A hétvégén a Budapest Arénában tapossák laposra a hétköznapi autókat hatalmas kerekeivel a Hot Wheels Monster Trucks Live szörnyei. Pénteken viszont még a felkészülés zajlott, mi pedig benézhettünk a kulisszák mögé.

Az úgy van, hogy a Mattel (az a játékgyártó, aki a Barbie-babákért is felelős) gyártja a Hot Wheels kisautókat. És hát a gyerekek bizonyára lelkesebben vesznek vagy vetetnek szüleikkel Hot Wheels kiautókat, ha korábban egy óriási stadionban azok életnagyságú változatait látják a levegőbe ugrálni, egymással versenyezni, gumit füstölni és végigtiporni egy teszkóparkolónyi roncsautón.

Ezt hívják úgy, hogy Hot Wheels Monster Trucks Live. És ez lesz a hétvégén Budapesten, a Papp László Budapest Sportarénában.
Egy ilyen showműsor természetesen a szervezők, pilóták, szerelők szerint is elsősorban gyerekprogram. Ugyanakkor a négykerekű szörnyetegek technikája és a kocsik felkészítése a produkcióra nagyon is izgalmas a magamfajta vén, cinikus, kérgeslelkű apukák számára is.

Lelkesen ballagtam be hát péntek délelőtt a hazai Mattel-képviselet meghívására a BS-be, hogy megbámuljam a kocsikat, és beszéljek pár szót a sofőrökkel, szerelőkkel és a produkció műszaki vezetőjével.

Az amerikai csapat az európai turné során Skóciából érkezett Budapestre. Itteni megbízottaik beszerezték a taposnivaló roncsokat, ők pedig behordták konténereiket a BS-be és elkezdtek kicsomagolni. Szinte mindent hoztak magukkal, ami kell, de az üzemanyagot egy helyi cég szállítja a produkcióhoz. És ez az üzemanyag – metanol.

A show-ra készülő kocsik ilyen furán néznek ki az ide-oda tologatást és a szerelést könnyítő apró mozgatókerekeiken
Mega Wrex már a fellépőcipőjében

Egy Monster Truck motorja legtöbbször 9,42 literes, kompresszoros, 1800-2000 lóerő körüli teljesítményű V8. Többé-kevésbé megegyezik a Top Fuel dragsterek motorjával, de jóval gyengébb azoknál, így akár több szezont is kibír bontás, felújítás nélkül. Bár némelyik autó dizájnja egészen autószerű, ezeknek az egyedileg készült üvegszálas műanyag karosszériás járműveknek ma már semmi közük nincs semmilyen szériamodellhez.

A hegesztett csővázban középre kerül a vezetőülés, mögé a hatalmas középmotor. A futómű elképesztően masszív, az autó nitrogéntöltésű gázrugókon pattog, amikor a levegőbe ugrik a kocsisoron, majd földet ér a túloldalon.

A négykerék-kormányzás iránya tengelyenként variálható, a kocsik tudnak egy helyben pörögni és oldalazni is. A hatalmas, darabonként 400 kilós kerekeket hidraulikus munkahengerek tolják-húzzák-fordítják. A pilótákat az ugrások, és főleg a földetérések során vadászgépekben mérhetőhöz hasonló erőhatások érik. Ilyen körülmények között nem mindig könnyű jól felmérni a távolságokat, sebességeket, ezért a sofőrök nincsenek magukra utalva, ha vészhelyzetben kellene cselekedni.

A show irányítóinál távkapcsolók, kill switch-ek vannak, amelyekkel leállíthatják a motort, ha úgy látják, túl nagy a tempó. A produkció vezető menedzsere elmondta, hogy ezt meglehetősen gyakran kell is használni! Van ugyan show, amikor nincs szükség beavatkozásra, de van, hogy többször is el kell venni a pilóták lába alól a kétezer lovat. A sebességek egyébként a zárt terekben nem olyan nagyok; hiába a nagy teljesítmény, a tömegek és az alkatrészek belső ellenállásai is óriásiak.

Azért úgy százhatvan kilométeres sebességre így is fel tudnának gyorsulnia a kocsik, ha lenne ehhez elég hely, 0-ról 100 km/h-ra pedig tíz másodperc körül ugranának fel. Ez egy személyautónál nem is nagy szám, de ekkora méretek mellett bőven több, mint amit el merek képzelni.

Az autószörnyek két fő produkciója a kocsisorokon áthajtás párversenye és a freestyle autótáncoltatás
Az öreg Passatnak szomorú hétvégéje lesz
Mega Wrex szemből, talajszintről
Ő ott egy Monster Truck-sofőr. Nem gyakori a női pilóta a műfajban, de azért van több hölgyvezető is a produkciókban
Színes, hangos, dübörgő gyerekálom egy MT-előadás

A BS a csapat szerint remek helyszín egy Monster Truck show-ra. A küzdőtér hossza, a belmagasság megfelelő a nagy ugrásokhoz is, és ennek az egésznek pont ez a lényege. A műsor része egy motoros-ugratós produkció is, ehhez is van bőven hely a Budapest Arénában.

Egy darabka Amerika ez az egész. Túlméretezett, túl színes, túl hangos, teljesen értelmetlen, de elképesztő precizitással megvalósított gyönyörű hülyeség.

Apukák, gyerekek: szerintem menjetek, ha tudtok. Egyszer látni kell élőben, ahogy Mega Wrex vagy Tiger Shark négytonnás teste négy méter magasra veti magát a levegőbe!

Hétköznapokra azért elég lenne valami ilyesmi is:

Hatméteres dízel szörnyeteg lett ez a Chevrolet pick-up

A klasszikus forma alatt modernebb a technika.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában