A kilencvenes évek óta az Elise és a különböző leszármazottjai készülnek a Lotusnál, de ez a korszak most véget ér, a kis angol márka egy egészen más jövő felé tart.

A legendás Colin Chapman által alapított autómárkát mindenki a kompakt, könnyű és fürge sportautóiról ismeri, és a Lotus történetében a legutóbb 1996-ban kezdődött egy fontos fejezet az Elise bemutatásával. A formás roadster azonnal megnyerte a rajongókat, és a semmi máshoz nem fogható vezetési élményével a világ eszébe juttatta, hogy egy sportautónak elsősorban erről kell szólnia, nem a teljesítmény hajszolásáról.

Elisa után keresztelték el

A márkát a kilencvenes években a Bugattit is felélesztő Romano Artioli olasz vállalkozó szerezte meg, és a sportautó az unokája, Elisa után kapta a nevét. Az Elise sokkal elérhetőbb is volt, hiszen feleannyiba került, mint az addig gyártott Esprit. Amikor pedig a szigorúbb amerikai előírásoknak megfelelően légzsákkal, kipörgésgátlóval és menetstabilizálóval szerelték fel, az Elise a tengerentúlon is újra feltette a Lotust a térképre.

Elisa Artioli, a Lotus Elise névadója csinos nővé érett
Az Elise egyúttal a Lotus történelmének leggyorsabban eladott autója lett, 1996-tól négy év alatt több mint 10 ezer példánya kelt el.

A növekedés később sem állt meg, hiszen míg a Lotusnak az 1948-as alapításától 47 évébe telt az első 50 ezer autó értékesítése, addig a 100 ezres határt mindössze 23 évvel később, 2018-ban érték el.

A Lotus népszerűségét a márkakupák is fokozták: az Elise eszményi pályaversenyautónak bizonyult, és nagy sikerrel futott a széria az Egyesült Királyságon kívül többek között az Egyesült Államokban, Japánban, Ausztráliában, Olaszországban és Malajziában is. Igazi kuriózumnak számított a Lotus Ladies Cup, ahol csak hölgyek versenyeztek, 2011-től négy szezonon keresztül, és ennek ötlete éppen Magyarországról indult.

A Lotus mesterhármasa

2000-ben érkezett meg Exige, ami tulajdonképpen az Elise még keményebb, pályanapokra is alkalmas változata volt, és ekkortájt váltott a Lotus a korábbi Rover-motorokról a megbízhatóbb Toyota-féle négyhengeresekre. A később érkező kompresszoros és V6-os modellek pedig csak tovább fokozták a Lotus-sportautók népszerűségét.

Fordulópontnak számított az Evora bemutatása is 2010-ben, hiszen ez a modell tovább folytatta a Lotus hagyományait, de a V6-os Toyota-motorjával a kényelmesebb túrakocsit keresők igényeit is kielégítette.

Tökéletes választás volt azoknak, akik szerint az Elise és az Exige túl puritán lett volna a mindennapi használatra.

Opelt és Teslát is gyártottak

A Lotus időközben más márkáknak is kölcsönadja a sportautó-platformját, ezért az Opel Speedster és az első szériás Tesla Roadster is erre az alapra épült. 2000 és 2005 között 7200 darab Opel, majd 2007-től 2012-ig még 2515 darab Tesla hagyta el a hetheli üzemet. Kevesen tudják, de a Lotus adta a sebességrekorder Hennessey Venom GT alapját is, a megnyújtott és kiszélesített karosszériát 6,2 literes, 1217 lóerős V8-as motor repítette.

Az Opel Speedster a lemezek alatt valójában egy Lotus
Elon Musk nem tartana ott, ahol, ha nincs a Lotus-alapú Tesla Roadster
Nagyobb, szélesebb, jóval izmosabb, de a Venom GT is Lotusként született

A Lotus könnyű és fürge sportautója pedig napjainkban olyan hasonló koncepciójú modellek létrejöttét inspirálta, mint az Alfa Romeo 4C és az Alpine A110.

Az olyan különleges modellekkel együtt, mint a 340R, az Europa, a 2-Eleven és a 3-Eleven, a Lotus az elmúlt 26 év alatt összesen 56 618 autót gyártott, ebből az Elise (35 124 darab), az Exige (10 497 darab) és az Evora (6117 darab) csaknem 52 ezret tett ki. Nem tűnik soknak, de jelentős előrelépés az évi pár száz autóhoz képest a nyolcvanas évekből.

Reményteljes jövő

A Lotus már a jövőjére készül, és ennek fontos fejezete a nemrég bemutatott Emira, a márka utolsó tisztán benzines modellje. Már bemutatkozott az angolok következő nagy dobása, a teljesen elektromos Evija is, és hamarosan leleplezik az egyelőre Type 132 néven ismert modellt is, ami a márka első szabadidő-autója lesz.

Az Emira ott folytatja, ahol az Evora abbahagyta
Az Evija minden szempontból a Lotus legelképesztőbb autója
A Lotus jövőjében SUV-nek is van helye, meglátjuk, milyen lesz

Szentségtörésnek hangzik, de ha minden jól megy, akkor a Lotus SUV-je új korszakot nyithat a kis angol gyártó történetében. A Porsche elég jó példa, hiszen a Cayenne bemutatásával a stuttgartiak eladásai – és a bevételei is – jelentősen nőttek, amit aztán arra használtak fel, hogy még izgalmasabb sportautókat fejlesszenek belőle. Rajtad a sor, Lotus!

Ez is érdekelhet:

Az Emira a Lotus utolsó tisztán benzines sportautója

AMG vagy Toyota-motorral választanád?

Nagy kár, hogy nem váltak valóra ezek a Lotus sportautók

Az új Elise és Esprit is elég dögös lett volna.

Az elektromos Lotus lesz a Tesla legújabb kihívója

A legerősebb szériagyártású autó lenne az Evija.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Laurin és Klement ma ezzel utazna – Škoda Superb Combi L&K-teszt

Itt van a Tesla önvezető taxija

A világ legnagyobb autógyártója visszatér az F1-be

További cikkeink a témában