A legnagyobb kínai autóexportőr, a Chery is elérkezettnek látja az időt az európai előrenyomulásra. Két márkával indulnak: az Omodával és a Jaecoo-val.

– Mi itt Európában, pláne Magyarországon már évek óta azt halljuk az itteni autógyártóktól, hogy ez a piac egyre többet veszít jelentőségéből; az európai márkák sokkal több fantáziát látnak a gyorsan bővülő kínai és a hatalmas amerikai autópiacban. Hogy lehet, hogy a kínai autóipar mégis ekkora erőkkel nyomul errefelé: mi olyan fontos a kínai gyártóknak Európában? – kérdezem még Ferihegyen Bent, a Chery, Kína kilencedik legnagyobb autógyártójának és első számú autóexportőrének átmenetileg Magyarországon állomásozó képviselőjét.

– Európa az autógyártás őshazája! Az itteni autóvásárlók magas igényszintjének való megfelelés kényszere segít abban, hogy igazán minőségi autókat készíthessünk. És ha a kínai és amerikai piac nagyobb is, az európai még így is a harmadik legnagyobb, tehát már csak mérete okán is fontos a kínai autóiparnak – mondja a mindössze 24 éves, még egyetemre járó fiatalember, akit a cég hazánkba küldött megszervezni a piacra lépést.

A 4,4 méter hosszú, 2,63 méteres tengelytávolságú Omoda 5 méretében, jellegében és abban, hogy elektromos és benzines hajtással is kapható, leginkább a Citroën C4-re emlékeztet az európai vetélytársak közül
És hogy miért a repülőtéren beszélgetünk? Azért, mert magyar márkakereskedése még nincs is a Chery márkáinak. Spanyolországba kellett utaznunk ahhoz, hogy megnézzük, milyen lesz, ha lesz.

És ha már utazunk, vezetni is fogunk: Madridban vár minket néhány Omoda 5 típusú benzinmotoros tesztautó, hogy a magyar újságírócsapat megszerezhesse első testközeli élményét a Chery termékeiről.

A kínai cég nem közvetlenül kezdi majd meg az értékesítést nálunk: a Chery leszerződött két neves, több mint harminc éve működő családi hazai autókereskedelmi vállalkozással. Az importőri feladatok ellátására frissen alapított Genius Automotive Europe a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. tapasztalatával a háta mögött árulja majd itthon az Omoda és Jaecoo márkák modelljeit. A magyar autókereskedő cégek küldötteinek is nagyon friss még az élmény a kínai együttműködéssel; tulajdonképpen mindenki nagyon kíváncsi volt Madridban, hogy hogyan is néz ki egy európai Omoda/Jaecoo szalon.

A kocsik már itt vannak, a szalon még csak épül Madridban: a helyes, kellemes megjelenésű Omodák egy Abarth-bemutatóteremből épp Omoda/Jaecoo-szalonná változó épület előtt még az olasz életérzést hirdető feliratok előtt pózoltak
Itthon a második negyedévben nyílnak majd az első Omoda/Jaecoo-szalonok, valami ilyesmi belső dizájnnal

És aztán ezt nem tudtuk meg. A madridi bemutatóterem még épült, nagyban folyt a gipszkartonozás, a hatalmas kivetítők installálása, a dekorációs elemek telepítése. Az új szalon a spanyol fővárosban egy Fiat és a Renault/Dacia bemutatóterem között nyílik, egy annyira az autókereskedelemnek szentelt kül-madridi kerületben, hogy konkrétan a Carlos Sainzról elnevezett sugárúton.

Érdemes amúgy ránézni a madridi bemutatóteremnek helyet adó peremkerület térképére: vajon mennyire veszélyes közlekedési csomópont, ahol a Sainz útról nyíló Niki Lauda utcát keresztezi az Alonso utca?

A madridi kereskedés emeleti kis konferenciatermében megtekintjük az Omoda és a Jaecoo erőteljes imidzsfilmjét és meghallgatjuk, hogyan hódítja meg majd a piacot a két márka, majd indulunk a tesztvezetésre. Három Omoda 5 kompakt crossover áll elő a magyar delegáció szolgálatára. Divatos, cseppet sem kellemetlen megjelenésű autók, jól kitalált, élhető beltérrel – egyelőre benzinmotorral.

Az Omoda 5 elektromos verzióban is létezik, ráadásul időközben már egy faceliftje is volt a modellnek, szóval ez a spanyol tesztvezetés nem klasszikus autóbemutató. Nem új modellt vezettünk és nem is próbálhattunk ki minden verziót, de láttuk, éretük, elhittük: tényleg van olyan autó, hogy Omoda és tényleg képes olyan minőségérzetet kelteni, olyan használhatóságról bizonyságot tenni, ami jó árazás és a bizalmat megalapozó garanciális feltételek mellett az Európa számára a semmiből érkező új márkát könnyen eladhatóvá teszi majd, akár már a kezdetektől.

A 195 lóerős, 1,6 literes, benzines turbómotorral, hétfokozatú duplakuplungos váltóval szerelt Omoda 5 alapára az importőr jelenlegi szándéka szerint tízmillió forint alatt marad majd a magyar piacon, az elektromos verzió pedig 12 millió forinttól lesz elérhető. A garancia 7 évre vagy 150 ezer kilométerre szól majd: ez így teljesen rendben van.

Nem is volt semmi bajunk a kocsikkal, leszámítva a messziről jött márkák első európai generációjánál olyannyira jellemző elektronikai túlgondoskodást. A távol-keleti gyártók hajlamosak túlságosan szigorúan venni a legújabb, alkalmanként a bárgyúságig, sőt: az idiotizmusig szigorú EU-s biztonsági előírásokat. Így az Omoda 5 is folyton sípol, csipog, visít, vinnyog és rémülten rángatja a kormányt, mert folyamatosan attól retteg, hogy nekimegyünk vele valaminek vagy túl gyorsan hajtunk a lehetőségekhez, szabályokhoz képest.

Ezeket a problémákat általában egy komolyabb szoftverfrissítéssel akár utólag is rendezni tudja a gyártó. Láttunk már ilyet a BYD-nél, várjuk az új Hondák, Toyoták esetében és biztosan meglépi majd az elektronikus felügyeleti rendszerek érzékeinek eltompítását és a papírszagú EU-s merev előírások helyett az idióta bürokraták elképzelésénél sokkal kevésbé fehér vagy fekete valósághoz igazítását az Omoda is.

 

A Genius Automotive Europe Kft. az új márkák hazai bevezetését 2024. második negyedévében kezdi meg. A Hovány és a Petrányi eddigi márkái mellett felbukkanó Omodákkal először a fővárosban és megyeszékhelyeken találkozhatnak a vásárlók, de hamarosan teljes országos lefedettségű hálózaton lehet majd a kínai kocsikkal. A Jaecoo kicsit később érkezik majd az első modellekkel, a J7 és J8 SUV-kkal.

Ez is érdekelhet:

Pici kínai villanyautók lepték el a Balaton melletti versenypályát

A Cenntro Aventier játéknak jópofa, terméknek meglepően minőségi, de vajon komolyan lehet venni, mint autót, furgont? Pláne ennyi pénzért?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Nem először váltanak kék színre a Ferrari versenyzői a Formula–1-ben

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés