Már szinte minden nyugati piacra készülő esztergomi bicikli elektromos bicikli, az új sláger pedig a vaskos kerekű fatbike.
A Neuzer-bringagyár meglátogatására csábító meghívóban nem annyira a konkrét témát találtam vonzónak, hanem a lehetőséget, hogy életemben először beléphetek egy kerékpár-összeszerelő üzembe. Szó se róla, az is remek dolog, hogy az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kerékpár Kft. 750 millió forintos beruházással automatizált raktárcsarnokot épít, benne forgóvillás targoncával, de ennél lényegesen érdekesebb, hogy hogyan is néz ki egy bicikligyár egyáltalán. Hát így:
Autóipari tapasztalatokkal a praxisomban valamiféle agyonrobotizált, szikrákat fröcsögő hegesztőállomásokkal teli, hangosan zúgó gigaüzemre készültem. Ezzel szemben az évente közel 80 ezer kétkerekűt készítő esztergomi üzemben hegesztés nincs is; csak összeszerelés folyik. Az alkatrészek, így a váz is mind készen érkeznek más gyártóktól; 40%-ban Kínából, 60%-ban máshonnan.
A 150 fős gárdával dolgozó vállalat szerelőcsarnoka kifejezetten csendes, nyugis, emberi léptékű műhely, ahol ténylegesen emberek dolgoznak, bowdeneket készítenek, kerekeket küllőznek be, kormányokat szerelvényeznek fel, és szép lassan mindent felcsavaroznak a nyeregcső rögzítőbilincsénél fogva a folyamatosan haladó konvejorról lógó vázra.
Ami a legközelebb áll a robotokhoz, az a kerekek centrírozását végző gépek rövidke sora. A gépbe begurul az úgy-ahogy összeállított kerék, majd két oldalról egy-egy csavarozófej meghúzza a lassan körbeforgatott felnin a küllőanyákat. Ekkor a gép még egyszer felpörgeti a kereket és utánahúz, ahol szükséges. Végül a kész felni kigurul a gépből, és jöhet a helyére a következő.
A legkomolyabb szerkezet viszont nem a kerékgyártó gép, hanem az a kerékpártesztelő berendezés, amelyre egyebek mellett a TÜV-tanúsítványok megszerzéséhez van szükség. A két görgőből álló, szabványos méretű döccenőkkel is ellátott végtelenített pályán a pedálok helyére és a kormányra szerelt súlyokkal terhelve, akár esőt, nedvességet is szimulálva nyúzza-kínozza a gép szegény bicikli-prototípusokat és a gyártásból kivett mintadarabokat:
Nem véletlen, hogy a gyárban készült fotók nagy részén elektromos rásegítéses kerékpárokat látni.
A villanybringák piaca olyan elképesztő intenzitással bővül, hogy a hagyományos kerékpárok szinte napról napra szorulnak ki a gyártásból a Neuzernél is.
Elektromos kerékpárból 2020-ban 12 ezer darabot, 2021-ben 18 200, 2022-ben 27 300 darabot értékesített, jövőre már több mint 40 ezer elektromos kerékpár eladását tervezik!
A villanybringák között is a fatbike-ok iránti igény nő a leggyorsabban. Félelmetesen emberi dolog ez: ha már az elektromos motor és az egyre nagyobb kapacitású akkumulátor úgyis elvégzi a munka nagyját helyettünk, miért ne szereljünk hatalmas tömegű, nagy gördülési ellenállású, élettartama végén sok szemetet jelentő óriáskerekeket a biciklire? Hiszen az tök menőn néz ki, és hát mi a lényeg egy közlekedési eszközben, ha nem ez?
A Neuzer gyártásának több mint fele exportra megy. A cég legnagyobb piacai: Belgium, Hollandia, Németország, Románia, Svédország, Szlovákia és Szlovénia. A 150 embert foglalkoztató vállalat árbevétele 2020-ban 4,7 milliárd forint volt, 2021-ben meghaladta az 5,6 milliárd forintot.
A Neuzer brand hazai ismertségének és sikerének bizonyára fontos része a németesen hangzó, német minőséget sejtető és az „új” gyököt is tartalmazó márkanév. A miénknél nagyobb piacgazdasági hagyományokkal rendelkező külföldi piacokon viszont ennél fontosabb lehet, hogy Neuzer András, a cég alapítója, tulajdonosa és ügyvezetője saját nevét adta biztosítékul a bringák minőségére, amikor 1987-ban megalapította a vállalatot (pontosabban az 1997-ben bejegyzett Neuzer Kft. akkori jogelődjét).
A Neuzer Kft. középtávú fejlődési irányát egyértelműen jelölik ki a változó piaci igények és a Covid-válságban kezdődött, még ma is problémákat okozó alkatrész-ellátási zűrök. A termékfejlesztést, a gyártási portfóliót a kerékpározás elektrifikációja és a fatbike-divat határozza meg – az autóipari elektromos mobilitás és SUV-láz trendjeihez részben viccesen hasonló módon. A gyártás szervezésében pedig egyszerre kell vissza- és előrelépni. Az éveken át bejáratott, maximum 30 napos alkatrész-raktározás ma egyszerűen nem működik, ezért épül az új raktárcsarnok, és ezért alakul a háttérben egy magyar-kínai vegyesvállalat, 49%-os Neuzer-tulajdonnal, amelynek egyik legfontosabb feladata az esztergomi gyár folyamatos működésének biztosítása lesz az alkatrészellátás megfelelő szervezésével.
Ez is érdekelhet: