A hatvanas években kis híján kicserélték a Ford mostanáig ismert és használt logóját. A neves grafikus Paul Rand tervezte át az amerikai autómárka emblémáját, de a terveket végül túl merésznek ítélték.

Az évtizedek során számos ismert márka cserélte le az emblémáját, de a Fordot több mint száz éve ismerhetjük arról a logóról, ami a mai napig az amerikai márka autóit díszíti. 1903-ban alapították a Ford Motor Companyt, és 1909-ben alkották meg az írott betűs feliratot, ami mögé az 1910-es években került az ovális háttér.

Az írott betűs logó előtt ezt az emblémát használta a Ford Motor Company
A hetvenes évek óta használta a krómkeretes emblémát a Ford
A Fordot azóta szokás a „kék oválos” márkaként emlegetni, és az évtizedek során ezt a koncepciót csiszolták tovább,

de az embléma alapjában véve sosem változott meg. A hetvenes években krómhatású keretet kapott, amit az ezredforduló után elhagytak, majd egy pár éve a legújabb divatnak megfelelően kétdimenziósra váltott a logó.

A legújabb divat szerint a Ford logója is kétdimenziósra egyszerűsödött
Kevesen tudják, hogy a hatvanas években teljesen megváltoztatták volna a Ford klasszikus logóját.

Paul Rand, a huszadik század egyik legnevesebb grafikusa tervezett új emblémát az autógyártónak. Ha még nem hallottál róla: az ö nevéhez fűződik többek között az American Express, az IBM és az UPS jellegzetes logójának megalkotása is.

Paul Rand (1914–1996) logói évtizedekre meghatározták az amerikai cégek arculatát

Rand úgy változtatta meg teljesen a Ford logóját, hogy az azonnal felismerhető maradt. A pályázat szövege szerint a Ford eredeti emblémáját akkor alkották, amikor a díszes ruhák, cirkalmas beszédek és cirádás cégfeliratok voltak divatban, és

Rand szerint a Ford írott betűs logója már akkor régiesnek számított az automobil korszerűségéhez képest.

Érdemes megnézni, hogy a Fordnak javasolt új logó úgy tartotta meg a kék színt, az ovális hátteret és az írott betűt, hogy egyik része sem maradt változatlan.

Rand szerint az emblémáját a geometrikus egyszerűség, rendezett formák és vonalak jellemzik, ezzel erőt, sebességet és hatékonyságot sugall,

a világos és tömör stílusa adja a szépségét. A pályázatban a logó különféle alkalmazásait is megmutatta a dizájner.

Henry Ford II, az alapító unokája végül túl merésznek tartotta a terveket, és a Ford a mai napig kitart a klasszikus felirat mellett, amit a kor stílusának megfelelően alakítanak. Rand több logója, például az IBM jellegzetes „csíkos” emblémája is kiállta az idő próbáját – jó kérdés, hogy mi lett volna, ha a Ford is elfogadja a neves dizájner pályázatát.

(Képek: Ford, Getty Images, paulrand.design)

Ez is érdekelhet:

Új emblémája lesz a Volvónak

2023-ban jelenik meg az autókon.

Új emblémája van a Daciának, már nem sörnyitó

Persze mondjuk minden sörnyitó…

És ezt olvastad már?
Jópofa munkagépnek tűnik ez a platós Dacia Duster
.