Az elektromos Transit bemutatóján kiderült, hogy a Ford a haszonjárművek villamosításában jóval többet lát, mint a dízelmotor villanymotorra cserélését.

Az új, elektromos Transit nem csupán egy termék. A Ford egy komplett új üzletágat hozott létre azoknak az ügyfeleinek, akik vállalati kishaszonjármű-flottájukat (legyen az akár csak pár darab furgon vagy több száz kisteherautó) elektromos hajtással szeretnék működtetni. Az E-Transit csak az egyik új terméknév, amit érdemes megtanulni. A másik a Ford Pro.

A Ford E-Transit után hamarosan jön az elektromos Custom és még néhány villany-kisteherautó, a Ford pedig felkészült a töltési infrastruktúra kiépítésére és kezelésére és a flottamenedzsmentre is
A Ford Pro, a Ford elektromos haszonjármű-üzletága külön CEO-t is kapott. Ted Cannis igazi amerikai elszántsággal és energikussággal vágott bele a kis- és középvállalkozások kishaszonjármű-flottáinak radikális átalakítására világszerte
Egy interjú során rákérdeztem a hidrogénre és a szilárdtest-akkumulátorra is: publikus konkrétumok nincsenek, tervek, szándékok nagyon is vannak ezekkel a dolgokkal kapcsolatban a Fordnál

Kezdjük azért magával a kocsival, mégiscsak az  volt az a kézzelfogható, tárgyiasult dolog, amiért elutaztunk Barcelonába. Az új Transit nem más, mint egy régi Transit, amelynek alvázába beszerelték a Mustang Mach-E 68 kWh kapacitású akkumulátorát, hátsó kerekei közé pedig beépítettek egy 269 lóerős, 430 Nm leadására képes villanymotort. A villany-Transit három hosszban és három magasságban készül, 3,5 vagy 4,25 tonnás legnagyobb össztömegű változatban. A legnagyobb hasznos teherbírású verzió 1758 kilót bír el legálisan.

Az elektromos Transit tervezésénél az ügyfelek járműhasználati szokásainak figyelembe vételével meghatározott legfontosabb kitűzött cél az volt, hogy olyan kisteherautó készüljön, amely egy töltéssel akár télen, akár nyáron, akár a kocsi öt-tízéves korában is stabilan képes legyen 150 kilométer megtételére egy feltöltéssel. Ezt a villany-Transit valószínűleg az év 99%-ában hozni is fogja. A WLTP-szabvány szerinti hatótáv 317 kilométer; ebből bőven van hova engedni, ha netán a sofőr lába nehezebb, a külső hőmérséklet alacsonyabb, a terepviszonyok dimbes-dombosabbak, mint a steril laborértékek.

Az E-Transit  akkuja váltóáramról 11, egyenáramú villámtöltőről 115 kW maximális teljesítménnyel tölthető. Megfelelő gyorstöltőn 15%-ról 80%-ra 34 perc alatt lehet feltolni az akku energiaszintjét. Az akkuba gyűjtött energiát a kocsi nem csak hajtásra tudja használni. A fülkében is és a raktérben is találunk szabványos 230 voltos konnektorokat, amelyekből összesen 2,3 kW-nyi teljesítmény vehető ki. Ez egy elektromos láncfűrész, egy nagyobb fűnyíró működtetésére vagy mondjuk egy felfújható jacuzzi fűtésére is elég, hosszú órákon át.

Az elektromos Transittal Barcelona ipari kikötőjében és a külvárosi hegyes-völgyes utcákon tettünk meg pár tucat tesztkilométert. Az autó vezetése egyszerű, a komfort átlagos kisteherautós, a menetdinamika ugyanolyan, mint egy erősebb dízel furgonban. Az óriási, 12 collos érintőképernyő és a váltókart helyettesítő irányváltó tárcsa viszont megszokhatatlanul izgalmas elem a műszerfalon. A teljesítmény mindenre elég – lenne, ha az elektronikus robotasszony nem szólna ránk szemrehányóan, amikor túl mélyre nyomjuk a gyorsítópedált. De akkor is kioktatásban részesülünk, ha túl nagyot fékezünk és ezzel értékes energiát pocsékolunk.

Ez a funkció, a takarékossági tanácsok osztogatása természetesen kikapcsolható a menürendszerben, de valószínűleg az E-Transit-sofőrök nagy része kénytelen lesz mindig tényleg takarékosan vezetni, hogy ezzel pénzt takarítson meg főnökének. És ezzel a gondolattal át is térhetünk a Ford másik fontos újdonságára.

Pro, mint productivity: a Ford Pro szolgáltatáskör a vállalati termelékenység, hatékonyság növeléséről szól. A Ford látja, érzi, tudja, hogy a kisáruszállítás villamosítása messze nem csak új, dízel helyett villannyal működő kocsikat jelent. Az elektromos teherautókat tölteni is kell valahogyan, a töltést, vagy akár a hálózatra való visszatöltést menedzselni kell. És ha már ezek a kocsik amúgy is hálózatra kapcsolva működnek, miért ne gyűjtenénk még adatokat a működésükről, a szervizigényükről, a sofőrök vezetési hibáiról, akár a fuvarszervezések optimalizálásának lehetőségeiről?

A Ford különleges felépítményeket is kínál az E-Transithoz. A képen egy hűtőkocsi és egy műhelykocsi látható
Az akku és a motor az alváz alá került, az E-Transit raktere ugyanakkora, mint a dízel Transité
A sofőrt folyamatosan igyekszik hatékonyságra ösztönözni a kocsi, a 12 collos érintőképernyő mögötti menürendszer is sok segítséget ad a takarékos, produktív fuvarszervezéshez

A Ford meglátta a komplett flottaüzemeltetési lehetőséget az elektromos mobilitási tranzícióban. Hogy ez pontosan hogyan is működne mondjuk nálunk, az majd pár hónap múlva kristályosodik ki, de a cél (és a Ford ígérete) az, hogy ha egy kis, közepes vagy óriási flottát üzemeltető kuncsaft úgy dönt, elektromos Ford kisteherautókra vált, ők intéznek neki mindent, a telephelyi töltők felszerelésétől a rendszeres szervizelésig. Ez az egész majd valamikor 2023-tól kezdhet el a valóságban is működni. A Ford E-Transitok és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások értékesítése jövőre indul Magyarországon.

Nem rossz dolog ez a villamosulás a furgonoknál, a plug-in hibrid új Multivan is tetszett:

Mostantól két Transporter van: a teherautós régi és az egyterűs új – Volkswagen T7 Multivan-teszt

Amikor vissza kellett vinni, a család kiállt a kapuba, és zokogva integetett utána zsebkendőkkel. Az új Volkswagen Multivan fantasztikusan jó családi kocsi lett.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Well done
Hirdetés