokat, a kocsi nem piszkál folyamatosan, hogy hol vezessek, mennyivel menjek, mekkora követési távolságot tartsak. Ellenben olyan csodák is várják azokat, akik szeretik ezt az önvezető mai világot, mint az autópályán a vészsáv automatikus kialakításának képessége (egyelőre csak Németországban autózva) vagy a jobbról előzés tiltásának ki-bekapcsolhatósága a követőradar menüjében.

A BMW vezetéstámogatásában olyan szolgáltatások is akadnak, mint az autópályás araszoláskor vészsávot kialakító asszisztens vagy az adaptív tempomat kikapcsolható jobbról előzést tiltó funkciója

Minden segédrendszer könnyen, gyorsan átlátható és megérthető, az átgondolt menürendszer hihetetlenül intuitívan teszi a kezünk alá, amit épp keresünk az érintőképernyőn vagy az iDrive-tárcsával. Infotainment-ergonómia szempontjából a mai BMW-knek nincs párjuk az autóiparban.

Kinek ajánljuk?

A BMW M440i xDrive Coupét azoknak küldenénk elsősorban nagy szeretettel, akik a márka legnemesebb hagyományait szeretnék még utoljára megtapasztalni egy éppen-hogy-csak villamosított, lélekben még inkább huszadik, mint huszonegyedik századi kocsiban. Ez sajnos nem azt jelenti, hogy most egy kis hitellel E36-os, E43-as 320-as kupék tulajdonosainak tömege fog tudni átülni a nagyorrú új modellbe. Az M440i Coupé eleve 20,3 millióról rajtol, a minden földi jóval felszerelt tesztautóban pedig még további hétmillió forint értékű extra szolgálja a boldogságot.

A mátrix-LED-lézer-csodafényszóró az autóipari világítástechnika egyik csúcsa

A gazdagon felszerelt tesztautó listaára 27,3 millió forint

Jó hír viszont, hogy (hacsak nem kizárólag pályanapokra kell a kocsi), nyugodtan  meg lehet spórolni a fapadosan is 28,1 millióról induló 480 lóerős M4-es felárát. Az M440i-ből egyáltalán nem hiányzott az a további 106 paci, sem a valódi M-es BMW-k kemény futóműve, nehéz kormánya, feszes-szoros kalodaülése. Ez a kocsi így volt tökéletes, ehhez a formához ez a technika annyira jól passzol, hogy innen - szerintünk - már csak rontani lehet rajta. Az autóval töltött napok emléke mindenesetre mélyen bevésődött szívembe-lelkembe: ha majd az unokáim megkérdezik, melyik volt az utolsó igazi klasszikus BMW, amit vezettem, erről a kocsiról fogok nekik mesélni!

Ez is benzines, ez is hathengeres, ez is csodálatos, több mint kétszer ennyiért:

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.