A British Motor Museum szexepiljét az eleve excentrikus brit autóipar legnagyobb tévedései, hibái, balfogásai adják.

Az autós múzeumok nem az országfelfedező jellegű családi kirándulások tipikus célpontjai, de vannak olyan kivételesen érdekes példányok ezen intézmények között, amelyek még azokat is le tudják nyűgözni, akiket amúgy hidegen hagynak az autók. Idei családi angol-skót-walesi autós nyaralásunk egyik csúcspontja például pont még az autók iránt kevésbé lelkesedő feleségem és lányaim számára is a British Motor Museum volt. Külön öröm, hogy itt nemcsak egyszerűen öreg autókat lehetett nézegetni, hanem félóránként-óránként induló kiscsoportos tárlatvezetéseken hozzáértő bácsikák mesélték el gyönyörű, BBC-kaliberű brit angolsággal, mit kell nézni és látni a furábbnál furább kiállítási tárgyakon.

A múzeum a lehető legközepebb-Angliában található, Birmingham közelében, nem messze a Jaguar főhadiszállásától, Coventrytől. Van is egy jókora dedikált Jaguar-tárlat az intézményben, de ez csak a harmadik legkevésbé érdekes részleg a brit autóipar, motorsport és filmes automobilógiai általános múzeumi csarnok, és főleg a félhomályos, sejtelmes különlegesség-raktár után.

Az elővételben 16, helyszíni vásárlással 19 fontos teljes árú felnőtt jegyben ez mind benne van. Azt mondom, 2-2,5 órát minimum érdemes tervezni a múzeumra, de akiben erősebben buzog az autóbuzéria, úgy el fog bóklászni itt akár egy bő fél napot is, hogy észre sem veszi, mennyire eltelt az idő.

A brit autóipar múzeumába stílszerűen egy brit identitású, bár már német technológiát használó tesztautóval érkeztünk. A MINI Countryman JCW minden idők legnagyobb MINI-je, így remek partner volt négyfős családunk számára a 6000 kilométeres brit túrához

A főépület (fenti kép) belül sokkal nagyobb, mint amilyennek a hatalmas parkolóba érkezve gondolná az ember. Az előcsarnok biztosan meghozza a kedvet a jegyvásárlásra akkor is, ha csak bekukkant a turista. Rögtön az ajtóban ott áll az első brit motoros jármű (ez is háromkerekű, mint a Benz-féle Patent Motorwagen), mögötte pedig egy első szériás Morris Mini és egy Land Rover, szemben egy kicsi, de látványos angliai Ford-történeti áttekintő kocsisorral és az új Defender kabriókasztnis ős-prototípusával.

A kisgyerekeket is rögtön beszippantja az intézmény. Nyilván az ős-Mini vidám arcát használták fel ehhez:

a tologatós-beleülős kiskocsik, a játékos felfedezésre invitáló foglalkoztató pult és a minis cukiságokkal teli shop könnyen megnyeri a gyereklelkeket. Apuka pedig megkapja azt a boldogságot, hogy több helyen is felboncolt, kettévágott modelleken magyarázhatja, mi hogyan működik.

10-kor nyitott a múzeum, 11-kor indult az első vezetett túra, amelyen egy jól érezhetően füle hegyéig örökre a brit automobilizmusba elmerült úriember

tiszteletreméltó visszafogottsággal, a dilettánsok számára is érdekes tényekre koncentrálva, szórakoztató nemzeti öniróniával mutogatta végig, hogyan is omlott össze és került mára mindenféle külföldi konszernekhez a brit autóipar.

Nagyon jól tettük, hogy csatlakoztunk a kis csoporthoz. Különben biztosan simán elsétáltam volna azok mellett a szemre nem túl izgalmas kocsik mellett, amelyek sorsa komoly fordulópontot jelentett, vagy sajnos inkább csak jelenthetett volna a nagy brit márkák, gyártók sorsának alakulásában, vagy amik különlegesen érdekes sorsuk miatt lettek egyedi darabok. Mint az a Morris Minor, ami még a háború utáni acélínségben készült mindenféle trükkös nyersanyagspóroló megoldásokkal, és 1961-ben került vissza a gyártó múzeumába, amikor az egymilliomodik legyártott példányt keresték egy olyan akcióval, hogy aki a legöregebb Minort viszi be hozzájuk, kap érte cserébe egy újat. Így lett meg nem csupán a legöregebb, de a legelső darab!

A filmes és a sportatutós szekció kicsi, de erős Gaydonban. A csarnoknak ebben a részében a hatkerekű rózsaszín Thunderbird húzza magára leginkább a tekinteteket, de a legnagyobb hős a három sport-Mini egy dobogón; a '66-os Monte-Carlo Rallye méltatlanul diszkvalifikált hármas befutói. A prototípus-szekció futottak még autóiról is lehetne egy-egy izgalmas könyvet írni: iszonyú mély a brit autóipar történelmének ürege.

A főépület egyéb érdekességei között találni álcázási szándékból rózsaszínre fújt katonai Land Rovert, korán jött kis villanyautót, amerikai-angol női kocsit az '50-es évek végéről és királyi integetős terepjárót is. A galérián az idővel egyre nyomasztóbban unalmassá váló Vauxhallok sorában az egykori versenycsapat tömpe orrú szervizbusza a legnagyobb arc.

A Jaguar különterme valójában egy külön múzeum. A tárlat teljesen átöleli a márka történetét a Swallow oldalkocsigyártól az S.S. márka 1945-ös Jaguarra cserélésén át (érthető okokból) a Daimler-akvizíción keresztül nagyjából az indiai érdekeltséggé válásig, 1922-től 2008-ig.

A legérdekesebb tárgyak a Jaguar-szentélyben is a koncepciók, prototípusok, de a Jaguar arisztokratikus kisugárzása miatt itt még a legkisebb kegytárgyakat is vallásos alázattal közelíti meg az ember.

A Jaguar (és a Daimler) rajongói számára amúgy szó szerint zarándoklati helynek számít a BMM: idén szeptemberben is lesz itt egy nagyszabású márkatalálkozó a Jaguar and Daimler Heritage Trust szervezésében. Ha lenne Jaguarom, már nézném is a nívópálcát, foglalnám a kompjegyet, és kezdeném számolni a napokat!

A legelvetemültebb autóbuzik számára a gaydoni múzeum legérdekesebb és leghangulatosabb része nyilván a raktár, ahol helyenként a szinte összeérő tükrök között átügyeskedve magunkat lubickolhatunk az autótörténelemben. Reflektorok, magyarázó táblák nélkül még izgalmasabb felfedezni a legkülönbözőbb állapotú, korú, történetű ritkaságokat, prototípusokat, egyedi átalakításokat, különleges sorsú roncsokat.

British Motor Museum, Gaydon, Anglia közepe: ha arra jársz, ne hagyd ki!

Ez is érdekelhet:

Ez kemény! – MINI Countryman JCW All4

Háromszáz lóerős és hatalmas tér van benne, mégis igazi MINI a Countryman JCW.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

WhatsApp-üzenetek miatt kerülhet komoly bajba az F1 az Andretti-ügyben

Hogyan lehet egy veterán autónak tökéletes fényezése? Így

Egy csepp aerodinamika – 40 éves az Opel Kadett E

További cikkeink a témában