Nem kényszerpótlás, hanem nosztalgiajárat.

Egy Ikarus 60-assal utazhatnak az érdeklődők május 22-én, vasárnap a fővárosban. A busz azon az útvonalon jár majd, ahol az első útjait is megtette: Kőbánya alsó vasútállomás és Rákoskeresztúr városközpont között, Rákoscsaba érintésével az N62-es vonalon próbálható ki.

Az ötvenes évek elején, a Rákosi-rendszer iparosítási tervei miatt hatalmas tömegek utaztak a fővárosi járatokon, mivel csak kivételezett személyeknek lehetett autója, ráadásul az üzemanyaghoz sem volt egyszerű hozzájutni abban az időben. A fővárosi üzemek dolgozóit többek között a Fővárosi Autóbuszüzem, a FAÜ szállította a munkahelyükre vagy onnan haza. Az Ikarus 60-ast a tömegek elszállítására, az első ötéves terv alatt tervezték meg a mátyásföldi Ikarus gyárban.

A prototípus 1952-ben kezdte meg a próbafutásokat. A tesztek sikeresek voltak, később az Ikarus 60-as típusú autóbuszból több mint ötszáz darab futott a főváros utcáin, de például az NDK-ban és a Szovjetunióban is szolgálták az utazóközönséget, sőt trolibusz is épült belőle.

Ikarus 60-as a minimális forgalmú Clark Ádám téren 1958-ban (Fotó: Fortepan)

A hatvanas évek végén vonták ki a forgalomból Budapesten, és hosszú éveken keresztül nem volt működőképes példány belőle. A BKV Zrt. az elmúlt évtizedben újította fel a vasárnap forgalomba álló járművet.

A nosztalgiabusz 11 és 13 órakor, valamint 15 és 17 órakor indul Kőbánya alsó vasútállomásról, Rákoskeresztúr városközpontból pedig 12 és 14 órakor, valamint 16 és 18 órakor indul vissza. A járműre csak a végállomásokon lehet felszállni érkezési sorrendben, mivel az idős autóbusznak korlátozott, harmincfős a befogadóképessége. A járatra – a helyszínen is megváltható – nosztalgiajeggyel lehet felszállni.

(Forrás: BKK)

Ez is érdekelhet:

Elkészült a 22,5 méteres, duplacsuklós Ikarus-replika

Az eredetiből egyetlen példány készült, de az Iránban van, úgyhogy két másik buszból kellett építeni egyet.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában