Frissítették a Ford legnépszerűbb szabadidő-autóját. A lényeg a hajtáslánc.

Szoros kapcsolatunk volt az előző Ford Kugával: hetekig szolgált a szerkesztőségünknél, és nem azért adtuk vissza, mert meguntuk vagy nem szerettük, hanem mert illett, ha kölcsönbe kaptuk, és nem ajándékba.

Öt dolog, amit nagyon bírunk a konnektoros Ford Kugában

Sok hasznos elektronika és sok praktikus megoldás teszi teljessé a plug-in hibrid Ford Kugát, de sok mindenért szerethető még. Íme a best of a Kugával közös kalandjaink alapján.

A modellfrissített változat csak egy hétig volt nálunk, pontosabban nálam, és vele is el tudtam volna képzelni hosszabb távú kapcsolatot. A SUV nem az én műfajom, de ha már az, legalább legyen kompakt, mint a Kuga, bár ennyi még kevés lenne ahhoz, hogy meggyőzzön.

Kezdjük inkább az elején, a szó szoros értelmében: a 2019-től piacon lévő típus fiatalításának leglátványosabb része az új orrkiképzés. Hogy jól sikerült, az is bizonyítja, hogy ha utána visszanézünk az elődjére, az sokkal idősebbnek tűnik a valós, maximum ötéves koránál. Nemcsak az új, ráadásul nagyobb és feltűnőbb helyre szerelt embléma miatt jellegzetesebb, jót tesz neki a laposabb LED-fényszórókban lévő és az azokat összekötő LED-csík is, bár ilyet is láttunk már más autókon.

A lökhárítókon és az ajtókon húzódó ezüstszínű betétek teljesen más karaktert adnak a kocsinak, ezek – a fényezetlen fekete műanyag elemek mellett – az újonnan megjelent, a SUV-jelleget kiemelő, négy milliméteres magasságnövekedést is jelentő Active felszereltségi szinthez tartoznak. Én se offroadosabbnak, se vagányabbnak nem látom tőlük a Kugát, ráadásul a hátsó még jobban kiemeli az egyébként kellemes külsejű autó legfurcsább részletét, az aránytalanul túlnyúló hátsó lökhárító még inkább túlnyúló alsó részét. Akinek szintén nem tetszik az ezüst, a jól hangzó, de valójában az alapfelszereltséget jelentő Titanium, vagy a sportosabb ST-Line közül választhat, az elegáns Vignale megszűnt, aligha fogják tömegek bánni.

Ismerős a műszerfal kialakítása. Csak azért nem mondhatjuk, hogy az új, jóval nagyobb, 13,2 colos központi képernyő bizonyítja a modell korát és az utólagos modernizálás szándékát, mert már az elődnél is úgy tűnt, mintha a tervezők teljesen elfeledkeztek volna a monitorról, ezért pótlólag kellett odabiggyeszteniük a középkonzol fölé. Divatos, ettől még nem jó megoldás, hogy megszüntették a klímapanelt és a képernyőre költöztették a vezérlést, de legalább gyors az 5G-képes fedélzeti rendszer, és a telefon is tükrözhető vezeték nélkül. Maradt a váltó előválasztó tekerője, ami szintén nem fordos egyediség, és szintén rosszabb kezelni, mint egy kart vagy egy jól kialakított kapcsolót.

A helykínálattal korábban sem volt gond, ami azért is szerencse, mert egy modellfrissítés során ilyesmit nehéz orvosolni. Elvárható, hogy elöl legyen elég tér, nem általános viszont, hogy hátul is elférnek még a 180 centinél magasabb utasok is, ráadásul a hátsó ülések is tologathatók hosszirányban, így növelhető a csomagtér a bőséges lábtér rovására.

Dízelmotor már nincs a Kugához, és a teszthéten bebizonyosodott, hogy szükség sincs rá. A másfél literes, de csak háromhengeres, turbós alapmotor mellett ugyanis hibridként kapható még a kocsi, ami nem mild, hanem plug-in vagy full hibridet jelent, a tesztautó esetében utóbbit.

Négyhengeres, 2,5 literes, Atkinson ciklusú szívó benzinmotor, e-CVT váltó – ismerősen hangzik, a műfajban legtapasztaltabb és legjobb Toyota épít ilyen hajtásláncot egyes Toyotákba és Lexusokba. Nem véletlen a hasonlóság: ez ugyan a Ford saját gyártású rendszere, de a Toyota licence alapján készült, ami a legjobb módszer egy remek hibrid autó létrehozásához azon gyártók számára, amelyeket eleve nem Toyotának vagy Lexusnak hívnak.

Az eredmény: egy hibrid toyotásan viselkedő kompakt Ford SUV. Hallható, de nem zavaró a működése, kellően dinamikusan mozgatja az elsőkerekesnél csak három lóerővel erősebb, de 76 kilóval nehezebb, 183 lóerős, 1,77 tonnás Kuga Active X-et. 8,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből százra, 196 km/óra a végsebessége, de a mindennapokban ennél sokkal lényegesebb adat a fogyasztás.

Ebben is hozza a hibrid Toyota-szintet az autó. 5,7–6,4 liter/100 kilométer a gyári kombinált fogyasztási adat, önmegtartóztatás nélkül lehet öt és fél liternél is kevesebb benzin elégetésével, elektromos töltögetés nélkül, városi-elővárosi környezetben autózni egy összkerekes, közel 1,8 tonnás SUV-val.

13,6 millió forint a Kuga indulóára (1.5 Titanium), a full hibrid 16,3 millió, az Active X viszont már 19 millió. Ez kb. negyven százalékkal több az alapárnál, ennyiért viszont egy jól felszerelt, tágas, négykerék-meghajtású, nagyon takarékos kompakt SUV-t kapunk – részben a Toyotának köszönhetően – a Fordtól.

Ford Kuga 2.5 FHEV Active X

  • Hajtáslánc 2488 ccm, négyhengeres benzinmotor, fokozatmentes automata váltó, 1,1 kWh lítium-ion akkumulátor
  • Teljesítmény 183 LE (135 kW)/5500
  • Végsebesség 196km/óra
  • Gyorsulás (0–100 km/óra) 8,3 másodperc
  • Hossz/szélesség/magasság 4645/1882/1683 mm
  • Tengelytáv 2711 mm
  • Csomagtér 412–513 liter
  • Saját tömeg 1765 kg
  • Fogyasztás (gyári kombinált/teszt) 5,7–6,4/5,4 liter/100 km
  • Ár 19 050 000 Ft
  • Jó lett a frissített külső
  • Tágas utastér
  • Tologatható hátsó ülések
  • Magas felszereltség
  • Zseniális hajtáslánc, alacsony fogyasztás
  • Nem ideális a tekerős menetirány-választó
  • Eltűnt a klímavezérlés panelje
Player-méter
8
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában