Valakinek eszébe jutott, hogy az elektromos mobilitásnak fenntarthatóságról és városi autózásról kéne szólnia, nem kéttonnás, ezerlóerős luxusszörnyekről.

Mindenki, akit érdekel a villanyautózás, ismeri a magyar gyorsforgalmi hálózatban már öt, elvben akár 350 kW-os töltésre is képes töltőponttal jelenlévő Ionityt, ezt a német és koreai márkák által finanszírozott joint venture céget. Az Ionity küldetése, hogy hosszú, több száz kilométeres utazásokhoz kínáljon gyors újratöltési lehetőséget, elsősorban a legnagyobb, legdrágább, legerősebb elektromos autók számára. A Renault viszont, úgy tűnik, még emlékszik arra, miről is kéne elsősorban szólni az elektromos mobilitásnak. Ők másképp fogták meg ezt a töltőhálózat-építős dolgot és pici, könnyű, takarékos, egyszerű, akár közösségi használatú járművek fejlesztésével kombinálva építik saját ökoszisztémájukat. Ez a Mobilize.

Párizsban néztük meg a Renault által épített e-mobilitási szolgáltató bemutatóját

A Mobilize is egy joint venture; a Renault és a Jiangling Motors közös vállalkozása. A francia-kínai Mobilize is épít az autópályák mentén gyorstöltő hálózatot (Mobilize FastCharge), de ők nem feledkeznek meg a nagyvárosokról sem. A Mobilize városi töltő-koncepciója vidám, látványos, viszonylag gyorsan telepíthető töltőpontokat vizionál, melyeknek nincs szükségük extrém betáplálási kapacitásra sem. Ezeknek a töltőszigeteknek, melyekről elsősorban kisebb járművek, rollerek, e-bike-ok, elektromos robogók, motorkerékpárok és kisautók tölthetők, szintén van saját brandjük: Ileo.

A Mobilize különböző töltőállomásokat képzel el a klasszikus villanyautóknak és a kisebb városi közlekedési eszközöknek

A kis városi töltőpontok gyakorlatilag egy-egy, ha jól emlékszem, 50 kWh-s akkumulátor-blokk köré épülnének, amelyet folyamatosan lehet kisebb teljesítménnyel is tölteni a hálózatról (és/vagy napelemekről), töltéskor viszont gyorsan át tudja adni az energiát a beérkező járműveknek. Az energiatároló a Renault elektromos mobilitási szinergiáit kihasználva a márka villanyautóiból kapacitásvesztés miatt kiöregedett, de fix tárolóként még sokáig használható, második életüket élő akkumodulokból is állhat.

A Mobilize holisztikus e-mobilitási víziójában a belvárosokban nem feleslegesen nagy, nehéz, erős villanyautók szaladgálnak, hanem kicsi, könnyű, egy-kétszemélyes járművek. Ilyenből már hármat is elkészítettek prototípus-szinten.

Az egyszemélyes Solo sebességben, dinamikában nem tud többet, mint egy villanyroller; a Mobilize még azt is megengedte magának, hogy egyszerűen csak kerekes gördeszkaként emlegesse a termékét. Komfortban és biztonságban persze a Solo jóval komolyabb, mint egy Lime roller, pláne, ha a rolleres még ténylegesen tart is egy esernyőt az egyik kezében.

Pontos adatokat még nem kaptunk a Solóról és megemelni sem engedték, hogy megbecsülhessem, vajon hány kiló lehet, de a másfél méternél rövidebb háromkerekű, keskeny kis telefonfülke egyértelműen jóval kevesebbb energiát használ és kevesebb helyet is foglal, mint akár a legkisebb mai car-sharing-jármű, egy ember néhány kilométer távolságra a város szívében pedig ugyanolyan könnyedén eljuthat vele.

A Duóba már ketten is beleférnek – egymás mögé, mint a Renault Twizyben. A kétüléses, 2,43 × 1,3 × 1,46 méteres villanyautócska legnagyobb szuperképessége, hogy egy szabvány parkolóhelyre három is elfér belőle, keresztben leállítva. A Mobilize a városi törpeautóval újra emlékezteti a sokszáz lóerős luxus-villanyautós világot arra is, mennyire fontos a gyakran elfeledett fenntarthatóság ebben az egész e-mobilitási átállásban. A Duo a fejlesztők tervei szerint 50%-ban eleve újrahasznosított anyagokból készülne, élettartama végén pedig 95%-ban reciklálható lenne. A Duót két változatban, 80 vagy 40 km/órás végsebességre képesen tervezi gyártani a Mobilize, 2023-tól.

  

A városi futárok, kiszállítók számára készül a Bento nevű mikro-teherautó. Hétszáz literes láda a vezetőfülke mögött, a legszűkebb helyen is kinyitható, felfelé nyíló ajtószárnyak, hosszú tárgyak szállításához a rakteret és a kabint egybenyitó kisajtó: ez a jármű nagyjából mindenre alkalmas, bútor- vagy hűtőszekrény-szállításon és a legnagyobb lapostévék hurcolásán kívül, amit a városi árufuvarozásban el tudunk képzelni. Sajnos egyelőre a Bento is csak prototípus: a Mobilize 2024-re ígéri, hogy lesz is belőle valami.

Magyarország egyelőre még 2024-es dátummal sem szerepel a Mobilize terjeszkedési térképén. Kár. Budapest domborzata és klímája pont olyan városi közlekedési megoldásokért kiált, amelyek akár az egyedül közlekedő embereket is ki tudnák rángatni a feleslegesen nagy és pazarló autókból, úgy, hogy felkínálják nekik az egyedi klímaszabályzás, a háztól házig szállítás és a más emberektől való elkülönülés örömeit, esőben is, hidegben is, meredek emelkedőkön is. A bicikli, a villanyroller Budapesten túl kevés, egy megosztott másfél tonnás, négy-ötszemélyes autó pedig gyakran túl sok. A Solo, a Duo és a Bento, no meg a köréjük épülő töltőhálózat ideális kiegészítése lenne a magyar főváros (és jó pár vidéki város) közlekedésének.

Kapható már kis kétszemélyes villanyautó itthon is, ráadásul cserélhető akkuval, de infrastruktúra hiányában egyelőre nem robbantotta fel a piacot a XEV Yoyo:

Jó lenne ez, csak nem itt és nem most – XEV Yoyo-teszt

A kis kétüléses villanyautó, a XEV Yoyo aranyos, a városi forgalomban egészen használható jármű, de vajon ki az, aki pénzt adna érte? Ráadásul ennyi pénzt?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában