A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megerősítette a Nol értesülését, hogy fizetős lesz az M0 több szakasza, és az autópályák be- és kivezető szakaszai is. Többet kell majd fizetnünk, persze – de nem ez a lényeg, hanem egy olyan újszerű gondolkodási mód, amelyben rengeteg lehetőség van még.
Az M0 ugyanis elkerülő út, az a célja, hogy a járműveket lehetőleg Budapesten kívül tartsák, ezzel tehermentesítve a várost, csökkentve a környezetterhelést. A körgyűrűnek becézett (valójában elhibázott nyomvonalú, túl tág sugarú, és legfeljebb a messzi jövőben összeérő) autóút fizetőssé tétele nyilvánvalóan visszatereli a városban az autók jó részét. Az autópálya be- és kivezető szakaszok lényege szintén az, hogy a külső városrészek forgalmát a kisebb teherbírású utakról és a házak tövéből a nagyobb forgalomra méretezett, gyorsabb és biztonságosabb, többsávos utakra irányítsa – nem nehéz kitalálni, mi fog történni, ha kiterjesztik az autópályadíjakat.
Lehetne keresni a változás értelmét azontúl, hogy látszólag növeli a költségvetési bevételt, de legyünk produktívabbak. Nézzük, mennyi változás jöhet még, ha ez az ösztönző gondolkodásmód nyer teret a közlekedéspolitikában.
Vezetésre alkalmas állapot
Akinek van jogosítványa, kipihent, józan, nem áll gyógyszer vagy drog hatása alatt, legalább egy felest igyon meg indulás előtt.
Tömegközlekedés új alapokon
A szóló buszok ki sem állnak a megállóból, ha egyszerre tíznél több ember tartózkodik rajtuk. A csuklósaknál ez a limit egyszerre öt fő. A metrót nem csak vezető, hanem utas nélküli közlekedésre is átállítják.
Járdahasználat
Gyalogos csak akkor használhatja a járdát, ha azzal az autósok parkolását vagy haladását nem akadályozza. Kompenzálásképp autópályán a leállósávban is sétálhatnak.
Látni és látszani
A fényszórókat úgy kell beállítani, hogy az úttest helyett a szembejövő sofőrök arcát világítsa meg.
Aktív és passzív biztonság
A vezető biztonsági öve szorosan a kormányra tekerve garantálja, hogy a légzsák sem tud kinyílni.
Felmentés műszaki vizsga alól
A legalább gazdasági totálkárt szenvedett autókat felmentik a műszakivizsga-kötelezettség alól. Amelyik autó ránézésére nem is tud menni, de valójában mégis, az után kötelező felelősség-biztosítást sem kell fizetni.
Újszerű P+R parkolók
Aki legfeljebb két órát veszi igénybe, azt csak megbüntetik. Aki reggeltől estig ott parkol, mert onnan tömegközlekedéssel megy be a munkahelyére, annak a kocsiját meg is bilincselik.
Elektromos autók közlekedése
A villanyautók vezetőit kötelezik, hogy legkésőbb hazaérésük után felgyújtsanak legalább két darab gumiabroncsot a kertben. Akinek nincs kertje, az öntsön három liter fáradt olajat a lefolyóba.
Esztétikaikörnyezet-szennyezési és péntekesti-adó – fizessenek többet az autósok!
(Fotó: Wikimedia)