2008 óta gyárt autót a Ford Romániában. Kezdetben haszonjárművek készültek itt, ma az egyik legfontosabb európai modelljük, a Ford Puma.

Az úgy volt, hogy ennek a gyárlátogatásnak már két éve meg kellett volna történnie. Aztán jött a covid, mi meg nem mentünk sehova. Akkor kezdték gyártani Krajovában a Pumákat, és mennyire jó lett volna, ha a Puma első vezetését összeköthettük volna azzal, hogy megnézzük a gyárat, ahonnan az autó jött. De a covid közbeszólt. Szerencsére a Pumát vezettük, többször is, többféle motor- és felszereltségi változatban – mind tetszett. A divatos crossover kategóriába olyan mutatós darabot hoztak, amit nem csak nézni jó, hanem vezetni is. Igen, az egyliteres motorral is.

Ha ismeretlenül cseng számodra Krajova neve, ne ostorozd magad, turisztikai szempontból nem számít vonzó célpontnak.

Kedves, de nyüzsgő kisváros képét mutatja, ahol könnyű találni finom steaket, rekortán futópályát és eredeti román padlizsánkrémet. A csíki sör viszont felejtős, jobban esik helyette az ottani bor.

Ha a város önmagában nem is turistamágnes, az odavezető úton (ami leginkább kellemesen 60-as tempóban zajlik, olyan utakon, ahol lehetetlen előzni, a helyiek mégis megteszik) bőven van mit nézni: útba esik Arad, Temesvár, vagy a Vaskapu vízerőmű közelében Szörényvár.

Kugával Krajovába

A folyamatos éberséget igénylő utazást odafele egy hibrid Kugával, visszafelé egy plug-in hibrid Explorerrel vittük véghez. Utóbbiról lesz még szó egy másik cikkben, mert néhány nappal a román gyárlátogatást követően egy erdélyi hószántúrára is azzal mentünk. Tavaly Rácz kolléga sokat járt Kuga hibriddel, minden kilométert imádott, amit benne töltött. Most már megértem, miért. A Kuga igazán komfortos autó egy ilyen 6-8 órás túrára, méretei ideálisak, a 2,5 literes benzinmotor ereje bőven elég hozzá, és 8 litert fogyaszt. De azért a Puma jobban néz ki.

Krajova a legfontosabb kereskedelmi város Bukaresttől nyugatra, benne a gazdaság motorjával, a Ford romániai üzemével.

A gyár elődje a második világháború alatt a hadsereg járműparkjának javítását végezte, az autógyártás 1976-ban kezdődött, de akkor még nem a Forddal, hanem a Citroënnel közösen. A román-francia vegyesvállalat Oltcit Clubot és Citroën Axelt állított elő. Később Daewoo modellek kerültek ki a gyárból, majd 2008-tól kezdett bele a Ford a romániai autógyártásba. Ma a Puma mellett EcoSportok készülnek, és az egyliteres EcoBoost motor. A világ minden országába innen szállítják a Pumákat, az EcoSport Európán kívül Dél-Afrikába jut el Romániából.

1000 autó és 1400 motor a napi termés

Minden 67. másodpercben legördül egy Puma vagy EcoSport a gyártószalagról, az EcoBoost motorok még ezen az elképesztő tempón is túltesznek: 47 másodpercenként követik egymást. A karosszériagyártás folyamata 90 százalékban robotizált, 600 különféle automata segíti a munkát, de ennek ellenére az emberi erő is fontos része a munkafolyamatoknak: 6000-nél is több embernek ad munkát a Ford Krajovában. Ha megszámolod, és mégis több jön ki, az azért lehet, mert a gyár területén a beszállítók is saját helyet kapnak, az általuk foglalkoztatottak száma eléri az ezret. Ez a Ford gyár azért is különleges, mert a teljes gyártási folyamat itt történik: az egyik oldalon bejön az acél, a másik oldalon meg vonatra pakolják a kész autókat.

A gyártási folyamat úgy indul, hogy mindegyik autókezdemény kap egy típuslapot, amin a leendő autó minden lényeges adata megtalálható: EcoSport vagy Puma lesz belőle, jobb vagy bal kormánnyal, milyen motorral, felszereltséggel. A Pumák és EcoSportok vegyesen érkeznek egymás után a gyártósoron, a robotok pontosan tudják, hogy melyikhez milyen célszerszámmal kell felcsavarozni a kerekeket. A szalagok mellett dolgozó operátorok legszebb álmukból felébredve is pontosan tudják, mit hova milyen erővel tegyenek, a legtöbb feladat bár egyszerűnek tűnik, mindig precíz és pontos munka kell hozzá. Az ütemet folyamatosan tartani kell, mert a gyártószalag sosem fékez. Csak vész esetén vagy a szünetekben van megállás, mert ha egy helyen valami félremegy, minden más folyamat is áll. Mi is kipróbáltunk néhány könnyebbnek tűnő feladatot, de egyhamar nem lesz belőlünk hatékony gyári munkás. Egyedül a legutolsó mozzanat, az autó beindítása ment gond nélkül.

Európai tervezés, európai gyártás

2008 óta közel kétmilliárd dollárt fektetett a Ford a romániai üzembe, úgy látják, ez a márka európai jövőjének legfontosabb központja. Már állnak a falai az új csarnoknak, ahol jövőre kezdik meg egy új haszonjármű gyártását, és nemrégiben jelentették be, hogy 2024-től a villanymotoros Ford Puma is a krajovai gyár terméke lesz. Ha eddig nem is hallottunk sokat Krajováról, mostantól biztos egyre többet fogunk.

Ez is érdekelhet:

Az elektromos Puma mellé még két crossovert mutat be a Ford

Jönnek a Volkswagen-platformra épülő Fordok.

A Ford megmutatja, hogyan kell stílusosan ünnepelni egy raliautóval

Ken Block módjára járták be a gyárat, a torta nem úszta meg.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés