A Cenntro Aventier játéknak jópofa, terméknek meglepően minőségi, de vajon komolyan lehet venni, mint autót, furgont? Pláne ennyi pénzért?

Már feltűnt egy ideje, hogy egyre gyakrabban jelennek meg a közlekedéssel így-úgy összefüggő rendezvényeken, kiállításokon, vásárokon ismeretlen emblémájú és márkájú kínai kishaszonjárművek. Az egyik ilyen semmiből jött brand, a Cenntro most kilépett a félhomályból és komoly, teljes sportértékkel bíró, nagyszabású nemzetközi bemutatót szervezett erre a pöttöm, fura, vicces kis dologra, az Avantierre:

A Balaton Park Circuitet gyakorlatilag elfoglalták a kis, kerekes dobozok. Focimeccset vívtak a parkolóban, dőléshatártól dőléshatárig szlalomoztak a pályán, a boxban pózoltak a kameráknak és még az emeleten lévő rendezvényterembe is felmásztak valahogy páran közülük.  Végül a pódiumról Peter Wang, a Cenntro Electric Group Ltd. nevű multinacionális cég CEO-ja és Pákozdi Tamás, a hazai importőr, a beszédes nevű Birdiecar Kft. értékesítési igazgatója világította meg, hogy mi is történik itt. (Birdie car: golfkocsi.)

Hát az, hogy a Chery Automobile Co. Ltd. nevű kínai, állami autóipari óriáscég amerikai székhelyű leányvállalata készített egy picike villanyautót, amely vicces formával, színekkel és névvel (otthon Chery QQ Icecream néven ismerik) próbálja ellensúlyozni a tényt, hogy valójában nem teljesértékű gépkocsi. A Kínában és más távolkeleti országokban nyilván irgalmatlan mennyiségekben fogyó törpeautóból a hatalmas anyacégnek nem okozott gondot egy európai specifikációjú változatot is elkészíteni, aztán néhány tucat példányban áthajóztatni a kontinensre: nézzük, kell-e valakinek ott is ez a csöppség.

Egy aprócska gond azért van az aprócska autóval itt nálunk. Az Aliexpressen 5-8 ezer dollárba, 1,7-2,8 millió forintba kerül egy ilyen, de mire ideér és rákerül egy magyar rendszám, ebből valahogy bruttó hatmillió forintos listaár lesz.
A maga bumfordi, esetlen módján tényleg jól néz ki és szép pasztellszínekben készül
A kulcs sokkal komolyabb hatást kelt, mint maga az autócska
Gyenge, puha a rugózása, a menetstabilizáló nem tud mit kezdeni a behimbált kasztni instabilitásával: autóként értelmezhetetlen a Cenntro Avantier vezetési élménye. Csúszós úton, kikapcsolt kipörgésgátlóval azért lehet játszani egy kicsit a hátsókerék-hajtású kiskocsival

A hazai listaár hivatalosan nettó 12.500 euró (na jó, az első 50 darabos kontingensre bevezető jelleggel csak 10.900). Egy igazi elektromos autóért persze még ez se lenne sok, de a Cenntro nem egy igazi autó. Amit nyújt, az sokkal kevesebb még a jelenleg 8,8 millió forintba került legolcsóbb villanyautónál, a Dacia Springnél is.

Ténylegesen nem is autó. A kétszemélyes Avantier valójában egy L7e kategóriás elektromos jármű, mint ami a Renault Twizy is volt például. A 27 lóerős, 12 collos kerekeken billegő kiskocsi végsebessége csupán 90 km/h. Városi-elővárosi közlekedési eszköznek, második "autónak", pizzafutár-járműnek persze így is megfelelhet. Csak hát hatalmas kérdés, hogy bruttó öt és fél-hatmillió forintért egy ennyire korlátozottan használható jármű reális alternatívája-e egy új Dacia Sanderónak, netán egy újszerű Citroën C-Zerónak, ha már mindenképp elektromos autót akarunk, vagy egy félmilliós öreg Swiftnek, ha csak egy négykerekű szállítóeszköz kell, amit aztán majd évente kidob és egy másikkal pótol a tipikus magyar ételfutár.

Teljes a káosz a nevezéktanban, a kormány icar felirata még egy korábbi névötletet visel

Ami a fenti dilemmákban a Cenntro mellett szól, az a meggyőző minőség, a cukiság és főleg az újonnan vásárolt műszaki cikkhez kapcsolódó garanciális szolgáltatások. Az importőr is azt érzi az Avantier legfőbb erősségének, hogy rettentő egyszerű vele az élet. A vevő kifizeti, elviszi, használja, és ha netán elromlana (bár a pofonegyszerű technika éveken át szinte nem is képes ilyesmire), kap egy másikat a javítás idejére.

A 13,9 kWh kapacitású akkut nem lehet villámtölteni, normál konnektorról 5-6 óra kell egy teljes újratöltéshez. Ugyanakkor a gyenge, lassú és csak háromnegyed tonnás kocsi alig fogyaszt valamit; egy töltéssel városban kb. 180 kilométerre lehet vele tervezni, az üzemeltetési költsége pedig minimális.

Imádnivaló a pofija
A színes dísztárcsa is segít egyedivé tenni a miniautót
A kínai járművek leggyengébb pontja rendszerint a bizonytalan identitás. A Cenntro Avantier egy Chery QQ Icecream, a kormányon lévő icar felirat pedig egy korábbi névötlet emléke. Hogy lehet kötődni valamihez, aminek még rendes neve sincs?
A töltőcsatlakozó a legkönnyebben elérhető helyen, a kocsi orrán van
Frunk nincs, pedig hely lenne egy doboznak a picike elülső fedél alatt - hiszen itt még motor sincs, az a hátsó tengelyre került

A bemutató során nem tudtam szabadulni az érzéstől, hogy talán tényleg még maga a gyártó sem tudja, kinek szól itt Európában a homologizációs költségekkel, vámmal, magas ÁFÁ-val terhelten durván túlárazott, ugyanakkor kisáruszállítóként vagy második "autóként" használva egyedülállóan olcsón üzemeltethető törpeautó. És én sem tudom. Nem is mondhatok mást: itt van, létezik, meg lehet venni.

Akinek pont valami ilyesmire van szüksége, nézze meg, próbálja ki, aztán döntsön. A gyártó illetve az importőr szándékai elég komolynak látszanak ahhoz, hogy elhiggyük: alkatrész is lesz hozzá, ha kell. De valószínűleg nagyon sokáig nem kell, annyira egyszerű kis valami ez a kiskocsi.

Vannak ám azért már sokkal komolyabb kínai villanyautók is a magyar piacon:

Tényleg borít mindent a BYD a villanyautó-piacon? – Atto 3-teszt

Porsche, Bentley, Rolls-Royce tesztautók, de még új Suzuki modellek sem szoktak akkora figyelmet kapni a magyar utakon, mint ez a kínai villanyautó, a BYD Atto 3.

Sokkal jobb, mint gondolnád! – MG4 64 kWh Luxury-teszt

Az MG4 tök jó villanyautó hét év garanciával, minimális energiafogyasztással, értelmes áron. Hol lehet a csapda? Egy hét kevés volt megtalálni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában