A legnagyobb kínai autóexportőr, a Chery is elérkezettnek látja az időt az európai előrenyomulásra. Két márkával indulnak: az Omodával és a Jaecoo-val.

– Mi itt Európában, pláne Magyarországon már évek óta azt halljuk az itteni autógyártóktól, hogy ez a piac egyre többet veszít jelentőségéből; az európai márkák sokkal több fantáziát látnak a gyorsan bővülő kínai és a hatalmas amerikai autópiacban. Hogy lehet, hogy a kínai autóipar mégis ekkora erőkkel nyomul errefelé: mi olyan fontos a kínai gyártóknak Európában? – kérdezem még Ferihegyen Bent, a Chery, Kína kilencedik legnagyobb autógyártójának és első számú autóexportőrének átmenetileg Magyarországon állomásozó képviselőjét.

– Európa az autógyártás őshazája! Az itteni autóvásárlók magas igényszintjének való megfelelés kényszere segít abban, hogy igazán minőségi autókat készíthessünk. És ha a kínai és amerikai piac nagyobb is, az európai még így is a harmadik legnagyobb, tehát már csak mérete okán is fontos a kínai autóiparnak – mondja a mindössze 24 éves, még egyetemre járó fiatalember, akit a cég hazánkba küldött megszervezni a piacra lépést.

A 4,4 méter hosszú, 2,63 méteres tengelytávolságú Omoda 5 méretében, jellegében és abban, hogy elektromos és benzines hajtással is kapható, leginkább a Citroën C4-re emlékeztet az európai vetélytársak közül
És hogy miért a repülőtéren beszélgetünk? Azért, mert magyar márkakereskedése még nincs is a Chery márkáinak. Spanyolországba kellett utaznunk ahhoz, hogy megnézzük, milyen lesz, ha lesz.

És ha már utazunk, vezetni is fogunk: Madridban vár minket néhány Omoda 5 típusú benzinmotoros tesztautó, hogy a magyar újságírócsapat megszerezhesse első testközeli élményét a Chery termékeiről.

A kínai cég nem közvetlenül kezdi majd meg az értékesítést nálunk: a Chery leszerződött két neves, több mint harminc éve működő családi hazai autókereskedelmi vállalkozással. Az importőri feladatok ellátására frissen alapított Genius Automotive Europe a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. tapasztalatával a háta mögött árulja majd itthon az Omoda és Jaecoo márkák modelljeit. A magyar autókereskedő cégek küldötteinek is nagyon friss még az élmény a kínai együttműködéssel; tulajdonképpen mindenki nagyon kíváncsi volt Madridban, hogy hogyan is néz ki egy európai Omoda/Jaecoo szalon.

A kocsik már itt vannak, a szalon még csak épül Madridban: a helyes, kellemes megjelenésű Omodák egy Abarth-bemutatóteremből épp Omoda/Jaecoo-szalonná változó épület előtt még az olasz életérzést hirdető feliratok előtt pózoltak
Itthon a második negyedévben nyílnak majd az első Omoda/Jaecoo-szalonok, valami ilyesmi belső dizájnnal

És aztán ezt nem tudtuk meg. A madridi bemutatóterem még épült, nagyban folyt a gipszkartonozás, a hatalmas kivetítők installálása, a dekorációs elemek telepítése. Az új szalon a spanyol fővárosban egy Fiat és a Renault/Dacia bemutatóterem között nyílik, egy annyira az autókereskedelemnek szentelt kül-madridi kerületben, hogy konkrétan a Carlos Sainzról elnevezett sugárúton.

Érdemes amúgy ránézni a madridi bemutatóteremnek helyet adó peremkerület térképére: vajon mennyire veszélyes közlekedési csomópont, ahol a Sainz útról nyíló Niki Lauda utcát keresztezi az Alonso utca?

A madridi kereskedés emeleti kis konferenciatermében megtekintjük az Omoda és a Jaecoo erőteljes imidzsfilmjét és meghallgatjuk, hogyan hódítja meg majd a piacot a két márka, majd indulunk a tesztvezetésre. Három Omoda 5 kompakt crossover áll elő a magyar delegáció szolgálatára. Divatos, cseppet sem kellemetlen megjelenésű autók, jól kitalált, élhető beltérrel – egyelőre benzinmotorral.

Az Omoda 5 elektromos verzióban is létezik, ráadásul időközben már egy faceliftje is volt a modellnek, szóval ez a spanyol tesztvezetés nem klasszikus autóbemutató. Nem új modellt vezettünk és nem is próbálhattunk ki minden verziót, de láttuk, éretük, elhittük: tényleg van olyan autó, hogy Omoda és tényleg képes olyan minőségérzetet kelteni, olyan használhatóságról bizonyságot tenni, ami jó árazás és a bizalmat megalapozó garanciális feltételek mellett az Európa számára a semmiből érkező új márkát könnyen eladhatóvá teszi majd, akár már a kezdetektől.

A 195 lóerős, 1,6 literes, benzines turbómotorral, hétfokozatú duplakuplungos váltóval szerelt Omoda 5 alapára az importőr jelenlegi szándéka szerint tízmillió forint alatt marad majd a magyar piacon, az elektromos verzió pedig 12 millió forinttól lesz elérhető. A garancia 7 évre vagy 150 ezer kilométerre szól majd: ez így teljesen rendben van.

Nem is volt semmi bajunk a kocsikkal, leszámítva a messziről jött márkák első európai generációjánál olyannyira jellemző elektronikai túlgondoskodást. A távol-keleti gyártók hajlamosak túlságosan szigorúan venni a legújabb, alkalmanként a bárgyúságig, sőt: az idiotizmusig szigorú EU-s biztonsági előírásokat. Így az Omoda 5 is folyton sípol, csipog, visít, vinnyog és rémülten rángatja a kormányt, mert folyamatosan attól retteg, hogy nekimegyünk vele valaminek vagy túl gyorsan hajtunk a lehetőségekhez, szabályokhoz képest.

Ezeket a problémákat általában egy komolyabb szoftverfrissítéssel akár utólag is rendezni tudja a gyártó. Láttunk már ilyet a BYD-nél, várjuk az új Hondák, Toyoták esetében és biztosan meglépi majd az elektronikus felügyeleti rendszerek érzékeinek eltompítását és a papírszagú EU-s merev előírások helyett az idióta bürokraták elképzelésénél sokkal kevésbé fehér vagy fekete valósághoz igazítását az Omoda is.

 

A Genius Automotive Europe Kft. az új márkák hazai bevezetését 2024. második negyedévében kezdi meg. A Hovány és a Petrányi eddigi márkái mellett felbukkanó Omodákkal először a fővárosban és megyeszékhelyeken találkozhatnak a vásárlók, de hamarosan teljes országos lefedettségű hálózaton lehet majd a kínai kocsikkal. A Jaecoo kicsit később érkezik majd az első modellekkel, a J7 és J8 SUV-kkal.

Ez is érdekelhet:

Pici kínai villanyautók lepték el a Balaton melletti versenypályát

A Cenntro Aventier játéknak jópofa, terméknek meglepően minőségi, de vajon komolyan lehet venni, mint autót, furgont? Pláne ennyi pénzért?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Futurisztikus óriás SUV az elektromos Hyundai Ioniq 9

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés