Goodwood olyan az autók szerelmeseinek, mint a ’69-es Woodstock a rockzene rajongónak, csak ezt minden évben megrendezik. Egy baj van csak vele: ha egyszer a részese voltál, többé nincs az az autós esemény, ami elérné az ingerküszöbödet.

Messziről kezdjük, de gyorsan képbe rakunk

Hogy az angolok miért lettek ekkora autófanatikusok, az máig a történelem egyik legnagyobb rejtélye. A szigetországnak pocsék a klímája, az útjaik folyton nyálkásak és a köd is legalább annyira gyakori vendég arrafelé, mint a szatyornyi lopott csokival seftelő muksó az Örs vezér téri aluljáróban. Ilyen körülmények között finoman szólva sem élmény a vezetés, de ez arrafelé láthatóan senkit nem zavar.

Az okokat hagyjuk is inkább a fenébe, fogadjuk el tényként, hogy a jó britek imádnak benzingőzt inhalálni és lelkesedésben közülük is kiemelkedik Charles Gordon-Lennox, a Nyugat-Sussex-ben lévő Goodwood birtok ura. Ha ilyen arisztokratákkal lett volna tele a történelem, érdeklődés hiányában tutira elmaradt volna a polgári forradalom. Charles ugyanis annyira jó fej, hogy a kilencvenes évek elején elkezdett lobbizni azért, hogy a ’66-ban bezárt és magára hagyott goodwoodi versenypályát újra megnyithassák a versenyzők és a nagyközönség előtt.

Jobbra maga Charles Gordon-Lennox, balra meg valami színész

Anno egyébként azért szüntették be a pályán a versenyzést, mert a begyepesedett tulajdonosok nem járultak hozzá, hogy az egyre gyorsabb autók biztonságának érdekében a pálya nyomvonalát a kezelők módosíthassák. Mivel az illetékesek fejéből azóta sem fújta ki a szél a pókhálót, így jól keresztbe is tettek a jószándékú nemesnek, aki viszont gondolt egyet és 1993-ban a saját birtokán szervezte meg az első Festival of Speedet. Az, hogy a kezdeményezés bombasztikus siker volt, enyhe kifejezés; az akkor még mérsékelt felhajtással lebonyolított fesztiválra huszonötezer ember volt kíváncsi, annak ellenére, hogy az esemény egy napra esett a Le Mans-i huszonnégy órás versennyel. Valahogy így kezdődött, a többi pedig már történelem.

Az első fesztiválon még így festett a dolog:

Most meg az van…

…hogy a látogatók létszámát 150 ezerben maximalizálták a szervezők, jegyet pedig kizárólag elővételben lehet vásárolni. Épp ezért ne is próbálj a helyszínen belépőt tarhálni, mert nem fog menni. A fesztivál egyébként nem olcsó mulatság, hiszen egy felnőttnek egy napra 51 angol fontnál kezdődik a ceh, amihez biztosan hozzácsapsz még néhány tételt, amikor elkezd korogni a gyomrod vagy porzani a veséd. Van viszont valami, ami a borsos árcédula ellenére is évről-évre több tízezer embert csábít a ködös Albion e szegletébe: az itt átélt élményt nem lehet pénzösszegben számszerűsíteni.

De mégis, miért olyan nagy szám a Goodwood FoS? (Na már bocsánat, de így rövidítik.) Kapásból eléd tudunk pakolni tíz okot:

1. A parkoló

Ezen a fesztiválon már a parkoló is úgy néz ki, mint egy komplett autókiállítás, hiszen a vendégsereg tehetősebb része ilyenkor direkt erre az alkalomra tolja ki a garázsából az egész évben szerelgetett és suvickolt oldtimereket. A bejárat mellett igazi különlegességek állnak egymás mellett katonás rendben, melyek között egy igazi autóbolond képes akár egy fél napig is bolyongani. A placcnak egyébként van egy elkerített része is, ahová a minimális belépő a Maserati, de ha azzal mész, akkor a személyzet egy kicsit sajnálni fog érte. Jobban örülnek a Ferrariknak.

A képen eldugtunk egy tizenöt éves Suzuki Swiftet. Na jó, nem.

2. A versenyek

A Festival of Speed fő attrakciója évről évre az elhíresült hegymenet, ami nem más, mint a Goodwood House felhajtója. A pályát itt csupán néhány szalmabála választja el a közönségtől, így a nézők szinte testközelből csodálhatják meg a száguldozó autócsodákat. Az itt parádézó járművek között akad Forma-1-es autó, háború előtti, virsligumikon repesztő versenyautó, csúcsmodern szupersport szörny, vagy klasszikus, több millió fontos értékű csoda.

3. Motorok, repülők és automobilok

A Goodwoodon tényleg érezni, hogy az elgondolás egy igazi mániákus fejéből pattant ki. A program nem csak négykerekűekkel van teletömve, de mindent megtalálhatsz, amit motor hajt és ami csodálatra méltó. Persze a gépkocsiké a főszerep, de a versenyeken motorkerékpárokat is láthatsz, miközben második világháborús gépek húznak el a fejed felett. A muriból a Brit Légierő híres Red Arrows osztaga is vastagon kiveszi a részét.

4. A sztárok

A fesztiválon hagyományosan hemzsegnek az autósport szerelmesei és prominensei, sztárok, celebek és autóversenyzők, akik ilyenkor hajlamosak elvegyülni a tömegben. Tavaly például Lewis Hamilton parádézott egy Mercedes F1 W03-ban (videó is van róla), de Ken Block is állandóan ott koptatja a gumit. A szervezők legalább kilencven kisebb-nagyobb nevet ígértek idénre is, akik között azért akad több sztárpilóta is. Kimi Räikkönen és Valentino Rossi például nem csak ott lesznek, de ha már így esett, akkor meg is lovagolnak néhány nagyvadat.

5. A Mozgó Autóshow

Ezt a fesztivál nulladik napján tartják és attól mozgó, hogy itt bárki beülhet a legújabb szériaautókba, sőt, ki is próbálhatja azokat. Mondjuk ez nem úgy van, hogy a jelenlévő több ezer ember egymás hátát taposva rohan be az ott várakozó Ferrarik, Porschék és Aston Martinok közé, aztán aki kapja, marja. Még a sima beülés is előzetes regisztrációhoz kötött, ezért ha ilyen irányú ambícióid vannak, idejében kapj észbe!

6. A Bonhams aukciója

A patinás aukciós ház árverésén immár évek óta több millió font értékű autócsodák találnak új gazdára. Nem csak az elképesztő vasak, de a durva összegek miatt is érdemes figyelni ezt az eseményt. 2013-ban például rekordösszegért, 19 millió angol fontért, azaz körülbelül 6,5 milliárd forintért (!) adtak el egy Mercedes-Benz W196R versenyautót. Nem egy akármilyen gépről volt szó, konkrétan ezzel a példánnyal tért vissza az ötvenes években a Mercedes a Forma-1-be, ami azért némileg megmagyarázza a hallatlan vételárat.

Ez simán betömné a hazai költségvetési hiányt

7. A manufaktúrák

A nagyobb autógyártók akkora standokkal vannak jelen, hogy egy kispályás focimeccset is le lehetne zavarni bennük, de mellettük olyan unikumokkal is szembe találhatod magad, mint a Zenos vagy a brit Elemental, melyek jelenleg még start-upoknak számítanak, de ki tudja mit hoz számukra a jövő.

8. A Michelin standja

A francia cég az esemény hivatalos támogatójaként már évek óta azzal túrázza az egekbe a látogatók pulzusát, hogy egy helyre gyűjti a világ leghíresebb és legerősebb szupersport autóit. A Michelin Supercar Paddock az egész fesztivál egyik leglátványosabb helyszíne. Itt egymás mellett néz farkasszemet a szájtáti tömeggel a legtöbb prémium márka kétszáz lóerő feletti teljesítménnyel megtámogatott jószága. Idén itt lehet majd megcsodálni a Koenigsegg 1500 lóerős gépszörnyét, a Regerát is, amit a svéd gyártó lazán csak megasport autóként emleget. Amikor minden kilóra kicsivel több, mint egy lóerő jut, talán nem túlzás nyitni egy új kategóriát.

Ez például egy másik bolygóról gurult be a Michelin standjára

9. A flúgos futam

Nos, egy komoly autóőrült ettől biztos nem hatódik meg, de szerintünk azért az is elég jó muri, hogy a fesztiválon kiállítják a Flúgos futam című rajzfilm verdáinak replikáit. Igen.

10. A szobor

A Goodwood House előtt minden évben felállítanak egy monumentális installációt, mely valamilyen formában reflektál az adott év témájára. Tavaly a Mercedes pakolt sportkocsikat egy 45 méter magas, 160 tonnás boltívre, idén pedig a Mazda kápráztat el minket valamivel 95. születésnapja alkalmából. A tavalyi mutatvány után nem lesz elég egy mellszobor.

Amit viszont nem lehet belepasszírozni a felsorolásba,

az az elképesztő hangulat, ami uralja ezt a legendás eseményt. A titok nyitja nem csak a minden sarkon a negyvenes-ötvenes évek divatjában feszítő autómániás britek tömege, hanem az a tény, hogy itt olyan autók motorját hallhatod felbőgni és olyan vasakat láthatsz versenyezni, melyeket bármely más fesztiválon csak üvegfal mögé rejtve csodálhatnál meg.

Vénnek (is) való vidék

A Goodwood főszereplői 2015-ben

Ford Focus RS - a Ford harmadik generációs, 320 lóerős szörnyetege mozgásban is látható lesz.
Aston Martin Vulcan - 1,8 millió angol fontos eladási ár, 800 lóerős motor; utcai használatra nem ajánlott.
Lexus GS-F - Ez a példány a Mozgó Autóshow-n is kipróbálható lesz, de a regisztrációról már valószínűleg lemaradtál.
Ferrari 488 GTB - A 458 Italia utódja ikerturbós V8-as motorral. Itt természetesen be is fogják röffenteni.
Mazda MX5 - Ha már a Mazda a show központi témája, egyértelmű, hogy ott lesz. Mit ott lesz? Ki is lehet majd próbálni!
Mclaren P1 GTR - A McLaren pályára tervezett hipersport autója versenyezni is fog.
Ferrari LaFerrari FXXK - Ez az alapból nem túl szerény LaFerrari exkluzív verziója. Fokozták a fokozhatatlant.
Audi R8 - Az új, 602 lóerős, V10 -es motorral épített R8-ast itt lehet először jól megnézni a szigetországban.

A Vulcant Genfben még csak mutogatták, itt versenyeznek is vele, mert miért ne?

Holnaptól tehát az autós világ szívcsakrája áttelepül Angliába, te pedig már teljesen képben vagy és nem fogsz értetlenül nézni, ha valaki a társaságodban a Sebesség Fesztiváljáról kezdene el áradozni. Nem szeretnénk, ha bárkit elvinne a sárga irigység, ezért csak halkan jegyezzük meg, hogy az idei fesztivál utolsó napjára mi is ellátogatunk.

Hamarosan beszámolunk róla, milyen érzés belépni az autós mennyország kapuján. Szerintünk szeretni fogod.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában