A formája miatt lehet szeretni vagy nem szeretni, de aki bevállalta és használja, a praktikussága miatt imádja a Multiplát. A Fiat megosztó csodabogara huszonöt éve meglepetésként érkezett a piacra, nagy rajongótábort szerzett, és a modern autótervezés egyik ikonjának számít.

A Multipla nevet először az ötvenes években használta a Fiat, és már akkor is egy furcsa formájú, praktikus berendezésű autót hívtak így. A 600-asból épített, Dante Giacosa által tervezett ős-Multipla mindössze 3,54 méter hosszú volt, mégis három üléssorban hatan fértek el benne, amivel az első európai egyterűnek számít.

A kilencvenes években az egyterű modellek népszerűsége csúcsra tört, és 1996-ban a párizsi autószalonon a Fiat is bemutatta a sajátját, igaz, egyelőre koncepcióként. A Multipla éppen olyan futurisztikus volt, mint a tanulmányautók általában, például a három évvel korábban bemutatott Downtown, ezért ezzel még nem keltett nagy feltűnést a Fiat.

Hat ülés két sorban

Az már inkább meglepett mindenkit, hogy két évvel később, 1998-ban a torinói autószalonra már a sorozatgyártásra szánt változatot vitték el, ami szinte semmiben nem különbözött a koncepciótól. A Fiat elég bátor volt ahhoz, hogy bevállaljon egy ennyire különleges autót, a sokat kritizált, megosztó formáját Roberto Giolito, a későbbi új 500-as tervezője vetette papírra.

A Multipla furcsaságát nemcsak a lépcsős orra, hanem az arányai is adták,

3,99 méteres hossza ugyanis éppen akkora, mint a mai kisautóké, ezzel rövidebb volt, mint a korabeli Brava, viszont szélesebb, mint a nagyautónak számító Lancia Kappa. Az őséhez hasonlóan ebben is hatan fértek el, de az eltérő arányok miatt két sorba rendezték az üléseket.

Az tette igazán praktikussá a Multiplát, hogy a sík padlója és a hat különálló ülése többféle elrendezést tett lehetővé. Ha a középső üléseket nem használták, akkor a támlájukat lehajtva kartámaszként és pohártartóként funkcionáltak, és hogy elöl is elférjen a középső utas lába, a váltókart a szürreális formájú műszerfalra költöztették.

Egyterűk divatja

A bevezetésekor kétféle motorral kínálták: az 1,6 literes, 16 szelepes, 100 lóerős benzinessel, valamint az 1,9 literes, 105 lóerős turbódízellel, ami az Alfa Romeo 156-osban mutatkozott be. Néhány piacon földgázüzemű változatai is kaphatók voltak, Blupower és Bipower néven, 2002-től pedig Gpower néven autógázüzemű kivitele is készült.

A Multipla erős konkurencia közé érkezett, hiszen ott volt például az 1997-ben európai év autója díjat nyert Renault Megane Scenic, majd ’99-ben megérkezett a Citroën Xsara Picasso és az Opel Zafira is. Az eladások meglepően jól indultak,

a piaci bevezetése után fél évvel már több mint 30 ezren választották a Multiplát.

Szintén 1999-ben történt, hogy a Multiplát a New York-i modern művészetek múzeumában is kiállították, méghozzá a saját útjukat járó, különc típusokat bemutató Different Roads című időszaki tárlaton. A Fiat egyterűje olyan csodabogarakkal osztozott a reflektorfényen, mint a GM EV1, a Ford Ka, a Smart és az első generációs Toyota Prius.

Hibrid lehetett volna

A Priushoz hasonlóan a Multipla is lehetett volna a hibrid autók úttörője, a prototípusát 2000-ben a genfi autószalonon leplezték le. Az 1,6 literes, 105 lóerős benzineséhez 41 lóerős elektromotort szereltek, induláskor mindig ezzel lendült mozgásba az autó, és 20 km/óra felett váltott hibrid üzemre. Csak tíz példány készült belőle, sorozatgyártásba végül nem került.

Karakter nélkül

2002-ben csak egy kicsit igazítottak a Multipla stílusán, a színre fújt lökhárítók mellé vadonatúj, ragyogó színű fényezéseket kapott, valamint a Fiat új, centenáriumi emblémáját, ami a Puntón jelent meg 1999-ben. Az eladások ennek ellenére is csökkentek, 2001-ben még 50 ezer, egy évvel később már csak alig több mint 30 ezer fogyott a Fiat egyterűjéből.

Nagyon várták ezért a Multipla ráncfelvarrott változatát, ami a várakozások szerint rendbe tette volna a szemnek furcsa stílusát. A Fiat időközben megjelent kisebb egyterűje, az Idea mintájára szabták át, eltüntették az orráról a lépcsőt, és a szélvédő tövébe helyezett fényszórókat, amivel

épp a karakterét vesztette el a sokaknak kedves Multipla.

A hátsó részt is átszabták, és az új lökhárítókkal együtt kilenc centiméterrel hosszabb is lett a 2004-ben megjelent új Multipla. Két évvel később megint igazítottak rajta, az új színek és kárpitok mellé átlátszó burájú fényszórót kapott, a gyártásának vége előtt pedig a 2007-ben a Bravón megjelent piros hátterű emblémát,

ezzel a pályafutása alatt már a harmadik Fiat-jelvényt viselte a típus.
Milyen lenne a jövő Multiplája? Ezt képzelte el Pol Santos ezen a képen (Forrás: behance.net/pol_s_design)

Közel 343 ezer példány után 2010-ben került le a kínálatból a Multipla, ami nem kevés, de azért nem közelítette meg a Fiat várakozásait, és a riválisok, a Scenic és a Picasso milliós számait sem. Mégsem ért véget a pályafutása, a kínai Zotye kompletten megvette a gyártósorokat, és 2013-ig gyártotta Multiplan néven, még elektromos változatban is.

A hatüléses elrendezés a Hondát is megihlette, de mások nem követték a Fiat egyedi koncepcióját. A Multiplát rendszeresen beválasztják a világ legrondább autói közé, mások bájosnak tartják, és aki használja, imádja is az olaszok praktikus csodabogarát. Szerintünk mindenképp helye van az autótörténelem ikonikus típusai között.

Spider készült Agnellinek

A legkisebb Fiatokból hagyományosan építettek strandautó-változatot, és talán nem gondoltad volna, de a Multipla is készült tető és ajtók nélküli kivitelben. A Pininfarina által tervezett Multipla Spider az utolsó autó, amit Gianni Agnelli kívánságára építettek, a gyűjteményét bemutató tárlat része volt a torinói autómúzeumban.

Ez is érdekelhet:

Senki nem volt felkészülve az 1200 lóerős Fiat Multiplára

Ezt tényleg nem hiszed el, pedig létezik!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában