A nyaralási szezon elején még hasznosabb lett volna, de persze mindig aktuális.
Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) összeállított egy autópálya-viselkedési etikettet, hogy kevesebb legyen a baleset a sztrádákon. Íme.
Próbáljuk elkerülni a következő, az autópályán jellemző leggyakoribb vezetői hibákat, illetve rossz vezetői szokásokat!
- A követési távolság be nem tartása, a lassabb jármű „tolása” a belső sávban. Kerüljük az agresszív magatartást!
- A forgalom akadályozása, indokolatlanul lassú menetsebesség választása, különösen a belső, „gyors” sávban. Alacsonyabb sebességnél, de utolérve egy még lassabban haladó járművet (például teherautót) sávváltásba és előzésbe kezdésnél, ha a körülmények és a jármű állapota, teljesítménye engedi, gyorsítsunk a megengedett legnagyobb sebességre az előzés mielőbbi befejezéséért, illetve indokolatlanul ne lassítsuk a forgalmat, ezáltal ne indítsunk el egy fékezési láncot, amely torlódást, ráfutást okozhat!
Kiegyensúlyozottabb az autósok ritmusa, ha a haladók alkalmazkodnak a pillanatnyi forgalmi dinamikához – kerülik a gyorshajtást, valamint az autópálya-idegen, túl lassú sebességet is.
- Nagyon figyelmesen váltsunk sávot: a sztrádán nagyon eltérő haladási sebességek is jellemzők, a sávváltást nem szabad kikényszeríteni, csak akkor váltsunk sávot, ha ezzel nem kényszerítjük fékezésre vagy a haladási irány megváltoztatására a másik sávban haladót. Figyeljünk a kis sziluettet mutató, de gyorsan közeledő motorosokra is!
- Ne előzzünk jobbról, ne használjuk a leállósávot haladásra! Amellett, hogy mindkét megoldás szabálytalan, váratlanul éri a többi közlekedőt. A Budapest felé tartó, háromsávos szakaszon se előzzünk jobbról!
Tartsuk be a Jobbra tarts! szabályát is, indokolatlanul ne haladjunk a belső sávokban, ha üres a külső is!
- Nagyobb sebességnél az autó kisebb kormánymozdulatra is érzékenyen reagál. Ne kényszerítsünk másokat kikerülő manőverre! Egy lassabb konvojt utolérve se erőszakoljuk ki az előttünk haladóktól a jobbra sorolást (ne „söprögessük” a belső sávot), de – akár előzést kezdve – a hátulról gyorsabban érkezőt se zavarjuk össze!
- Figyeljünk a fel- és lehajtóknál, hiszen azoknál torlódás alakulhat ki. Segítsük a felhajtó autók besorolását lassítással, sávváltással, de csak akkor, ha nem akadályozzuk vele a mögöttes forgalmat vagy a belső, gyorsabb sávban haladókét!
- A felhajtó autóval ne kényszerítsük ki a besorolást, felhajtáskor tartsuk be az elsőbbségadás ide vonatkozó szabályait!
- Gyakorlott vezetőként legyünk türelmesebbek, és segítsük a gyakorlatlanabb vezetőket, illetve ne zavarjuk őket össze! Nyári és hétvégi időszakban mindig több az utakon, különösen a nyaralóhelyek körül, még inkább az M7-es autópályán a kisebb rutint szerző sofőr: esetükben a legjellemzőbb reakció a vészfékezés és a kontrollálatlan kormányelrántás, mindkettő komoly veszélyeket rejt nagy sebességnél.
- Gyakorlatlan vezetőként ne a zsúfolt sztrádán „próbálgassuk a szárnyainkat”, törekedjünk a biztonságos haladásra!
- Figyeljük a forgalom ritmusát, ha lassul, akkor nem véletlenül történik, lehet az ok egy torlódás, baleset vagy útkarbantartás. Torlódás esetén jelezzünk vészvillogóval a mögöttünk haladóknak!
(Forrás: Police.hu)
Ez is érdekelhet: