Már a harmincas években is a Superb volt a Škoda csúcsmodellje, amit a második világháború után még néhány példányban tovább gyártottak. Az egyiknek a felújításával nemrég készültek el, és az 1948-as Superb a gyári múzeum éke lett.
Az ezredforduló óta a Škoda csúcsmodellje a Superb, de a típusnév először a harmincas években jelent meg a cseh márka kínálatában. 1934. október 22-én mutatkozott be a felsőkategóriás modell, amit négy független felfüggesztéssel és hidraulikus fékrendszerrel szereltek, ez akkoriban modern konstrukciónak számított. A 2492 köbcentis, hathengeres motorja 55 lóerőt teljesített.
A gyártása 1935-ben kezdődött, és a Superb hamarosan az elegáns és dinamikus autó szinonimájává vált.
A Škoda minden évben fejlesztett a motorján és finomított a dizájnján, három évvel később jött ki a 3137 köbcentis modell, ami már 85 lóerős volt. Ebből a modellből csak 113 példány készült, ezek egyikét, egy 5,2 méter hosszú, fekete limuzint már évek óta megcsodálhatsz a gyári múzeumban. Szintén itt lehet megnézni a V8-as változatot, amiből csak ez az egy darab maradt fenn.
A második világháború után a Škoda tovább folytatta a Superb gyártását, 1946 és 1949 között még 158 alváz készült Mladá Boleslavban, aminek a többségét külső karosszériaépítők láttak el felépítménnyel.
44 darab pedig lábon gördült a 120 kilométerre fekvő Kvasinyba, ahol a sárvédőbe süllyesztett fényszórós, polírozott alumíniumelemekkel díszített karosszériát kapott.
A képeken látható példány is önjáró alvázként 1948. április 15-én érkezett Kvasinyba, majd
még abban az évben szeptemberben átadták a vásárlójának, a közismert gyógyüdülőhely, Karlovy Vary turisztikai hivatalának.
A Superb húsz éven át itt teljesített szolgálatot, leselejtezésekor, 1968-ban a Škoda eleve azzal a céllal vásárolta meg, hogy majd a múzeumában kiállítja.
A Superb akkorra már hiányos állapotban volt, a restaurálás kezdetére egészen 2017-ig kellett várni, és most fejeződött be. Az archív források kutatását követően beszerezték hozzá a szükséges alkatrészeket, és az eredeti állapotához a lehető legjobban közelítve újították fel.
Mostantól a gyári múzeum dísze Mladá Boleslavban, ahol szeptemberig a Kvasiny témájú kiállításon nézheted meg.
Miért éppen Superb?
A Škoda által választott, jól hangzó Superb név eredete a latin „superbus”, aminek jelentése „szép”, „kiemelkedő” vagy „pompás”, és a hasonló értelmű „superb” ismerős lehet az angolból is. A kiejtése tehát egyáltalán nem „szuperbé”, ahogyan sokan hibásan mondják, hanem egyszerűen csak „szuperb”. A modellnév 2001-ben tért vissza a Škoda kínálatába, és jelenleg a harmadik generációjánál tart, az újabb szériákból eddig csaknem 1,3 millió példány kelt el.