Idén a Red Bull és Max Verstappen minden eddiginél dominánsabb volt a Forma–1-ben, mint korábban bármelyik másik csapat, mellett persze akadtak meglepetések (alul- és felül teljesítők egyaránt) a csapatok és a pilóták között is – ez a 2023-as szezonértékelő.

A konstruktőri tabella utolsó, azaz tizedik helyezettjétől haladunk felfelé – a 2023-as idény végeredménye:

10. Haas (12 pont) – osztályzat: 3 alá

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

A tavalyi konstruktőri nyolcadik hely után a Haas nagy(obb) reményekkel vágott neki az új idénynek. Úgy tűnt, lehet is belőle valami, ugyanis a tavalyi szezon végén elküldött Mick Schumacher utódjának választott veterán Nico Hülkenberggel és Kevin Magnussennel felálló amerikai istálló az első öt futamból háromszor is pontszerző helyen végzett. Csakhogy a csapat nagyjából ennyinél meg is állt, miután a szezon hátralévő részében (vagyis a maradék 17 futamon) már csak egyszer tudott az első tízbe férkőzni – ha a sprintfutamokat is beleszámoljuk, akkor még egy hatodik helyezést pluszban felírhatunk a nevéhez.

A Haas sikertelen szezonjának egyik kulcseleme talán a fejlesztésekben rejlik, vagyis a nem fejlesztésekben: míg a többi csapat újabb és újabb okosságokkal tudott előrukkolni, addig a Haas a középszerűségben sínylődött – aminek persze részben költségvetési okai is vannak –, így pedig esélytelen volt lépést tartani a riválisokkal.

Megjegyzés: Idén még az az izgalom sem volt meg a csapat körül, mint tavaly és tavalyelőtt, amikor még Mick Schumacher versenyzett a csapatnál.

9. Alfa Romeo (16 pont) – osztályzat: 3

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Az Alfa Romeónál is hasonló a helyzet, mint a Haasnál, Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü képtelen volt tartani a lépést bárkivel is az amerikai istállón kívül, aminek okát szintén az autó fejlesztésénél kell keresni. Persze voltak egészen kiemelkedő eredményeik (például a dupla pontszerző helyezés a Katari Nagydíjon), de ahogy az Independent F1-es szakírója, Kieran Jackson is mondja: „ezek inkább anomáliák voltak”, ugyanakkor ennyi pont elég volt ahhoz, hogy ha nem is sokkal, de jobb osztályzatot kapjon a Haasnál.

Az biztos, hogy a 2026-ban érkező Audinak bőven lesz dolga, ha tényleg a középmezőnybe szeretné felhozni az istállót.

Megjegyzés: Továbbra is kissé szokatlan a Mercedest 2021-ben elhagyó Valtteri Bottast a tabella alsó felében látni.

8. AlphaTauri (25 pont) – osztályzat: 3 fölé

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Az AlphaTauri felemás szezont futott 2023-ban. Ezt bizonyítja az is, hogy az idény felénél az a vicc járta róluk, hogy több pilóta fordult meg a csapatnál, mint ahány pontot szereztek. Merthogy az F2-es és a Formula E-bajnokként igazolt Nyck de Vriest tíz futam után menesztették, a helyére érkező Daniel Ricciardo viszont két verseny után kidőlt, az ő ülését pedig Liam Lawson kapta meg (ekkor egyébként mindössze 3 pontja volt a csapatnak). Az újoncnak öt futam is jutott, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy élt is az előtte adódó lehetőséggel: elért egy kilencedik helyezést (a Szingapúri Nagydíjon), ami elsőbálozóként kifejezetten lenyűgöző eredmény.

Pontjai nagy részét és így a konstruktőri nyolcadik helyezését a szezon utolsó öt futamának köszönheti a Red Bull testvércsapata: Cunoda Júki három top 10-es helyezést is behúzott, míg Ricciardo egy Mexikóban elért hetedik hellyel segített be. Bár az AlphaTaurinak nem sikerült elkapnia a Williamst az idény végére, a fejlődésük ugyanakkor szembetűnő volt a szezon második felében, az utolsó versenyekre pedig (nagy) formába is kerültek.

Megjegyzés: Franz Tost csapatfőnök a szezon végeztével távozott a posztjáról, a szakember az istálló 2005-ös megalapítása óta, azaz 18 éven át vezette az alakulatot.

7. Williams (28 pont) – osztályzat: 4

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Az év elején váratlan bejelentést tett a Williams, amikor közölte, hogy a Jost Capito távozásával megüresedő csapatfőnöki pozíció betöltésére sikerült elcsábítani a Mercedes egyik kulcsemberének számító James Vowles vezető stratégát. A húzás pedig bejött, a legendás csapat ugyanis rég nem látott magasságokba jutott a konstruktőri hetedik helyezésével – utoljára 2017-ben végeztek még ennél is előkelőbb pozícióban.

