Spoiler: volt itt minden, még ólmot is pumpáltak a gumikba.
A Formula–1 világában a csapatok folyamatosan keresik a szürkezónákat és kiskapukat annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt préseljék ki az autóból. Ennek kapcsán mesélt a Brabham korábbi csapatfőnöke, jelenleg az FIA tanácsadójaként ténykedő Michael „Herbie” Blash a Beyond The Grid F1-es podcastban arról, miként csaltak évtizedekkel ezelőtt az F1-es csapatok...
...a komplett autóval:
Akkoriban a csapatoknak nem kellett ugyanazzal az autóval versenyezniük, mint amit a kvalifikáción használtak, Blash csapata pedig az egyik Monacói Nagydíj időmérőjére építtetett egy könnyűszerkezetes versenygépet:
„Azt hiszem, ennek az autónak lehetett a legkisebb az üzemanyagtartálya, egy kis motoros akkumulátorral. Hat körnél nem is tudott volna többet megtenni.”
...a karosszériával:
„Néha nehéz karosszériát használtunk, amit az edzés vagy a verseny végén tettünk fel.”
...a vízhűtéses fékekkel:
„Abban az időben még a futam végén pótolhattad a fékek hűtésére szolgáló folyadékokat, mielőtt újra megmértek volna. Nekünk voltak ezek a szép, körülbelül ötgallonnyi víz tárolására alkalmas tartályaink, és a verseny rajtjához érve megnyomtunk egy gombot, egy elektromos motor pedig egyszerűen kiöntötte belőle az összes vizet belőle. A verseny végén persze újra feltöltöttük ezeket a víztartályokat. Szerintem a topcsapatok többsége ugyanígy játszadozott ezzel.”
...a gumikkal:
„Sajnos a Tyrrell túl messzire ment, amikor ólmot pumpáltak a gumikba a bokszkiállás során, de tudok olyan csapatról is, ami vízzel csinálta ugyanezt.”
Blash szerint a modern F1 annyira szabályozott és ellenőrzött, hogy képtelenség lenne hasonló csalásokat végrehajtani, hiszen az autókat tetőtől talpig átvizsgálják, a mai trükkök inkább számítógépesek:
„Manapság nagyon sok korlátozás, de a Brabham-korszakban még minden nagyon laza volt, könnyű volt áthágni a szabályokat.”
(Forrás: Gpfans.com, fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: