A Lotus ikonikus sportautójának nem egyszerűen női nevet adtak, hanem az akkori tulajdonos unokájáról nevezték el. Elisa a nevét viselő sportkocsival együtt cseperedett fel és vált autórajongóvá, az Elise utolsó példánya pedig most a garázsába kerül.

Nem sokan mondhatják el magukról, hogy autót neveztek el róluk, de az olasz Elisa Artioli közéjük tartozik. A nagyapja ugyanis az a Romano Artioli, aki a kilencvenes években nemcsak a Bugattit élesztette fel, de 1993-ban a Lotust is megvásárolta, a következő években készülő sportautó pedig ismét feltette az angol márkát a rajongók térképére. Az alapító Colin Chapman elveit követve egy könnyű roadstert terveztek, ami a kis motorjával is fürge és élénk tudott lenni.

A kétéves névadó

Az eredeti tervek szerint Type 111, azaz One-Eleven lett volna az újdonság neve, utalva a Lotus ötvenes évekbeli sportautójára. Romano Artioli azonban az utolsó pillanatban meggondolta magát, és elhatározta, hogy a kétéves unokája után Elise névre kereszteli a sportkocsit. Az új név ráadásul a Lotus hagyományába is illett, ami szerint E-vel kezdődő neveket adnak a típusoknak, mint az Esprit. A csapatnak csak pár hete volt bejegyezni a védjegyet és elkészíteni a brosúrákat.

1995 októberében, a londoni autókiállításon mutatták volna be az új autót, az időzítés azonban még szorosabb lett, mivel Artioli úgy döntött, hogy az Elise-t inkább az egy hónappal korábbi frankfurti autószalonra viszi el, ahol nagyobb nyilvánosságot kaphatott az új Lotus. 1995. szeptember 12-én aztán a márka sajtótájékoztatóján leleplezték az újdonságot, és

a sajtó nagy meglepetésére egy bájos kislány is ott ült a vezetőülésen: ő volt Elisa.

Elisa akkor még csak kétéves volt, ezért az autószalon előtti hetekben gyakran bújócskát játszottak otthon egy lepedő alatt, hogy ne féljen majd a nagy eseményen. Romano Artioli pedig félretett egy példányt az autóból az unokájának, aki ugyan 1997-ben megkapta a szürke Elise-t, de évekig csak a garázsban nézegethette. 19 évesen aztán végre kipróbálhatta a nevét viselő autót, eleinte csak óvatosan, elvégre egy Lotus nem éppen kezdő sofőröknek való.

Autórajongóvá érett

A következő években Elisa nagyon megszerette az autóját, és egyre több rutint szerzett a vezetésében, már a versenypályáktól sem riadt vissza. A középmotoros, hátsókerék-hajtású sportkocsival kinyílt számára a világ, autós találkozókra járt, ahol persze rendszerint felismerték. Pedig nem tartja magát hírességnek, nem szereti maga körül a felhajtást, inkább azt mondja, hogy minden a most 89 éves nagyapja és az Elise tervezőinek érdeme.

Elisa és az első autója, amitől soha nem válik meg

Romano Artioli alatt nagyot lépett előre a Lotus, és most ismét új fejezet kezdődik az angol márka történetében, 35 ezer legyártott autó után búcsúzik az Elise a kínálatból. Az utolsó példány pedig nem is kerülhetne jobb helyre, mint Elisa garázsába, aki már évek óta álmodott az új modellről, de eddig nem engedhette volna meg magának.

Amikor meghallotta, hogy véget ér az Elise gyártása, arra kérte a Lotust, hogy övé lehessen az utolsó.

A Championship Gold színű Elise Sport valójában az utolsó előtti, a legutolsót ugyanis megtartják a gyári múzeum számára, ez azonban aligha zavarja Elisát, akinél most kevés boldogabb ember van a Földön. Imádja az autóját, rengeteget vezet, és a kedvenc helye a Dolomitok, ahol született, és ahová most autós túrákat szervez a saját cége. Együtt nőtt fel a róla elnevezett autóval, és a rajongását látva kétség sem fér hozzá, hogy nem is kaphatott volna jobb nevet a Lotus korszakalkotó sportautója.

Romano Artioli és a Bugatti sztoriját itt olvashatod el:

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Nagyon egyedi BMW-szerelvényt állítottak meg a német rendőrök