Egy kínai olcsó autó infotainment rendszere lett a legrosszabb, egy német prémiummárka új modelljéé a legjobb az összehasonlításban.
Miközben a kézben tartott mobiltelefon-használatot a világon szinte mindenütt büntetik (nálunk egy 1997-es KRESZ-módosítással vezették be ezt a tilalmat), az autó felszereltségéhez tartozó gombokat vígan nyomkodhatja, az érintőképernyőt önfeledten tapogathatja bárki bármikor. Pedig az autó úgynevezett HMI-je (Human-Machine Interface), kezelőrendszere, a szórakoztató és információs szolgáltatások vezérlése is remekül el tudják vonni a sofőr figyelmét a vezetésről.
A brit Whatcar? magazin letesztelte, hogy melyik autónál mennyire sikeresen oldotta meg a gyártó a vezetés közbeni birizgálás problémáját a biztonság szempontjából. A kísérletben húsz kocsi infotainment rendszerének és klímavezérlésének menüjében kellett megoldani különböző feladatokat vezetés közben. A kísérletben két sofőr vett részt, mindketten ismerték már a kocsik menürendszereit. A vezetők viselkedésüket kamerák rögzítették, majd szakértők értékelték ki, melyik autó mennyi időre vonta el figyelmüket a vezetésről. Az elvégzendő feladatok a következők voltak:
- Emeld meg a hőmérsékletet két fokkal!
- Két osztással kapcsold feljebb a szellőzőventilátor teljesítményét!
- A gyári navigáción zoomolj ki annyira, hogy a beállított húszmérföldes útvonalat teljes hosszában átlásd!
- Állítsd le a navigációt.
- A rádión a beállított csatornáról (DAB sáv, Virgin) válts át a BBC4-re, úgy, hogy az alapnézeti képernyőről indulva az érintőképernyőn válaszd ki ezt a csatornát a DAB-rádióadók listájából!
- A hangvezérlést a kormánygombbal aktiválva beszéddel programozd rá a navigációt a legközelebbi márkaszerviz elérésére!
Eredmények
A legnehezebben egy nálunk nem kapható kocsiban, a kínai MG ZS szabadidőautóban, annak is elektromos változatában sikerült ezeket megcsinálni. (Az MG márka 2007 óta a kínai SAIC konszern tulajdona, az új MG emblémás kocsikat a gyártó a régi hírnévre alapozva próbálja értékesíteni a brit piacon.) A konkurensei között igen olcsónak számító Nissan Qashqai méretű kínai villanyautó 8 coll átlójú érintőképernyőjén nehéz eligazodni, a rendszer lassan reagál az ujjmozdulatokra, beszédfelismerés pedig nincs a kocsiban.
A második legrosszabb eredményt produkáló kocsit már ismerjük. A Fiat 500X 7 collos érintőképernyője túl távol esik a sofőrtől, a UConnect Live nevű HMI-rendszer nehézkesen működik, a hangvezérlésben minden utasítást meg kellett erősíteni egy visszakérdezéses iterációval.
A tizennyolcadik a húszas listán a Skoda Citygo elektromos változata lett, amelyben nincs is gyári navigáció, hanem a gyári konzolba helyezett mobillal lehet navigálni. A negyedik leggyengébb a Peugeot 508 jókora, 10 collos érintőképernyős rendszere lett, azt bizonyítva, hogy hiába a nagy kijelző, ha a menüt logikátlanul rakják össze, a klímavezérlést pedig csak a menüből lehet kezelni.
Hátulról az ötödik a Lexus RX HMI-je lett, hasonló okokból. A Toyota már nagyon régóta küszködik azzal, hogy végre össze bírjanak rakni egy európai logikai készségekkel is átlátható rendszert, de ezidáig ez még nem nagyon sikerült. A tizenötödiken sem lepődtünk meg: a Honda CR-V műszerfala igen kuszára sikerült, a Garmin navigáció nem igazán adaptálódott a Honda menüjének logikájába.
A középmezőnyben végeztek (sorban mondjuk a rosszabbtól a jobbak felé a kocsikat): új Nissan Juke; Toyota Corolla (a Lexusénál frissebb, de még mindig nem tökéletes rendszerével); Volvo S60 (hatalmas, de épp ezért nehezen átlátható függőlegesen tájolt képernyő); Jaguar XE (dupla érintőképernyő) - ezeket a kocsikat a rosszabbak közé sorolta a WhatCar.
És most jöjjön a kocsik jobbik fele, emelkedő pontszám szerint. 30-ból 21 pontot kapott a Skoda Kamiq, de persze ugyanennyit kapott volna ugyanezzel az Amundsen fantázianevű rendszerrel a többi új Skoda is, a HMI-k nagyon egyformák a Volkswagen cseh autóinál. Az új Opel Corsa lett a következő, majd a Hyundai Ioniq, a maga sok érintőgombjával és magasra emelt kijelzőjével. Az egyszerű, de átlátható Ford Fiesta 23, a VW Passat 24 pontot kapott. A Whatcar külön kiemelte, hogy bár a Passat menüje nagyon hasonló a Skodáéhoz, a német anyamárka mégis lekerekítettebb, átláthatóbb rendszert kapott.
És végül az öt legjobb: a Mazda 3 egyszerű, minimalista rendszere vezérlőtárcsáról is kezelhető (sőt: menet közben az érintőképernyő inaktív), ami nagyban segít a vezető figyelmét az úton tartani. Az Audi Q3 a rendkívül érzékeny, pontos érintőképernyővel a konszerntárs VW és Skoda elé került. Már dobogós helyet kapott a Porsche Panamera, hatalmas képernyőjével, de jól tagolt menüjével. A második helyezett a kiváló hangvezérlő rendszerrel megtámogatott MB UX interface-t használó Mercedes-Benz CLA lett (de ugyanez a HMI dolgozik számos más új Mercedes modellben is).
És az első, hölgyeim és uraim: a BMW, egy új 3-as, a Live Cockpit Professional szintű HMI-vel, gombok, érintőképernyő és hangvezérlés kiváló összhangjával, többszörösen redundáns vezérlőkonzoljaival. Úgy látszik, a bajorok alaposan megtanulták a leckét, amikor húsz éve a látványos és forradalmian új, de botrányosan nehézkes és lassú első iDrive-menüvel nagyon mellényúltak. Ők azóta is tudják: első a funkcionalitás és a gyors kezelhetőség, ha egy autó infotainment-rendszeréről van szó!
(A WhatCar teljes cikke itt olvasható. Címlapkép: a 2014-es Infiniti Synaptique tanulmányautó HMI-koncepciója)