A nyaralási szezon elején még hasznosabb lett volna, de persze mindig aktuális.

Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) összeállított egy autópálya-viselkedési etikettet, hogy kevesebb legyen a baleset a sztrádákon. Íme.

Próbáljuk elkerülni a következő, az autópályán jellemző leggyakoribb vezetői hibákat, illetve rossz vezetői szokásokat!

  • A követési távolság be nem tartása, a lassabb jármű „tolása” a belső sávban. Kerüljük az agresszív magatartást!
  • A forgalom akadályozása, indokolatlanul lassú menetsebesség választása, különösen a belső, „gyors” sávban. Alacsonyabb sebességnél, de utolérve egy még lassabban haladó járművet (például teherautót) sávváltásba és előzésbe kezdésnél, ha a körülmények és a jármű állapota, teljesítménye engedi, gyorsítsunk a megengedett legnagyobb sebességre az előzés mielőbbi befejezéséért, illetve indokolatlanul ne lassítsuk a forgalmat, ezáltal ne indítsunk el egy fékezési láncot, amely torlódást, ráfutást okozhat!
Kiegyensúlyozottabb az autósok ritmusa, ha a haladók alkalmazkodnak a pillanatnyi forgalmi dinamikához – kerülik a gyorshajtást, valamint az autópálya-idegen, túl lassú sebességet is.
  • Nagyon figyelmesen váltsunk sávot: a sztrádán nagyon eltérő haladási sebességek is jellemzők, a sávváltást nem szabad kikényszeríteni, csak akkor váltsunk sávot, ha ezzel nem kényszerítjük fékezésre vagy a haladási irány megváltoztatására a másik sávban haladót. Figyeljünk a kis sziluettet mutató, de gyorsan közeledő motorosokra is!
  • Ne előzzünk jobbról, ne használjuk a leállósávot haladásra! Amellett, hogy mindkét megoldás szabálytalan, váratlanul éri a többi közlekedőt. A Budapest felé tartó, háromsávos szakaszon se előzzünk jobbról!
Tartsuk be a Jobbra tarts! szabályát is, indokolatlanul ne haladjunk a belső sávokban, ha üres a külső is!
  • Nagyobb sebességnél az autó kisebb kormánymozdulatra is érzékenyen reagál. Ne kényszerítsünk másokat kikerülő manőverre! Egy lassabb konvojt utolérve se erőszakoljuk ki az előttünk haladóktól a jobbra sorolást (ne „söprögessük” a belső sávot), de – akár előzést kezdve – a hátulról gyorsabban érkezőt se zavarjuk össze!
  • Figyeljünk a fel- és lehajtóknál, hiszen azoknál torlódás alakulhat ki. Segítsük a felhajtó autók besorolását lassítással, sávváltással, de csak akkor, ha nem akadályozzuk vele a mögöttes forgalmat vagy a belső, gyorsabb sávban haladókét!
  • A felhajtó autóval ne kényszerítsük ki a besorolást, felhajtáskor tartsuk be az elsőbbségadás ide vonatkozó szabályait!
  • Gyakorlott vezetőként legyünk türelmesebbek, és segítsük a gyakorlatlanabb vezetőket, illetve ne zavarjuk őket össze! Nyári és hétvégi időszakban mindig több az utakon, különösen a nyaralóhelyek körül, még inkább az M7-es autópályán a kisebb rutint szerző sofőr: esetükben a legjellemzőbb reakció a vészfékezés és a kontrollálatlan kormányelrántás, mindkettő komoly veszélyeket rejt nagy sebességnél.
  • Gyakorlatlan vezetőként ne a zsúfolt sztrádán „próbálgassuk a szárnyainkat”, törekedjünk a biztonságos haladásra!
  • Figyeljük a forgalom ritmusát, ha lassul, akkor nem véletlenül történik, lehet az ok egy torlódás, baleset vagy útkarbantartás. Torlódás esetén jelezzünk vészvillogóval a mögöttünk haladóknak!

(Forrás: Police.hu)

Ez is érdekelhet:

Lerobbant egy autó a Kőröshegyi völgyhídon, az egyik utas benne ülve várta, hogy beléjük csapódjon egy kamion

Nem kellett sokáig várnia. Durva balesetet rögzített a közútkezelő kamerája.

A németek bezzeg tudják, mi az a mentősáv? Hát, nem

Vagy ha igen, nem mindig alkalmazzák, amikor kellene.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Szinte új ez a kilencvenes évekbeli Ferrari 348 tb

További cikkeink a témában