Havazás várható, ezért tisztáz a Magyar Közút.
A hókotró előtt általában havas-jeges az út, mögötte viszont nem, vagy legalábbis kevésbé. Ez alapján általában értelmetlen megelőzni a hókotrókat, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy épp előttünk takarítja és síkosságmentesíti az utat. Autópályán, autóúton pedig az egymás mellett haladó hótakarító konvoj előzése kifejezetten tilos is. A Magyar Közút (MK) közleménye szerint viszont mégis gyakran előfordul – januárban három, ebből eredő baleset is történt.
Miért mennek konvojban a hókotrók a gyorsforgalmi utakon?
Nem azért, hogy idegesítsék a mögöttük haladókat. A belső sávban dolgozó jármű megy elöl, onnan ekézi a havat a külső sávba, ahonnan a mögötte jövő másik gép tolja le a havat az útról. A gépek között épp azért kicsi a távolság, hogy a közlekedők ne kerülhessenek közéjük.
Ennek ellenére sokan megpróbálják. „Vannak olyan autósok, akik beállnak a hátsó jármű szórásterébe, amely így nem tudja a teljes pályaszélességet síkosságmentesíteni, ugyanis ilyenkor adott esetben a szabálytalan jármű oldalát, elejét sózzák a gépek, nem az utat. Az is általános tapasztalat, hogy a két konvojban haladó munkagép közé beállnak a szabálytalan autósok, és utána már nem merik megelőzni az első autót, mert nem látják be a pályát a külső sávba ekézett hó, latyak miatt. Ugyanakkor, ha a két járműből álló konvoj hátul haladó teherautója megpróbálja kiengedni a beszorult járművet, akkor sokan megpróbálják követni a szabálytalankodó példáját és újabb autós állna be a munkagépek közé” – írják.
A KRESZ kifejezetten tiltja az autópályán dolgozó hókotróraj előzését
És mondá az Úr (Megkülönböztető Jelzések Könyve, 42.5.): "Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban – egymás mellett haladó – hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni". A Magyar Közút készített minderről egy figyelemfelhívó videót is:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ez is érdekelhet: