1977. április 5-én kezdődött meg a Niva sorozatgyártása, és mondhatjuk, hogy jól bevált a Lada terepjárója, hiszen szinte változatlan formában még ma is készül, itthon is vehetsz egyet újonnan. Ünnepeld meg ezt a jeles évfordulót rengeteg korabeli fotóval!

A Fiat licensze alapján megvalósult személyautó, a Zsiguli után egy terepjáró fejlesztésére adott utasítást a Szovjetunió vezetése, a munka 1971-ben kezdődött. Az inspirációt a csúnyácska IZS-14 prototípusa adta, amibe azért már bele tudod látni a majdani Niva vonalait.

De a Krokogyil néven tesztelt első példányok még inkább hasonlítottak katonai terepjáróra, mint személyautóra.

A végleges, és igencsak jól sikerült formáját csak 1973-ban nyerte el az autó, ezek után már csak a részleteken finomítottak. Például a hűtőmaszkon és a hátsó lámpákon.

A gyártásra szánt modellt 1976-ban mutatták be, de a termelés csak 1977. április 5-én indult. Azóta több mint 2,5 millió Niva készült, újabban már Lada 4x4 néven, amiből több mint félmillió Oroszországon kívül talált gazdára.

Az 1,6 literes, négyhengeres, 72 lóerő és 126 Nm leadására képes motorral, négyfokozatú kézi váltóval és állandó összkerékhajtással szerelt Niva ezzel 58 fokos emelkedőt tudott megmászni, 60 centiméteres vízen kelt át gond nélkül, és az egyméteres hó sem okozott neki akadályt.

A Niva volt az első nagyobb sorozatban gyártott önhordó karosszériás terepjáró, ami egy olyan másik sikermodellt is inspirált, mint a Suzuki Vitara, ezért azt is mondhatjuk, hogy a Lada volt crossover kategória egyik elindítója. Persze a mai társaihoz képest egy Niva már kőkemény terepjárónak számít.

Ünnepeld velünk a Lada Niva negyvenedik születésnapját ezekkel a mai szemmel is érdekes korabeli fotókkal!

És a végére néhány érdekesség, műanyag elemes St. Tropez kivitel és vászontetős kabrió is volt a Nivából.

És ezt olvastad már?
Az űrkorszakba repítenek ezek a turbinahajtású autók