Spoiler: volt itt minden, még ólmot is pumpáltak a gumikba.

A Formula–1 világában a csapatok folyamatosan keresik a szürkezónákat és kiskapukat annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt préseljék ki az autóból. Ennek kapcsán mesélt a Brabham korábbi csapatfőnöke, jelenleg az FIA tanácsadójaként ténykedő Michael „Herbie” Blash Beyond The Grid F1-es podcastban arról, miként csaltak évtizedekkel ezelőtt az F1-es csapatok...

...a komplett autóval:

Akkoriban a csapatoknak nem kellett ugyanazzal az autóval versenyezniük, mint amit a kvalifikáción használtak, Blash csapata pedig az egyik Monacói Nagydíj időmérőjére építtetett egy könnyűszerkezetes versenygépet:

„Azt hiszem, ennek az autónak lehetett a legkisebb az üzemanyagtartálya, egy kis motoros akkumulátorral. Hat körnél nem is tudott volna többet megtenni.”

...a karosszériával:

„Néha nehéz karosszériát használtunk, amit az edzés vagy a verseny végén tettünk fel.”

...a vízhűtéses fékekkel:

„Abban az időben még a futam végén pótolhattad a fékek hűtésére szolgáló folyadékokat, mielőtt újra megmértek volna. Nekünk voltak ezek a szép, körülbelül ötgallonnyi víz tárolására alkalmas tartályaink, és a verseny rajtjához érve megnyomtunk egy gombot, egy elektromos motor pedig egyszerűen kiöntötte belőle az összes vizet belőle. A verseny végén persze újra feltöltöttük ezeket a víztartályokat. Szerintem a topcsapatok többsége ugyanígy játszadozott ezzel.”

...a gumikkal:

„Sajnos a Tyrrell túl messzire ment, amikor ólmot pumpáltak a gumikba a bokszkiállás során, de tudok olyan csapatról is, ami vízzel csinálta ugyanezt.”

Blash szerint a modern F1 annyira szabályozott és ellenőrzött, hogy képtelenség lenne hasonló csalásokat végrehajtani, hiszen az autókat tetőtől talpig átvizsgálják, a mai trükkök inkább számítógépesek:

„Manapság nagyon sok korlátozás, de a Brabham-korszakban még minden nagyon laza volt, könnyű volt áthágni a szabályokat.”

(Forrás: Gpfans.com, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

A szezon mészárszékénél lehet F1-csapatfőnök a Ferraritól menesztett Binotto

Úgy tűnik, közel van Mattia Binotto Forma–1-es visszatérése.

A 2026-tól visszatérhet a Forma–1-be a sportág esszenciája

Leginkább a szurkolók örülnek majd ennek.

A Ferrari olyan összeggel marasztalja Leclerc-t, amire ember nem mondana nemet

Egy egészen gigászi ajánlattal szeretné magához láncolni a Ferrari Charles Leclerc-t.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Még több erő és luxus a Land Rover Defenderben

Így járt az ember, aki be akarta bizonyítani, hogy a Cybertruck csomagtartója nem csukódik az ujjára

Még tovább dőlhet a dominó a Red Bullnál

További cikkeink a témában