A pápai hivatással sokáig együtt járt a pompa és a luxus, de a jelenleg hivatalban lévő Ferenc pápa igyekszik változtatni ezen. Ha csak lehet, egyszerű autóba ül, a budapesti látogatásán például egy fehér Fiattal közlekedik.

Ferenc pápát a szerénységéről ismerjük, hiszen míg elődjei luxusautókkal jártak, addig a jelenlegi egyházfő szívesebben utazik olyan hétköznapi autókban, mint amiket a hívei is használnak. Mivel erre a hétvégére Budapestre érkezett a pápa, feltűnt, hogy egy fehér Fiattal járja a várost, ráadásul nem először ül ennyire szerény autóba, pedig az egyházfők egykor pompás limuzinokkal vitették magukat. Mutatjuk is, mivel jártak a pápák.

Mesterművek Stuttgartból

Szent Péter utódjai abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy egy fillért sem kell költeniük autókra, mivel a gyártók bizonyára szeretnek jóban lenni az egyházzal, ezért boldogan látják el a Vatikánt különféle járművekkel. A pápai hivatás évszázadokon keresztül egyet jelentett a pompával, és az első pápamobilt éppen a Mercedes szállította még 1930-ban XI. Pius számára, aki egyenesen mesterműnek nevezte a Nürburg 460-ast.

Dr. Hans Nibel, a Daimler-Benz igazgatótanácsának tagja adta át a 460 Nürburgot XI. Piusznak
A szolgálata után Stuttgartban felújították, majd 1984-ben ismét a Vatikánba került az első pápai limuzin
A pápa számára átalakított Mercedesben hátul középre került a trón, a belső teret selyemmel tapétázták,

és az eredetileg tervezett kristályüvegekről csak azért mondtak le, mert felerősítette volna az olasz napsütést. A két és fél tonnás Mercedes saját kerekén gördült Stuttgartból Rómába, és 40 ezer kilométeren keresztül szolgálta a pápát, majd visszakerült a gyárba, ahol felújították, 1984 óta a vatikáni múzeumban lehet megnézni.

VI. Pál a vászontetős 300 d Landaulet-ből integet, miután visszatért a Szentföldről

A második pápamobilra harminc évet kellett várni: 1960-ban készült el a 300d Landaulet, aminek a leglátványosabb különbsége az volt, hogy

a hátsó részét vászontetővel fedték, ezért jó időben innen integethetett XXIII. János.

A pápai limuzin hatalmas volt, a hossza elérte az 5,6 métert, a motorja háromliteres, 160 lóerős hathengeres, amivel a legnagyobb sebessége elérte a 160 km/órát, ez pedig nem számított lassúnak akkoriban.

A hatvanas évek legjobb luxusautója volt a 600 Pullman. A pápa példánya visszakerült a Mercedes-Benz Classic gyűjteményébe

A sofőrt elválasztó üveget motorosan lehetett mozgatni, a pápa a foteljéből tudta vezérelni a rádiót és a légkondicionálót. A következő luxusautó, a Großer Mercedesként is ismert 600 Pullman Landaulet tengelytávja csaknem elérte a négy métert, ehhez hasonlót használtak a korabeli sztárok, uralkodók és diktátorok is. A 300 SEL Landaulet érdekessége pedig az oldalirányban elcsúsztatható ülése volt, hogy a pápa mindig a rajongókhoz közeli oldalon tudjon integetni.

Golyóálló kalitkától a kisautókig

1980-ban készült el II. János Pál ikonikus pápamobilja, a G-osztály, a következő év azonban nagy fordulatot hozott, ugyanis ekkor lőttek rá az egyházfőre. A biztonság ettől kezdve sokkal fontosabb szerepet játszott, a pápamobilt golyóálló üvegkalitkával szerelték fel. 1985-ben újabb Mercedes került a Vatikánba, az 500 SEL érdekessége volt a felfelé hajtható üvegtető, és mivel ez a limuzin még XVI. Benedek beiktatásán is feltűnt, vélhetően sokáig használatban volt.

A pápamobilról egészen biztosan az üvegkupolás G-osztály jut eszedbe. 1980-ban készült el az első
A valaha készült legelegánsabb pápamobil volt a '85-ben készült W126-os Mercedes
1988-ban Maranellóban járt II. János Pál pápa, és persze, hogy egy Ferrarival vitték körbe

Stadionban csak ez fért el

Minden idők legkisebb pápamobilja a Fiat Panda licence alapján gyártott Seat Marbellából épült, amiből 1982-ben integetett spanyolországi híveinek II. János Pál pápa. Az apró járművet két hét alatt kellett megalkotni, mivel kiderült, hogy a barcelonai Camp Nou és a madridi Bernabéu kapuján nem férne át az akkor használt kupolás G-osztály.

A következő években bőven kapott autókat a Vatikán, főleg Mercedeseket, az ikonikus G-osztályt pedig 2007-ben váltotta le a modern utódja, amit több M-osztály követett. XVI. Benedek lemondásával az autóparkjában is nagyot változott a pápai udvar, hiszen Ferenc pápa ezen a téren is szerény életre törekszik. Vatikánon belül, ha csak teheti, egy 2006-os Ford Focusszal jár, a külföldi látogatásaira pedig rendre olyan autókat kér, amivel a hétköznapi emberek is járnak.

Ferenc pápa legszerényebb autója, amit ajándékba kapott, egy '84-es Renault R4 volt, és mivel hasonlóval járt Argentínában, azonnal a szívébe zárta az öreg járgányt

Így fordulhatott elő, hogy Ferenc pápát az Egyesült Államokban egy fekete Fiat 500L várta, Koreában egy Kia Soullal furikázott, Írországban egy Škoda Scala, lengyelországi látogatásán egy dísztárcsás Golf Sportsvan szállította, a törököknél még Renault Thaliával is vitték. A hétvégén Budapesten láthatod Ferenc pápát, méghozzá

nálunk egy kis fehér Fiattal, egy Sport felszereltségű 500X-szel utazik – és biztosak vagyunk benne, hogy teljesen elégedett vele.
A Dacia és a Hyundai is adott pápamobilt Ferencnek, de a jó öreg G-osztályt megtartotta

Persze a gyártók Ferenc pápa idejében is autókkal halmozzák el az egyházfőt, a Daciától például egy pápamobilnak átalakított Dustert kapott, érdekes módon mégsem ezzel, hanem továbbra is a jó öreg G-osztállyal szokott kigördülni a Szent Péter bazilika elé. Még izgalmasabb volt a vatikáni zászló színére fényezett Huracán, amit a Lamborghinitől kapott, és persze nem tartotta meg, inkább elárvereztette, a 715 ezer eurós bevételt pedig jótékony célra fordította.

(Fotók: Daimler, Getty Images, MTI)

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre

Európa egyik legjobb és legújabb Kia-kereskedése is Budapesten van

Óbudán vár a fotókiállítás, amit nemcsak látni, hanem tapintani is lehet

További cikkeink a témában
Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre
Hirdetés