A brit kormány egy furcsa előzetes szabálygyűjteményt adott ki arról, mit tehetnek a sofőrök az önvezető autó nem vezetése közben és mit nem.

A címben olvasható információról szóló híreket olvasva először azt hittem, ez valami fura, megkésett áprilisi tréfa, de aztán megtaláltam a teljesen hivatalos ősforrást is a brit kormányzat weboldalán arról, hogy az Egyesült Királyság közlekedési minisztériuma mindezt tényleg komolyan gondolja. Bár önvezető autó még nem igazán létezik, a brit KRESZ-t (amit ott Highway Code-nak hívnak és ami sokkal inkább egy amolyan általános ajánlásgyűjtemény, mint a mi poroszosan szigorú és specifikált szabályrendszerünk) már elkezdték kibővíteni a majdani autonóm járművek használatára vonatkozó szabályokkal.

A brit kormány az önvezető autóktól a közlekedésbiztonság javulását és közúti közlekedés hatékonyságának növekedését várja. Az új technológia érkezésének első hullámára készülve olyan szabályokat fogalmaznak most meg, amelyek az önvezetés olyan szintjeire vonatkoznak, ahol a sofőr ugyan már nem fogja  kormányt és nem nézi az utat, de még a kormány mögött ül és készen kell állnia arra, hogy bármikor átvehesse a jármű irányítását. Vagyis az egyik új szabály: az önvezető autóban is a vezetőülésben kell ülni menet közben - valakinek.

Második szabály: ennek a valakinek alkalmasnak kell lennie a vezetésre, ugyanazok az alkoholra, drogra vonatkozó tiltások vonatkoznak majd rá, mint a mostani sofőrökre. Harmadik szabály: a nem vezető sofőr bármit nézhet majd az autó beépített képernyőjén, akár olyasmit is, aminek nincs köze a vezetéshez (praktikusan: mozizhat vagy olvashatja a Player.hu-t), de a mobiltelefon használata még önvezető üzemmódban is tilos lesz, mert az azért már túlságosan elvonná az autót nem vezető ember figyelmét a nem vezetésről.

A közlemény szerint egyébként az első autonóm közlekedésre alkalmas járművek szigorú minősítési folyamatot követően még az idén megjelenhetnek a brit utakon, de ezek a kocsik kezdetben még, ahogy a hivatalos kormányzati közlemény fogalmaz, "valószínűleg" csak az autópályákon közlekedhetnek önvezető üzemmódban, ott is csak dugókban, maximum 37 mérföldes, 60 kilométeres óránkénti sebesség alatti tempóig.

A brit Mirror magazin még összecsipegetett pár információt az önvezető járművek közlekedésének várható új szabályairól. Ezek szerint ha az autonóm üzemmódban haladó autók balesetet okoznának, a vezető, pontosabban a nem-vezető nem tehető felelőssé a balesetért. Sőt: önvezető üzemmódban még a gyorshajtás és egyéb szabálysértések következményeit sem lehet majd a vezetőülésben ülő, józan, az érintőképernyőn filmet néző, de nem telefonáló homo sapiens nyakába varrni.

A GM pedig arra jött rá, hogy az önvezető autó akár az autóvezetés oktatásában is használható lehet: saját maga taníthatja meg az embereket, hogyan ne vezessenek:

Az önvezető autók elveszik az autóvezető-oktatók munkáját is?

Ha az autók saját magukat vezetik, akkor akár meg is tudják tanítani autót vezetni az embert is, gondolta a General Motors mindjárt le is védette az ötletet.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés