A kilencvenes években minden lehetségesnek tűnt, még az is, hogy Moszkvában egy V12-es BMW-motorral hajtott roadstert építenek. A Cardi története ígéretesen indult, és az alapítók ma is retró stílusú egyedi modelleken dolgoznak.

A rendszerváltás után, amikor Oroszország megpróbálta felvenni a lépést a nyugati világgal, és az olyan állami tulajdonban lévő dinoszauruszok, mint a Ladát gyártó AvtoVAZ még mindig a kocka Ladát és a Samarát ontotta, néhányan már ennél sokkal merészebbet álmodtak. A kilencvenes évek közepére idejétmúlttá vált 110-es Ladát még mindig nem sikerült gyártásba adni, amikor az 1991-ben alapított Cardi előállt ezzel az érdekes sportautóval.

Nem mondanád meg, hogy ez a retró stílusú roadster az ezerhatos Zsiguli alapjára épült,

hiszen a formás karosszériája teljes egészében üvegszálas anyagból készült, és az alaposan kidolgozott, vörös bőrbe húzott utastere is messze áll attól, amit a kilencvenes évek gyatra minőségű orosz autóiról gondoltál. Az 1995-ös moszkvai autószalonon leleplezett Body még csak a kezdet volt, a retró stílusa pedig alapjában véve határozta meg a Cardi jövőjét.

Az orosz cégnél innentől minden évben előálltak egy újabb koncepcióval. 1996-ra készült el a Cardi következő prototípusa, ami stílszerűen a Next nevet kapta, és

a jellegzetes arányai alapján rögtön sejtheted, hogy a jó öreg Niva adta az alapját.

A modern dizájnú karosszériát itt is üvegszálas anyagból formázták, és a targa koncepciója nagyon emlékeztet arra a Bora névre keresztelt Ladára, amit sejkeknek gyártottak volna Togliattiban.

1997-re tovább dolgoztak a terepjárón, és elkészült a Next zárt tetős változata, a Tetra, amit úgy alakítottak ki, hogy akár kisebb sorozatban is gyártani lehessen. A Cardi egy másik koncepcióval is előállt abban az évben, és az egyszerűen csak Coupé néven emlegetett, egy kicsit még esetlen formájú sportautó, amit egy BMW 323-ból építettek, már előre sejtette azt, hogy az orosz műhelynél nagyobb dobásra készülnek.

1998-ban a párizsi autószalonon aztán tényleg nagyot gurított a Cardi, amikor bemutatta a Curara névre keresztelt roadstert.

A retró dizájnt sokkal jobban kidolgozták, a csónakformájú karosszériára látványos módon rögzítették a pótkereket, a hűtőmaszk formájából pedig akár a Bugatti koncepciója is lehetett volna a kétüléses roadster. A karosszéria már nem üvegszálas, hanem szénszálas anyagból készült.

A műszaki tartalom a BMW-től származott, egy 750i-ből vették át az 5 literes V12-es motort,

ami 326 lóerőre és 450 Nm nyomatékra képes, és négyfokozatú automata váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, a futómű állítható volt. A 4,68 méter hosszú, és a könnyű építésmódjának köszönhetően csupán 1470 kilogrammos roadster ezzel hat másodpercen belül gyorsult százra, és 250 km/órás végsebességre volt képes.

A Curara nagy sikert aratott, az egyetlen példányban készült prototípusra nem volt nehéz vevőt találni,

egy spanyol gyűjtő szerezte meg, aki évekig használta. A formáját ugyan tönkretette az utólag felszerelt bukókerettel és kerékpártartóval, de a Cardi roadstere nem tűnt el a süllyesztőben, időnként feltűnik aukciós oldalakon, ahol figyelemreméltó áron keresnek neki gazdát. A legutóbb BMW-emblémával még 160 ezer euróért hirdették.

Ki tudja, hogy miért szakadt meg a Cardi lendülete, mindenesetre a Curara után már csak egy egyedi sportautóval álltak elő.

2003-ban jött ki a Body II, aminél már nem egy Zsiguli, hanem egy BMW 325-ös adta az alapokat, a 2,5 literes, 196 lóerős hathengeres motor pedig ígéretesen vitte a retró stílusú roadstert, amit a BMW Z3, a Mercedes SLK és a Porsche Boxster ellenfelének szántak, de az elődökhöz hasonlóan ez is csak egy példányban készült el.

A következő években a Cardi több egyedi prototípus építésében vett részt, tuningolt autókat is készítettek, de a Curara sikerét már nem tudták megismételni. Az utóbbi időben azonban egy igencsak ígéretes projektben vettek részt, Cyril Bilenkin tervei alapján építették meg azt az ötvenes-hatvanas éveket idéző sportkupét, ami alatt ismét modern BMW-technika dolgozik – és ezt már bárki megrendelheti, aki különleges túrakocsira vágyik.

Sosem mondanád meg, hogy ez az ötvenévesnek látszó kupé egy 4-es BMW

Mert hogy ez tényleg egy BMW 4-es, vagyis egy új autó.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés