Most, hogy megint van nevesített közlekedési minisztériumunk, újra előjött a kérdés: belefér vezetés előtt az étkezéshez egy korsó sör, egy pohár bor?

Magyarországon 2008-ban vezette be a zéró tolerancia elvét az alkoholfogyasztás és a járművezetés kapcsolatában az állam. A döntéshozatalt akkor is intenzív vita kísérte, de a baleseti statisztikák javítására irányuló kormányzati szándék egész jól összetalálkozott a nép akaratával. Aki vezet, ne igyon és kész – így gondolta ezt a magyarok többsége, és így gondolta az akkori kormányzat is.

A szigorú tiltás enyhítésének szándéka azóta is időről időre felmerül. Legutóbb 2020-ban Nagy István agrárminiszter pendítette meg, hogy a hazai borfogyasztási kultúrának és a bortermelési ágazatnak használhatna, ha ismét beleférne hivatalosan is egy pohár bor ebédhez, vacsorához a szabályozásban. Most (a 24.hu értesülése szerint) a közlekedésért immár nevesítetten is felelős új minisztérium dobta fel a témát: mi lenne, ha enyhítenénk a teljes tilalmon?

Az európai országok túlnyomó többségében engedélyezett némi, a vezetési képességeket érdemben nem befolyásoló alkoholfogyasztás vezetés előtt.

Teljes tilalmat (legalábbis papíron – rögtön mondom, hogy ez mit jelent) rajtunk kívül csak Románia, Csehország és Szlovákia alkalmaz. A legtöbb államban 0,5 ezrelék véralkoholszint a megengedett, ennél magasabb tűrést ma már csak Anglia alkalmaz, 0,8 ezrelékkel.

Egyes országokban szigorúbb szabály, esetenként 0,0 ezrelékes limit vonatkozik a hivatásos sofőrökre vagy a friss jogosítványosokra. Olyan államok is vannak, ahol bizonyos járműkategóriáknál ténylegesen bele kell fújni egy szondába motorindítás előtt; ilyet egy busz utasaként láttam is már Franciaországban:

Indításgátlással összekötött fedélzeti alkoholteszter egy Scania buszon (kép: Wikipedia)

Több európai ország is van, ahol 0,2 ezrelék a limit. A zéró tolerancia tulajdonképpen nem hivatalosan nálunk is 0,2 ezrelékes toleranciát jelent. Ez a valójában nem zéró tolerancia rafináltan el van rejtve a híresen egyszerű és közérthető magyar joganyagban és jogalkalmazási rendeletekben. A digitális alkoholteszterek mérési alsó hibahatára ismereteink szerint 0,1-0,2 ezrelék, az orvosi, vérvételes vizsgálatban pedig számos szakjogász által bemutatott, jogforrást ugyan nem adó táblázatok szerint „nem bizonyítható az alkoholfogyasztás” 0,2 ezrelékes laboreredmény alatt. A BTK szerint (240. paragrafus) jogosítványbevonással és akár börtönnel is fenyegetett bűncselekménynek a 0,25 ezrelékes légalkohol- vagy 0,5 ezrelékes véralkoholszint feletti mért érték számít, alatta rendelet szerint 15 ezer forintról induló bírsággal sújtandó szabálysértésről beszélhetünk.

Nyilván nem szeretnénk senkiben bűnös vágyakat kelteni a tiltott vezetés előtti italozásra, és hogy mi kell a 0,2 ezrelék, az egyénenként változó, szóval inkább senki ne igyon semmit, ha vezet, mert az a tuti, de az elvi szabályok gyakorlati alkalmazhatóságának valódi kereteivel azért mindenkinek joga van tisztában lenni. Egy 0,1-0,2 ezrelékes szondafújás után, ha tudjuk, hogy tiszta a lelkiismeretünk, mert nem ittunk semmit vagy hogy órákkal korábban, akár előző este ittunk egy sört, egy pohár bort, ragaszkodjunk bátran az orvosi ellenőrzéshez, a vérvételes alkoholszint-megállapításhoz!

Az egyéni felelősség természetesen azokban az országokban is fennáll, ahol nem tiltott a vezetés előtti alkoholfogyasztás. Az egyes emberek szervezete másképpen viselkedik ugyanolyan mennyiségű alkohol hatására, számos körülmény befolyásolja, hogy mi is történik velünk, ha iszunk. A női test jellemzően sokkal lassabban bontja le a szeszt, mint a férfiaké, az se mindegy, hogy egy százhúsz kilós vagy egy fele olyan súlyú ember koccintott ugyanakkora pohárral az asztalnál. Még csak ökölszabályokat se mernénk ezzel kapcsolatban megfogalmazni; akit érdekel, hány valami megivása után mennyi idővel, milyen értéket mutatna nála a szonda, a legjobban teszi, ha vesz egyet és megnézi.

Na de a lényeg: most akkor jó dolog lenne enyhíteni a szabályozáson vagy sem?

A fene tudja. A kampányszerű rendőri ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentésekből vagy a nyomasztóan gyakran felbukkanó, érthetetlen közúti videós jelenetekből pontosan tudjuk, hogy az igazán elszánt ivókat a mai szabályok se nagyon gátolják meg semmiben. A magyar néplélek ismeretében ugyanakkor tényleg gondolhatjuk úgy, hogy az „egy pohár bort azért szabad” szándékú kormányzati enyhítés sokak számára nagyon könnyen azt jelentheti, hogy „ha egyet szabad, akkor kettőből se lehet baj”.

Egy gyönyörű, ittasan elkövetett szabad stílusú gyakorlat a múlt hétről az Árpád hídon, a rendőrautó kamerája előtt. A hozzá hasonlóknak teljesen mindegy, hogy enged-e a törvény egy pohár bort a vacsorához vagy nem:

A felelős egyéni döntéseket megengedő, személyi szabadságot adó jogi környezetet preferáló európai polgárként, egy jó ebéd vagy vacsora mellé egy pohár bort vagy egy korsó sört nagyra értékelő haspókként én magam például kifejezetten örülnék, ha hivatalosan is megkapnám azt a jogot, ami egy német, osztrák, francia autóst otthon megillet. Sajnos nem nagyon látom viszont az autós-motoros-buszos-kamionos társadalomban azt a felelősségtudatot, ami megnyugtatóan megalapozhatna egy ilyen enyhítést. Az ittasan okozott személysérüléses balesetek száma a statisztikában akkora ingadozást mutat, hogy abból sem lehet semmit leszűrni.

Egyet azért tehetek: megpróbálhatok segíteni Lázár János minisztériumának abban, hogy lássák: mit gondolnak az emberek, mit gondolnak a Player olvasói a vezetéssel kapcsolatos esetleges alkoholtilalom enyhítésének ötletéről. Szóval – mit gondoltok?

Igyunk vagy vezessünk vagy igyunk és vezessünk?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ricciardo teljesítménye mellett eltörpül Verstappen pole pozíciója a miami sprintkvalifikáción

Le sem tagadhatná, hogy a Tesla riválisának készült ez a kínai autó

További cikkeink a témában