A Rolls–Royce megkérdezte ügyfeleit, mit szólnának egy dízelváltozathoz, majd a reakciójukat látva gyorsan kijelentették, nem lesz se gázolajos Rolls, se SUV. Biztos ez?

Vannak az elvek, van a pénz, és persze van köztük az összefüggés. Autóipari példánál maradva: logikusnak tűnik, hogy ha egy prémiumminőségről kommunikáló gyártó csinál egy olcsó gagyit, akkor elfordulhatnak tőle a vásárlói. De mi van akkor, ha többet keres a silány kocsikon, mint korábban az igényes vevőkön? Hát, minimum dilemma.

A Rolls–Royce-tulajok hajlandók egy luxusautó többszörösét áldozni egy Rollsra, cserébe komoly elvárásaik vannak, például egy igazán nemes múltú és jelenű, szuperkorszerű, szuperelegáns és szuperkényelmes autót akarnak. A BMW pedig fejet hajt és kiszolgálja őket. Persze, Rolls-szintű autót gyártani nagy üzlet, mert sokba kerül ugyan a fejlesztés, de bármennyi pénzért eladhatják – gondolhatjuk, de a Maybach példája mutatja, nem ilyen egyszerű a helyzet. Ott is adott volt a dicső múlt, ott sem egy névtelen cég állt a háttérben, hanem a Mercedes–Benz, de a 2002-es újjáélesztés után jövőre véget ér a márka újkori történelme: a remélt darabszám töredékét sikerült értékesíteniük, minden eladott példányt becslések szerint nagyjából százmilliós veszteséggel adták el. Ebben a kategóriában ugyanis nem elég, ha egy S-osztályt megnyújtanak és felcsicsáznak. De akkor mi a helyzet a Rolls–Royce Ghosttal, amely a 7-es BMW-re épül? Azt is veszik, és az igazi Rollst, a Phantomot is, a cég rekordévet zárt tavaly. Mégsem olyan könnyű kiismerni a csúcskategória-vevőket.

A Rolls–Royce hagyományosan benzinmotoros, és klasszikus felépítésű, ami az utóbbi évtizedekben négyajtós, kupé vagy kabrió modellt jelent. Ha a Rolls jelenlegi tulajdonosain múlik, nem is lesz változás: a cég érdeklődésére – bár elismerték annak nyomatékosságát, de – egyértelműen elutasították a dízelváltozatot, és a szabadidő-autó kivitelt is. A gyár sietett is kijelenteni: nem lesz se gázolajos Rolls, se SUV. A helyzet tehát egyértelmű. Vagy inkább annak tűnik.

Nézzünk kicsit körül, mit csinálnak mostanában a Rollshoz hasonlóan komoly elvekkel bíró gyártók: a Ferrari családi kocsit (FF), a Porsche SUV-ot és négyajtóst (Cayenne, Panamera), a Lamborghini SUV-ot (Urus), az Aston Martin négyajtóst (Rapide), valamint emblémáját adja a teleextrázott Toyota iQ-hoz (Cygnet), a Rollshoz leginkább hasonlítható Bentley pedig SUV-val lép piacra nemsoká (EXP 9 F).

És emlékezzünk meg néhány nagy kijelentésről: a BMW imidzséhez nem illik egy kompakt, mondták, majd a Mercedes A-osztály sikereit látva, évekkel később csak bemutatták az 1-es sorozatot. A Porschéhez nem illik a dízel, akinek a takarékosság (szebben fogalmazva a környezetvédelem) számít, annak nemsoká elkészül a hibrid, ígérték, nem sokkal a Cayenne és a Panamera dízelváltozatának megjelenése előtt.

Tudnunk kell még, hogy a luxusautó-piacot nem az európai nemesek vagy amerikai olajmilliárdosok pörgetik: a tavalyi rekordhoz inkább a közel-keleti 23, és főleg a 47%-os kínai volumennövekedés járult hozzá. Ha pedig arrafelé sláger lesz a batár-Bentley, és megszeretik a luxusmárkák dízelautóit, mint már annyiszor a világ- és autótörténelemben, a Rolls–Royce számára is fontosabbá válhat az elveknél a pénz, és az egyébként hagyományosan angol, de német tulajdonú márka dízelszagtól és öt ajtótól fintorgó konzervatív tulajdonosainál fontosabbak lehetnek a kevésbé finnyás, viszont tehetős és sokan lévő kínaiak.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
35% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
65% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés