Nem tudod megmagyarázni, hogy miért, de ránézel, és kell. Aztán vezeted, és még jobban kéne. Erős benzinmotorral terepeztünk az új Ford Ranger Raptorral.

Ott van a Toyota Prius. Annak a képével életem végéig kínozhatnak, akkor sem kívánnék rá. Egy Priusba csak az szeret bele, akinek undora van a vezetéstől, és a közlekedés szépségét fogyasztási diagramokon keresztül látja. A Ford Ranger Raptorra viszont ránézel, és pontosan tudod, mit várj tőle. Magabiztos haladást, kőkemény vezetési élményt, minden tereptárgyat leküzdő műszaki tudást. És megvan benne az azonnal kell érzés.

Egy 5,36 méter hosszú, két méter magas és két méter széles pickupot nem lehet ügyes árny- és fényjátékokkal kisebbnek mutatni. A Raptornak komoly kiterjedései vannak a tér minden irányába. Nem bele kell ülni, hanem felkapaszkodni rá. Szándékosan eltúlzott dizájnelemei, mint a hatalmas F O R D felirat a hűtőrácson, körülötte a szigorúan meredő ledes fényszórók, az agresszíven domborodó motorháztető

apró figyelmeztető jelzések, hogy senki ne kételkedjen, kinek van itt a legnagyobb szerszáma.

Ha meglátod a tükörben, jobb azonnal félreugrani. Mondjuk ez gyakran nem fog megtörténni, mert a végsebességet 180 km/órában fixálták, az autópályás hősködéshez másik Fordot kell kinézni.

Ettől függetlenül a V6-os, háromliteres, 292 lóerős benzinmotorra egy rossz szavunk sincs.

A 491 newtonméternyi nyomaték mindig időben érkezik a tízfokozatú automata váltón keresztül. Ha kedvünk tartja, a kormány mögötti magnézium váltófülekkel kapcsolgathatunk ide-oda, alig tűnik fel a különbség.

Három országban gyártják, további kettőben előre gyártott részegységekből szerelik össze az új generációs Rangereket. A Raptor fejlesztését Ausztráliában tökéletesítették, ahol autógyártás már nincsen, de még mindig dolgozik 2500 mérnök és fejlesztő az 1925 óta működő Ford Motor Australiánál.

Egy évig finomították az összkerékhajtás, a differenciálzár, a futómű hangolását, hogy végül egy olyan autó szülessen, ami a pickupok királya lehet.

Ha életünk szerencsésebben alakul, Ausztráliába születünk. Abba a hatalmas országba, ahol kevesebb ember jut egy négyzetméterre, érdekesebbek a tereptárgyak, és nincs ilyen szutyok idő. Persze gyakoribbak a krokodil- és cápatámadások, mérgező pókból, gyíkból és autó elé vetődő kenguruból is van szép számmal, de mégis a lovak és tehenek a legveszélyesebbek.

Ugye már érthető, miért kell az ottani Raptornak erősebbnek (400 lóerősnek) és hangosabbnak lennie?

Van olyan pickup, ahol a megjelenés rendben van, aztán kiderül, hogy szar a kormányzás, nem elég a fék, vagy az első gyorsabb kanyarban leesel az útról, mert a futómű nem is érti, hogy mit akarsz. Ha meg kényelmes és az úttartás is rendben van, akkor a terepen vérzik el az autó.

A Ranger alapvetően munkaautó, erről nincs vita, ezért az alapját létraalváz adja. A Raptor is ezt örökli, de jó néhány ponton megerősített karosszériával, hogy nagy sebességgel se okozzon gondot a terepjárózás. És még

olyan érzékelők is kerültek a kerékjáratokba, amik akkor jeleznek, ha ugrat az autó.

Ilyenkor a lengéscsillapítók felkeményednek, hogy felkészítsenek a várható becsapódásra. A Raptor vezérlőrendszere egyébként többféle módot, lehetőséget ad, hogy a legjobban alkalmazkodjon az emberhez és a terephez. Az összkerékhajtás alapvetően automatikus, de fixre is állítható 50:50 százalékban az első-hátsó tengelyek között. Plusz ott van még a felező is, ha minden kötél szakad. Igazi finomság a traction control, ami lejtőn le és emelkedőn fel is fixen tartja az autó sebességét, max. 4 km/órában. Ha egy akadály közben azt kívánja, akár teljesen meg is áll, majd szépen tovább bandukol.

A hajtás mellett egy központi üzemmódválasztóval segíthetünk a terephez leginkább passzoló beállítást megtalálni. A normál közút mellett a különféle terepnek, sziklának megfelelően állítja az autó a motor, kormány, kipufogó és még a blokkolásgátló vezérlését is. Extra fícsörnek még ott az elöl-hátul külön zárható differenciálmű, amivel rock crawl (sziklamászó) módban hegyikecskéket megszégyenítő módban lépkedhetünk fel szikláról-sziklára.

Kedvenced lesz a Baja mód, ami teljes hangerővel üvöltő kipufogóval, és extrém sebességű offroadozásra alkalmas futóműbeállítással lep meg.

Attól, hogy a Ranger Raptor nagyon tetszik, és továbbra is kéne, nem én vagyok a fő célcsoport. A Raptor, de még inkább a Ranger alapváltozatai (dízellel, kisebb fülkével, nagyobb terhelhetőséggel és 20 millió alatti árral) szólnak azoknak, akik egy pickupot munkaautónak akarnak használni.

20 millió plusz áfáért a legritkább esetben gondolunk pickupvásárlásra. De a Ranger Raptor olyan, mint egy koszos csizma, ami felkerül az asztalra. Felhívja mindenki figyelmét arra, honnan érkeznek ma a legmenőbb pickupok.

Ez is érdekelhet:

Antonov repülőgépből ugrattak ki az új Ranger Raptorral

Filmbe illő klipet forgattak a Ford új pick-upjával.

És ezt olvastad már?
Kinek szólnak a budapesti Tier-rollerek?
További cikkeink a témában