Alexander Albon egészen kimagaslóan teljesített az idényben, nemcsak mindennél elszántabban versenyzett, de egyértelműen felvállalta a pilótavezető szerepet. A csapat 28 pontjából 27-et ő szerzett, teljesítményével pedig ismét szóba hozták korábbi csapatával, a Red Bull-lal – előbb fog Daniel Ricciardo visszaülni Sergio Pérez helyére, mint a thaiföldi pilóta.

Eközben a csapat másik pilótája, az újonc Logan Sargeant leginkább ütközései és hibái miatt marad emlékezetes, persze neki is akadtak villanásai, de alapvetően küszködött a szezonban, és rendre alulmaradt csapattársával szemben (Albont egyszer sem tudta megverni az időmérőkön, és csak akkor végzett nála előrébb a futamokon, amikor a thaiföldi pilóta kiesett). A fiatal amerikai jövője sokáig erősen kérdéses volt – abba azért mindig kapaszkodhatott, hogy a csapat igyekezett hangsúlyozni, hogy látják a fejlődését –, de a Williams végül hosszabbított vele, vagyis az alakulat saját nevelésű pilótáját jövőre is láthatjuk a rajtrácson.

Megjegyzés: A Williams előrelépése jelentős az elmúlt évekhez képest, amiért Vowles csapatfőnököt illeti a dicséret.

6. Alpine (120 pont) – osztályzat: 3

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Felejthető szezonon van túl az Alpine, ami azért is kissé meglepő, mert a tavalyi idényben szinte fixen top 10-es helyezésekkel számolhatott a csapat. Ezt a formát azonban nem sikerült átmenteni 2023-ra, ami még úgy is igaz, hogy idén két dobogós helyezés is összejött a francia istálló számára (Esteban Ocon a Monacói Nagydíjon, míg Pierre Gasly a Holland Nagydíjon lett harmadik).

Otmar Szafnauer csapatfőnököt mindössze másfél év után, még a nyári szünet előtt – azaz már szezon közben – menesztették, ideiglenes utódja, Bruno Famin pedig nem sokat tudott menteni a helyzeten.

Az Alpine csalódott, ami érthető, már csak azért is, mert amikor 2021-ben csatlakozott az F1-hez (gyakorlatilag átnevezték a Renault-t), Laurent Rossi meghatározott egy 100 futamos tervet – lényege, hogy ennyi verseny kell a csapatnak ahhoz, hogy az élmezőnybe kerüljön –, aminek 2025-ben kellene teljesülnie, ám nagyon úgy tűnik, hogy a csapatnak át kell alakítani az elvárásokat.

5. Aston Martin (280 pont) – osztályzat: 4

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Az Aston Martin erősen kezdte az idényt, és bár a nyári szünet után visszaestek, összességében egyértelműen pozitív szezont zárhat a csapat – és valószínűleg előrébb is végezhettek volna, ha nem állnak le a fejlesztéssel/finomításokkal.

Fernando Alonso leigazolása hatalmas húzásnak bizonyult, a kétszeres világbajnok spanyol az első hat futamon ötször is dobogóra állhatott, az évet végül 206 pontjával a negyedik helyen zárta a pilóták között, az idény egészét tekintve pedig az az érzése volt az embernek a 42 éves spanyollal kapcsolatban, hogy még mindig egy topcsapatnál lenne a helye.

Alonso csapattársa, Lance Stroll mindössze 74 pontig jutott az idényben, ami a tizedik helyre volt elég, ülése többször is megkérdőjeleződött a mostani szezon során (is), ugyanakkor a csapat tulajdonos Lawrence Stroll, aki történetesen az apja, kitart mellette.

4. McLaren (302 pont) – osztályzat: 4 fölé

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

Az első két futam után elképzelhetetlennek tűnt, hogy a McLaren futamgyőzelmekért küzdhet majd a szezonban, pedig az idény felétől pontosan ez történt. A Kanadai Nagydíj után megtáltosodtak a wokingiak, és egyértelműen a második leggyorsabb csapattá léptek elő (versenytávon) –

kifizetődött a McLaren szezon közben elvégzett munkája.

Ami a csapat két pilótáját illeti: Lando Norris hétszer is dobogóra állhatott a 22 futam során, azonban egyszer sem jött össze a futamgyőzelem, pedig kijárna neki, abban viszont biztosak lehetünk, hogy eljön majd ez a pillanat is. Norris a hatodik lett összesítésben, de mindössze egyetlen pont választotta el a negyedik helytől – jelenleg egyértelműen ő a legnagyobb tehetség az F1 rajtrácsán (természetesen Max Verstappen után).

Oscar Piastri kiválóan teljesített első szezonjában, amivel maximálisan igazolta Zak Brown döntését, amikor a McLaren-vezér mellette tette le a voksát. A fiatal ausztrál kétszer is dobogóra állhatott, sőt a Katari Nagydíj sprintfutamán a győzelem is összejött neki – újoncként a 9. helyen végzett a pilóták között.

3. Ferrari (406 pont) – osztályzat: 4 alá

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

A Ferrari a tavalyi idénnyel ellentétben, idén nemcsak a Red Bull mögé, de az utolsó pillanatban a Mercedes mögé is szorult a konstruktőrök között.

Bár a maranellóiak egykörös tempóban fel tudták venni a versenyt az RB-vel és Max Verstappennel – az autó különösen Charles Leclerc alatt kelt életre az időmérőkön –, de a futamokon rendre akadozott a tempó. Ennek ellenére a szezon egyetlen nem Red Bull-os győzelme éppen a Ferrarihoz kötődik, amikor az idény talán legizgalmasabb versenyén Carlos Sainz Jr. a pole pozícióból rajtolva húzta be a Szingapúri Nagydíjat –

ez az egy győzelem és a konstruktőri harmadik hely azonban messze van a Ferrari által áhított dicsőségtől.

Ha felelősöket keresünk, akkor igazából a tavaly év végén négy teljes idény után távozó Mattia Binotto csapatfőnököt lehetne elővenni, aki vezetése alatt több szezont is azért áldozott fel, hogy egy, a sportág legnagyobb változását hozó 2022-es szabálymódosításoknak megfelelő, világbajnok autót fejlesszen. Ez nem sikerült, ráadásul ez az alapja a Ferrari 2023-as konstrukciójának is – vagyis a csapat szereplése nem teljesen írható az új csapatfőnök Fred Vasseur számlájára.

2. Mercedes (409 pont) – osztályzat: 4 alá

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

A Mercedes második lett az idényben, ami a tavalyi szenvedés után előrelépésnek számít, ugyanakkor 2011 óta először fordult elő a silverstone-iakkal, hogy egyetlen futamot sem tudtak nyerni. Persze Toto Wolff csapatfőnök már a szezonnyitó Bahreini Nagydíj időmérője után kijelentette, hogy az autó megbízhatatlan – az utolsó futamot követően pedig arról beszélt, hogy „van egy Mount Everest, amit meg kell mászni, hogy utolérjük a Red Bullt”.

A tavalyi idénnyel ellentétben Lewis Hamilton idén legyőzte fiatal csapattársát, George Russellt, sőt a Red Bull-osok mögött a harmadik lett a pilóták versenyében. Hatszor állhatott dobogón, igaz már két éve futamgyőzelem nélkül van.

Bár a Mercedes idén árnyéka volt önmagának, azért csak meglett a második hely a konstruktőrök között, ezért nem adhatunk rosszabbat egy 4 alánál.

1. Red Bull (860 pont) – osztályzat: 5*

A nagyobb felbontásért kattints a képekre!

A 2023-ban a Red Bull és Max Verstappen egy szinte hibátlan szezont hozott össze, ezt, vagyis a totális dominanciát pedig jól mutatja, hogy az osztrák istálló a 22 futamból 21-et megnyerve, míg a holland pilóta 19 győzelemmel lett világbajnok.

Brutális volt Verstappen dominanciája? Akkor nézd meg, hány rekordot döntött meg idén

Max Verstappen és a Red Bull idén minden eddiginél könyörtelenebb párosnak bizonyult, és a számok is ezt mutatják.

Az összképbe egyedül Sergio Pérez rondított bele kissé, aki egy verhetetlen világbajnok autóval is képtelen volt tartani a lépést csapattársával. Ugyanakkor a Red Bull által kitűzött célt igencsak hullámzó teljesítménnyel is tudta hozni, merthogy a végelszámolásnál összejött a második hely a pilóták között, még ha jóval nehezebben is, mint arra bárki, de főleg a munkaadója számított volna – ez talán tényleg a csapatnál tartja Pérezt a szerződése 2024-es lejártáig, de az sem lepne meg senkit sem, ha a Red Bull elköszönne tőle élő kontraktusa ellenére is, hiszen történt már ilyen, nem is egyszer.

Akárhogy is, a Red Bull szezonbeli teljesítménye egyértelműen csillagos ötöst érdemel.

(Fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Ez történik, amikor 320 km/órás sebességgel rámegy egy meglazult csatornafedélre egy F1-es autó

Szerencsére Carlos Sainz Jr. sértetlenül megúszta az esetet, a Ferrarija viszont nem.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Futurisztikus óriás SUV az elektromos Hyundai Ioniq 9

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés