A kilencvenes években minden lehetségesnek tűnt, még az is, hogy Moszkvában egy V12-es BMW-motorral hajtott roadstert építenek. A Cardi története ígéretesen indult, és az alapítók ma is retró stílusú egyedi modelleken dolgoznak.

A rendszerváltás után, amikor Oroszország megpróbálta felvenni a lépést a nyugati világgal, és az olyan állami tulajdonban lévő dinoszauruszok, mint a Ladát gyártó AvtoVAZ még mindig a kocka Ladát és a Samarát ontotta, néhányan már ennél sokkal merészebbet álmodtak. A kilencvenes évek közepére idejétmúlttá vált 110-es Ladát még mindig nem sikerült gyártásba adni, amikor az 1991-ben alapított Cardi előállt ezzel az érdekes sportautóval.

Nem mondanád meg, hogy ez a retró stílusú roadster az ezerhatos Zsiguli alapjára épült,

hiszen a formás karosszériája teljes egészében üvegszálas anyagból készült, és az alaposan kidolgozott, vörös bőrbe húzott utastere is messze áll attól, amit a kilencvenes évek gyatra minőségű orosz autóiról gondoltál. Az 1995-ös moszkvai autószalonon leleplezett Body még csak a kezdet volt, a retró stílusa pedig alapjában véve határozta meg a Cardi jövőjét.

Az orosz cégnél innentől minden évben előálltak egy újabb koncepcióval. 1996-ra készült el a Cardi következő prototípusa, ami stílszerűen a Next nevet kapta, és

a jellegzetes arányai alapján rögtön sejtheted, hogy a jó öreg Niva adta az alapját.

A modern dizájnú karosszériát itt is üvegszálas anyagból formázták, és a targa koncepciója nagyon emlékeztet arra a Bora névre keresztelt Ladára, amit sejkeknek gyártottak volna Togliattiban.

1997-re tovább dolgoztak a terepjárón, és elkészült a Next zárt tetős változata, a Tetra, amit úgy alakítottak ki, hogy akár kisebb sorozatban is gyártani lehessen. A Cardi egy másik koncepcióval is előállt abban az évben, és az egyszerűen csak Coupé néven emlegetett, egy kicsit még esetlen formájú sportautó, amit egy BMW 323-ból építettek, már előre sejtette azt, hogy az orosz műhelynél nagyobb dobásra készülnek.

1998-ban a párizsi autószalonon aztán tényleg nagyot gurított a Cardi, amikor bemutatta a Curara névre keresztelt roadstert.

A retró dizájnt sokkal jobban kidolgozták, a csónakformájú karosszériára látványos módon rögzítették a pótkereket, a hűtőmaszk formájából pedig akár a Bugatti koncepciója is lehetett volna a kétüléses roadster. A karosszéria már nem üvegszálas, hanem szénszálas anyagból készült.

A műszaki tartalom a BMW-től származott, egy 750i-ből vették át az 5 literes V12-es motort,

ami 326 lóerőre és 450 Nm nyomatékra képes, és négyfokozatú automata váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, a futómű állítható volt. A 4,68 méter hosszú, és a könnyű építésmódjának köszönhetően csupán 1470 kilogrammos roadster ezzel hat másodpercen belül gyorsult százra, és 250 km/órás végsebességre volt képes.

A Curara nagy sikert aratott, az egyetlen példányban készült prototípusra nem volt nehéz vevőt találni,

egy spanyol gyűjtő szerezte meg, aki évekig használta. A formáját ugyan tönkretette az utólag felszerelt bukókerettel és kerékpártartóval, de a Cardi roadstere nem tűnt el a süllyesztőben, időnként feltűnik aukciós oldalakon, ahol figyelemreméltó áron keresnek neki gazdát. A legutóbb BMW-emblémával még 160 ezer euróért hirdették.

Ki tudja, hogy miért szakadt meg a Cardi lendülete, mindenesetre a Curara után már csak egy egyedi sportautóval álltak elő.

2003-ban jött ki a Body II, aminél már nem egy Zsiguli, hanem egy BMW 325-ös adta az alapokat, a 2,5 literes, 196 lóerős hathengeres motor pedig ígéretesen vitte a retró stílusú roadstert, amit a BMW Z3, a Mercedes SLK és a Porsche Boxster ellenfelének szántak, de az elődökhöz hasonlóan ez is csak egy példányban készült el.

A következő években a Cardi több egyedi prototípus építésében vett részt, tuningolt autókat is készítettek, de a Curara sikerét már nem tudták megismételni. Az utóbbi időben azonban egy igencsak ígéretes projektben vettek részt, Cyril Bilenkin tervei alapján építették meg azt az ötvenes-hatvanas éveket idéző sportkupét, ami alatt ismét modern BMW-technika dolgozik – és ezt már bárki megrendelheti, aki különleges túrakocsira vágyik.

Sosem mondanád meg, hogy ez az ötvenévesnek látszó kupé egy 4-es BMW

Mert hogy ez tényleg egy BMW 4-es, vagyis egy új autó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Fedezd fel Materát ezzel a csodálatos Alfa Romeo 2600 Sprinttel

Csak egy elektromos autó, de ez több mint száz éves

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés