Nekünk elsősorban a Mad Max-filmekből lehet ismerős a típus, de Ausztráliában még ennél is nagyobb legenda övezi a Falcont. Pláne ezt a Falcont.

Chicken Coupe, Csirkekupé: alighanem mindörökre ráragadt a név erre az 1973-as Ford Falconra. Hiszen a chicken coop angolul csirkeólat jelent, ezt a kocsit pedig nem csak hogy pont egy csirkeólból mentették ki egy árverésre, hanem állapotát elnézve alighanem benne magában is fészkelt jó néhány baromfik az utóbbi évtizedek során.

ÉS mégis kifizettek érte több mint 300 ezer ausztrál dollárt. Egészen pontosan 300.909 AUD-ért ment el, ami 63,5 millió forintot ér mai árfolyamon. De mégis, mi került ezen a csirkeszaros rozsdaboglyán ennyi pénzbe?

"Fellelt állapotban": egy igazi barn find
A lábtérben alighanem kihajtana és teremne az elvetett krumpli

Ez a kocsi az ausztrál autómániások rajongásának egyik sistergő fókuszpontja, olyan imádat lengi körbe, mint nálunk mondjuk a BMW E30 M3-at vagy Amerikában a Shelby-féle Ford Mustang GT500-at.

A kocsi teljes nevén egy Ford Falcon GT Hardtop RPO 83, egy olyan modellváltozat, amelyet csupán egyetlen évben gyártottak. (Az RPO a Regular Production Option rövidítése, vagyis gyári tuningcsomagokat jelent.) 1973-ban 130 darab olyan négyajtós szedán és mindössze 120 darab keménytetős kupé készült a Falconból, melyben az 5,8 literes V8-as blokk módosított karburátorral és kipufogórendszerrel körülbelül 335 lóerő leadására volt képes. A nagy teljesítmény mellé négyfokozatú kézi váltó és négy tárcsafék is járt, valamint megfelelően átalakított hűtőrendszer és hőpajzsok a kipufogórendszer köré.

Íme, a 65 millió forintos autó
És így néz ki egy restaurált példány (kép: egy másik aukciós ház, a Shannons oldaláról)
Az iszonyú kinézet dacára állítólag a motor átforog, a tankban pedig lögybölődik a kellemes illatú, még az etanol-adalékolás előtt betankolt maradék benzin

A darabszám azért maradt ilyen alacsony, mert 1972-ben az olajválság és az amerikai autók gyártását meghatározó környezetvédelmi szabályozás leblokolta  a hatalmas lökettérfogatú, teljesítményű és fogyasztású izomautók fejlesztését. A következő évben tehát az ausztrál Ford és GM-üzemek gyakorlatilag csak a maradék alkatrészek kiszórása, a raktárkészletek felszámolása miatt építették meg ezeket az utolsó szörnyeket.

Bármekkora legenda is ez a Falcon, az ára elszaladt egy kicsit az irracionalitásba. A Grays Online aukciós oldalra 9 dolláros kikiáltási áron került fel, majd hat nap után, a hajrában kialakult erős versengés miatt az eredeti kiíráshoz képest 40 perccel meghosszabbított árverésen érte el elképesztően magas eladási árát. Szakértők a reális értékét inkább 150-200 ezer dollár körülire becsülték, amihez simán hozzá lehet még számolni ugyanennyit a restauráció költségeire.  Szóval az új tulaj kicsit drágán vette a kocsit, de látva az oldtimerek értékének növekedését az elmúlt években, hosszú távon még így is biztosan jó üzletet kötött a csirkeól-kupéval!

Egyébként ez a konkrét Falcon-típus a Mad Max-filmekben csak mellékszerepet játszott. A főhős autója egy '73 és '76 között gyártott XB volt, az XA csak itt-ott tűnt fel néha a sorozatban.

Igazi hot rodot építettek ebből a Plymouth Prowlerből

Kellett hozzá egy 7 literes Corvette-motor is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A cipőkollekció, melyben kompromisszumok nélkül lehetsz szabad, egyedi és vagány

Menhelyről? Tenyésztőtől? Honnan legyen kutyád?

Mit csinálnak ezek a melósok az ősrégi gépeiken? Jaguart!

További cikkeink a témában