Valakinek eszébe jutott, hogy az elektromos mobilitásnak fenntarthatóságról és városi autózásról kéne szólnia, nem kéttonnás, ezerlóerős luxusszörnyekről.

Mindenki, akit érdekel a villanyautózás, ismeri a magyar gyorsforgalmi hálózatban már öt, elvben akár 350 kW-os töltésre is képes töltőponttal jelenlévő Ionityt, ezt a német és koreai márkák által finanszírozott joint venture céget. Az Ionity küldetése, hogy hosszú, több száz kilométeres utazásokhoz kínáljon gyors újratöltési lehetőséget, elsősorban a legnagyobb, legdrágább, legerősebb elektromos autók számára. A Renault viszont, úgy tűnik, még emlékszik arra, miről is kéne elsősorban szólni az elektromos mobilitásnak. Ők másképp fogták meg ezt a töltőhálózat-építős dolgot és pici, könnyű, takarékos, egyszerű, akár közösségi használatú járművek fejlesztésével kombinálva építik saját ökoszisztémájukat. Ez a Mobilize.

Párizsban néztük meg a Renault által épített e-mobilitási szolgáltató bemutatóját

A Mobilize is egy joint venture; a Renault és a Jiangling Motors közös vállalkozása. A francia-kínai Mobilize is épít az autópályák mentén gyorstöltő hálózatot (Mobilize FastCharge), de ők nem feledkeznek meg a nagyvárosokról sem. A Mobilize városi töltő-koncepciója vidám, látványos, viszonylag gyorsan telepíthető töltőpontokat vizionál, melyeknek nincs szükségük extrém betáplálási kapacitásra sem. Ezeknek a töltőszigeteknek, melyekről elsősorban kisebb járművek, rollerek, e-bike-ok, elektromos robogók, motorkerékpárok és kisautók tölthetők, szintén van saját brandjük: Ileo.

A Mobilize különböző töltőállomásokat képzel el a klasszikus villanyautóknak és a kisebb városi közlekedési eszközöknek

A kis városi töltőpontok gyakorlatilag egy-egy, ha jól emlékszem, 50 kWh-s akkumulátor-blokk köré épülnének, amelyet folyamatosan lehet kisebb teljesítménnyel is tölteni a hálózatról (és/vagy napelemekről), töltéskor viszont gyorsan át tudja adni az energiát a beérkező járműveknek. Az energiatároló a Renault elektromos mobilitási szinergiáit kihasználva a márka villanyautóiból kapacitásvesztés miatt kiöregedett, de fix tárolóként még sokáig használható, második életüket élő akkumodulokból is állhat.

A Mobilize holisztikus e-mobilitási víziójában a belvárosokban nem feleslegesen nagy, nehéz, erős villanyautók szaladgálnak, hanem kicsi, könnyű, egy-kétszemélyes járművek. Ilyenből már hármat is elkészítettek prototípus-szinten.

Az egyszemélyes Solo sebességben, dinamikában nem tud többet, mint egy villanyroller; a Mobilize még azt is megengedte magának, hogy egyszerűen csak kerekes gördeszkaként emlegesse a termékét. Komfortban és biztonságban persze a Solo jóval komolyabb, mint egy Lime roller, pláne, ha a rolleres még ténylegesen tart is egy esernyőt az egyik kezében.

Pontos adatokat még nem kaptunk a Solóról és megemelni sem engedték, hogy megbecsülhessem, vajon hány kiló lehet, de a másfél méternél rövidebb háromkerekű, keskeny kis telefonfülke egyértelműen jóval kevesebbb energiát használ és kevesebb helyet is foglal, mint akár a legkisebb mai car-sharing-jármű, egy ember néhány kilométer távolságra a város szívében pedig ugyanolyan könnyedén eljuthat vele.

A Duóba már ketten is beleférnek – egymás mögé, mint a Renault Twizyben. A kétüléses, 2,43 × 1,3 × 1,46 méteres villanyautócska legnagyobb szuperképessége, hogy egy szabvány parkolóhelyre három is elfér belőle, keresztben leállítva. A Mobilize a városi törpeautóval újra emlékezteti a sokszáz lóerős luxus-villanyautós világot arra is, mennyire fontos a gyakran elfeledett fenntarthatóság ebben az egész e-mobilitási átállásban. A Duo a fejlesztők tervei szerint 50%-ban eleve újrahasznosított anyagokból készülne, élettartama végén pedig 95%-ban reciklálható lenne. A Duót két változatban, 80 vagy 40 km/órás végsebességre képesen tervezi gyártani a Mobilize, 2023-tól.

  

A városi futárok, kiszállítók számára készül a Bento nevű mikro-teherautó. Hétszáz literes láda a vezetőfülke mögött, a legszűkebb helyen is kinyitható, felfelé nyíló ajtószárnyak, hosszú tárgyak szállításához a rakteret és a kabint egybenyitó kisajtó: ez a jármű nagyjából mindenre alkalmas, bútor- vagy hűtőszekrény-szállításon és a legnagyobb lapostévék hurcolásán kívül, amit a városi árufuvarozásban el tudunk képzelni. Sajnos egyelőre a Bento is csak prototípus: a Mobilize 2024-re ígéri, hogy lesz is belőle valami.

Magyarország egyelőre még 2024-es dátummal sem szerepel a Mobilize terjeszkedési térképén. Kár. Budapest domborzata és klímája pont olyan városi közlekedési megoldásokért kiált, amelyek akár az egyedül közlekedő embereket is ki tudnák rángatni a feleslegesen nagy és pazarló autókból, úgy, hogy felkínálják nekik az egyedi klímaszabályzás, a háztól házig szállítás és a más emberektől való elkülönülés örömeit, esőben is, hidegben is, meredek emelkedőkön is. A bicikli, a villanyroller Budapesten túl kevés, egy megosztott másfél tonnás, négy-ötszemélyes autó pedig gyakran túl sok. A Solo, a Duo és a Bento, no meg a köréjük épülő töltőhálózat ideális kiegészítése lenne a magyar főváros (és jó pár vidéki város) közlekedésének.

Kapható már kis kétszemélyes villanyautó itthon is, ráadásul cserélhető akkuval, de infrastruktúra hiányában egyelőre nem robbantotta fel a piacot a XEV Yoyo:

Jó lenne ez, csak nem itt és nem most – XEV Yoyo-teszt

A kis kétüléses villanyautó, a XEV Yoyo aranyos, a városi forgalomban egészen használható jármű, de vajon ki az, aki pénzt adna érte? Ráadásul ennyi pénzt?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Egytucatnyi ember kényelmesen megfér egy teherautó holtterében

További cikkeink a témában