A hatvanas években kis híján kicserélték a Ford mostanáig ismert és használt logóját. A neves grafikus Paul Rand tervezte át az amerikai autómárka emblémáját, de a terveket végül túl merésznek ítélték.
Az évtizedek során számos ismert márka cserélte le az emblémáját, de a Fordot több mint száz éve ismerhetjük arról a logóról, ami a mai napig az amerikai márka autóit díszíti. 1903-ban alapították a Ford Motor Companyt, és 1909-ben alkották meg az írott betűs feliratot, ami mögé az 1910-es években került az ovális háttér.
A Fordot azóta szokás a „kék oválos” márkaként emlegetni, és az évtizedek során ezt a koncepciót csiszolták tovább,
de az embléma alapjában véve sosem változott meg. A hetvenes években krómhatású keretet kapott, amit az ezredforduló után elhagytak, majd egy pár éve a legújabb divatnak megfelelően kétdimenziósra váltott a logó.
Kevesen tudják, hogy a hatvanas években teljesen megváltoztatták volna a Ford klasszikus logóját.
Paul Rand, a huszadik század egyik legnevesebb grafikusa tervezett új emblémát az autógyártónak. Ha még nem hallottál róla: az ö nevéhez fűződik többek között az American Express, az IBM és az UPS jellegzetes logójának megalkotása is.
Rand úgy változtatta meg teljesen a Ford logóját, hogy az azonnal felismerhető maradt. A pályázat szövege szerint a Ford eredeti emblémáját akkor alkották, amikor a díszes ruhák, cirkalmas beszédek és cirádás cégfeliratok voltak divatban, és
Rand szerint a Ford írott betűs logója már akkor régiesnek számított az automobil korszerűségéhez képest.
Érdemes megnézni, hogy a Fordnak javasolt új logó úgy tartotta meg a kék színt, az ovális hátteret és az írott betűt, hogy egyik része sem maradt változatlan.
Rand szerint az emblémáját a geometrikus egyszerűség, rendezett formák és vonalak jellemzik, ezzel erőt, sebességet és hatékonyságot sugall,
a világos és tömör stílusa adja a szépségét. A pályázatban a logó különféle alkalmazásait is megmutatta a dizájner.
Henry Ford II, az alapító unokája végül túl merésznek tartotta a terveket, és a Ford a mai napig kitart a klasszikus felirat mellett, amit a kor stílusának megfelelően alakítanak. Rand több logója, például az IBM jellegzetes „csíkos” emblémája is kiállta az idő próbáját – jó kérdés, hogy mi lett volna, ha a Ford is elfogadja a neves dizájner pályázatát.
(Képek: Ford, Getty Images, paulrand.design)