Számos botrány és szégyenfolt, de persze jónéhány vicces jelenet is kötődik a Forma–1 hét évtizedes történelméhez, hoztunk néhányat.

Valószínűleg a Forma–1 legnagyobb blamái között fogják emlegetni, amikor az idei Magyar Nagydíjon Lando Norris a védjegyévé vált mozdulatával – a jó alaposan felrázott méretes pezsgősüveg dobogóhoz csapásával – darabokra törte Max Verstappen 15 millió forintos győzelmi porcelántrófeáját.

Persze a sportág több mint hét évtizedes történelmében számtalan hibával, baklövéssel és felsüléssel találkozhatunk, amik közül bőven akad olyan is, ami nem a vicces vagy tét nélküli kategóriába tartozik. Összeszedtünk néhányat ebből is, abból is.

#1 Az F1 egyik legnagyobb szégyenfoltja: a 2005-ös Amerikai Nagydíj

Mindössze három istálló hat versenyzője rajtolt el a 2005. június 19-én megrendezett Amerikai Nagydíjon, miután a futam felvezető körét követően a többi istálló autói végleg a bokszba hajtottak. Ennek oka, hogy az F1 két gumibeszállítója, a Bridgestone és a Michelin közül utóbbi olyan abroncsokat szállított a versenyhétvégére, amik nem bírták volna az indianapolisi pálya ovális részén az erősen döntött 13-as kanyarban a terhelést, vagyis nem éltek volna túl egy teljes futamot. A nyilvánvalóan súlyos biztonsági kockázat mellett ez azért is volt még problémás, mert abban az évben tilos volt futam közben kereket cserélni. A versenyt tehát három bridgestone-os istálló, a Ferrari, a Jordan és a Minardi teljesítette csak, a futamot pedig a ferraris Michael Schumacher nyerte, aki úgy növelhette (10 ponttal) előnyét a világbajnoki tabellán, hogy riválisai közül egynek sem volt lehetősége erre az amerikai nagydíjon.

Hogyan történhetett ez meg?

A válasz valójában merőben egyszerű: a Michelin nem tudott tesztelni az újra aszfaltozott – így a korábbinál sokkal nagyobb tapadást biztosító – indianapolisi pályán, míg a Bridgestone IndyCart kiszolgáló leányvállalata, a Firestone révén rendelkezett kellő információval, adattal és tapasztalattal.

Persze az időmérő után próbáltak megoldást találni a problémára, több lehetőség is felmerült, például:

  • egy sikán elhelyezése a 13-as kanyarba, ezzel lassítva az autókat, hogy a gumik kibírják a teljes versenytávot,
  • illetve a hét michelines csapat kapna egy extra kerékcsere lehetőséget, ami azzal járna, hogy extra gumikat kéne valahogy az USA-ba juttani.

Ezek az ötletek azért haltak el, mert előbbit (a Bridgestone-gumit használókkal szemben) sportszerűtlennek, utóbbit pedig szabálytalannak tekintették volna a versenyfelügyelők.

A történtek komoly negatív hatást gyakoroltak a sportág megítélésére, főleg az Egyesült Államokban, ahol az F1 évtizedek óta komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy népszerűvé váljon.

#2 Ha már szürreális rajt, volt, amikor egy versenyzővel rajtolt el a Magyar Nagydíj

A 2005-ös Amerikai Nagydíj is szürreális volt, de talán nem annyira, mint amilyet a közelmúltban láthattunk a Hungaroringen – mutatjuk a rajtrácsot:

Az igazság az, hogy itt egy újraindítás utáni állórajt pillanatképét láthatjuk. Na de hogy jött ez össze? Az egész azzal kezdődött, hogy az akkor még mercedeses Valtteri Bottas a rajtot követően amatőr hibát vétett, amivel lemészárolta a mezőny egy részét. Az eset során többen is kiestek és többen a versenytempójukat negatívan befolyásoló sérülést szenvedtek, a futamot piros zászlóval meg is szakították. A verseny csak hosszú percek elteltével folytatódhatott állórajttal, a rajtrácsra viszont a mezőnyből egyedül Lewis Hamilton állt fel, ami egészen szürreális képet festett:

Mindez azért alakult így, mert a Mercedes hatalmas stratégiai hibát követett el: a futam esős körülmények között indult el, ám a leállás során a pálya elkezdett felszáradni, így az újraindítás felvezető körében Hamilton kivételével mindenki kiment kereket cserélni – a szabályok értelmében akik bementek a bokszutcába, azok csakis onnan rajtolhattak. A hétszeres világbajnok a kör végén ki is ment kerékcserére, és bár az utolsó helyre esett vissza, de így is a harmadik helyen intették le.

#3 Barrichello és Schumacher botrányos futama, ami szabályváltoztatásra késztette az FIA-t

A 2002-es spielbergi futamon történt, hogy a pole pozícióból rajtoló, a versenyt szinte végig az élen autózó Rubens Barrichellót arra kérte csapata, a Ferrari, hogy engedje át vezető pozícióját a mögötte haladó csapattársának, Michael Schumachernek, hogy a német bebiztosíthassa (ötödik) világbajnoki címét. A brazil pilóta hosszas kérlelés után – állítólag csak a kirúgással való fenyegetést követően – végül eleget tett a csapatutasításnak, ráadásul elég látványosan, ugyanis az utolsó körben a célegyenesben engedte csak el Schumachert:

A díjátadón hiába állt Barrichello a dobogó legfelső fokán, a brazil himnusz helyett a német szólt, miközben a Ferrarit kifütyülték. Az eset hatalmas port kavart, az FIA ezek után megtiltotta a hasonló csapatutasítások alkalmazását, amit egyébként később visszavont.

#4 Csapatutasításra falba kellett hajtania egy pilótának, hogy segítse csapattársát, amiről az F1 és az FIA vezetése is tudott, mégsem tettek semmit

Az F1 történelmében kutakodva számos szégyenfolttal találkozhatunk, az egyik ilyen a botrányosan elcsalt 2008-as Szingapúri Nagydíj. Itt esett meg, hogy a Renault szándékos balesetet okozott, hogy győzelemhez segítsék a csapat spanyol pilótáját, Fernando Alonsót.

A Renault brazil versenyzőjének, Nelson Piquet Jr.-nak jutott az a nem túl hálás szerep, hogy Flavio Briatore csapatvezető és Pat Symonds technikai igazgató elegánsnak semmiképp sem nevezhető utasítására a 14. körben falhoz csapja az autóját. Minderre egy biztonsági autós fázis miatt volt szükség, mert így az első tankolását már korábban megejtő, a 15. helyről induló Alonso akkora előnybe kerülhetett az előtte autózókkal szemben, hogy a végén a futamot is megnyerte.

Az F1 és FIA vezetése tudott róla, de nem tettek semmit

Az eset 2009-ben derült ki a nyilvánosság számára, amikor a Renault-tól távozó Piquet bevallotta, hogy csapata kérésére okozott balesetet. Nemrég pedig a sportág akkori atyaúristene, az F1 évtizedeken át irányító Bernie Ecclestone is elismerte, hogy ő és az FIA már a 2008-as szezonzáró futam előtt tudott a dologról, de inkább elhallgatták (meggyőzte Piquet-t, hogy ne beszéljen az esetről egy ideig), hogy megóvják a sportág hírnevét:

„Úgy döntöttünk, nem teszünk semmit, mert meg akartuk óvni az F1-et egy hatalmas botránytól.”

Egyébként ha akkor Ecclestone-ék a tisztesség jegyében bevállalják a botrányt, akkor törölni kellett volna a szingapúri futam végeredményét, ami azt jelentette volna, hogy 2008-ban Lewis Hamilton helyett Felipe Massa szerezte volna meg (első) világbajnoki címét.

#5 Az egyik legveszélyesebb momentum: egy pap a pályán, aki szembefut a forgalommal

A 2003-as Brit Nagydíj a futam közben a pályára berohanó őrültről is emlékezetes maradt. Egy Cornelius Horan nevű ír pap szabadult el a verseny 12. körében, amikor az „Olvasd a Bibliát!” és „a Bibliának mindig igaza van” feliratú papírlapokat lobogtatva a kezében futott szembe a mintegy 300 km/órás sebességgel száguldó autókkal a silverstone-i pálya egyik leghosszabb egyenesében. Talán mondanunk sem kell, mennyi veszélyt hordoz magában egy ilyen produkció, de szerencsére ebben az esetben nem történt semmi ilyen, köszönhetően a csillagok jó együttállásának és a pályabírónak, akinek sikerült kirángatnia a pályáról és ezzel megmentenie a papot egy esteleges, számára egészen biztosan végzetes balesettől – az erről készült videó sajnos csak átkattintás után indul el:

A pályán kívül azonban már nem úszta meg az esetet Horan pap, ugyanis eljárást indítottak ellene, aminek a végén két hónap börtönbüntetést kapott. Mindez azonban nem bizonyult elrettentőnek számára, merthogy egy évvel később, a 2004-es athéni olimpia férfi maratonján a nézők közül kirontva állította meg az élen haladó Vanderlei Cordeiro de Lima hosszútávfutót pár kilométer a vége előtt, aki ennek is köszönhetően csak harmadikként ért célba. A pap ezért 3000 eurós pénzbírságot és 12 hónap felfüggesztett börtönbüntetést kapott, de ami számára még ennél is rosszabb, hogy 2005 januárjában – az egyre bizarrabb viselkedése miatt – kitaszították a romai katolikus egyházból.

#6 Az F1-pilóta, akit elütött az orvosi autó

A japán Inoue Takira nem a tehetsége miatt emlékezhetünk, neve inkább onnan lehet ismerős, hogy ő az a versenyző, aki az 1994-es idényben bevásárolta magát egy futamra az F1-be, egészen pontosan a Japán Nagydíjra. Erre úgy nyílt lehetősége, hogy fizetett érte az abban az évben alapított, anyagilag megszorult Simtek nevű F1-es csapatnak. Bár nem volt számára teljesen ismeretlen terep a formulaautó-versenyzés, az időmérő edzésen így is több mint három másodperccel maradt el a magát a 26. helyre kvalifikáló csapattársától, David Brabhamtől, míg a másnapi futamon célba sem ért, már a 3 körben kiesett.

Inoue Taki 1995-ben viszont már egy teljes szezont versenyezhetett az F1-ben az Arrows pilótájaként – természetesen továbbra sem a tehetsége, hanem pénze révén –, a legemlékezetesebb produkcióját pedig pont a Magyar Nagydíjon nyújtotta, ám nem a pályán, hanem azon kívül: a japán pilóta a 14. körben motorhiba miatt kénytelen volt félreállni, miközben igyekezett volna segíteni a füstölgő autójának oltásában, nem figyelt eléggé, és elütött a helyszínre érkező orvosi autó. A kis sebességű ütközésben a japán versenyző a Tatra motorháztetőjén kötött ki, mielőtt a talpára érkezett volna. A földet érést követően még hezitált kicsit, hogy mi legyen, végül úgy döntött, hogy összeesik:

#7 Az F1-be visszatérő Kimi Räikkönen a futam közben eltévedt a pályán

Két idény kihagyása után Kimi Räikkönen 2012-ben visszatért az F1-be, a Lotus-Renault-val pedig rögtön elég nagyot ment: az idény végén harmadik lett a Red Bull-os Sebastian Vettel és a ferraris Fernando Alonso mögött. A finn visszatérése azonban nemcsak erről maradt emlékezetes, hanem arról is, ahogy a szezon utolsó versenyének otthont adó interlagosi futamon bemutatta minden idők eltévedését, amikor a pályáról lesodródva a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de annak kijárata zárva volt, így zsákutcába került, és kénytelen volt visszafordulni és a füves részen keresztül haladni.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

#8 És ha már Räikkönen: volt olyan, hogy a futam közben átsétált egy kikötőben álló jachtra

A 2006-os Monacói Nagydíjhoz fűződik Kimi Räikkönen egyik legfelejthetetlenebb produkciója, amikor a harmadik helyről rajtolva esett ki. A finn McLaren-Mercedese elfüstölt, így félreállt, majd úgy, ahogy volt – tehát overallban és sisakban – egyenesen egy kikötőben álló egyik jachtra sétált, hogy barátai körében lazítson rögtön a kiesés után:

(Forrás: Planetf1.com, Gpfans.com, Topgear.com, fotó: Getty Images, Pirelli)

Ez is érdekelhet:

Mintha Verstappen Ricciardót szeretné csapattársának

Max Verstappen nem is akarta, hogy Daniel Ricciardo elmenjen.

Egy kisgyerek kikotyogta Lewis Hamilton F1-es jövőjét?

Fura módon derülhetett ki, mi lesz Lewis Hamiltonnal.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés