Sokáig tartott, mire elkészült a Stratos modern változata, és a Ferrari-motoros sportautó első példánya az Alitalia festésével is a legendás elődjét idézi.

A Stratos egy futurisztikus ék alakú tanulmányautóként mutatkozott be 1970-ben a Bertone standján, a torinói autószalonon, de még nagyobb a jelentősége a két évvel később leleplezett szériaváltozatának, az első sportautónak, amit eleve raliversenyzésre építettek. Az ötlet Cesare Fiorio fejéből pattant ki, aki a Lancia gyári ralicsapatának vezetője volt, a dizájn a nagyszerű Marcello Gandini munkája.

Nem hasonlított a korabeli raliautókra, pedig az acélvázas szerkezetre üvegszálas anyagból épült karosszéria az állítható futóművével és a hátra beépített 2,4 literes V6-os Ferrari-motorjával eleve a versenypályákra született.

A siker igazolta a koncepciót, a Stratos 1974-től 1976-ig három világbajnoki címet szerzett a Lanciának,

és csak azért nem többet, mert az olasz gyártó vezetése a hetvenes évek végétől a Fiatot helyezte előtérbe.

A versenyzés engedélyeztetéséhez 500 darabot el kellett készíteni a Stratos közúti változatából, ami 190 lóerős motorjával 225 km/órás sebességre volt képes.

1975-ig összesen csak 492 darabbal készültek el, és ma már hihetetlenül hangzik, de érdeklődők hiányában az autók nagy része eleinte a Lancia nyakán maradt. Csak később ismerték fel a Stratos jelentőségét, és az értéke is ekkor kezdett meredeken emelkedni.

Chris Hrabalek mindig is rajongott a típusért, és a Royal College of Art végzőseként meg is alkotta a saját elképzelését a Stratos modern változatáról.

2005-ben a koncepciót bemutatták a genfi autószalonon, ahol nagy sikert aratott vele, majd a német milliárdos befektető Michael Stoschek segítségével valóra is válthatta az álmát. Hrabalek eredeti terveit a Pininfarina adaptálta a Ferrari 430 Scuderia technikájára.

Az új Stratos prototípusa 2010-ben készült el, és nagyszerűen sikerült, a Ferrari akkori elnöke, Luca di Montezemolo is elismerte,

de mivel konkurenciát látott benne, megtiltotta a Pininfarinának és a beszállítóknak, hogy részt vegyenek a 25 példányra tervezett limitált széria gyártásában. 2018-ban azonban a 430 Scuderia egy ideje már nem volt gyártásban, ezért a vevők által felajánlott használt autókkal elkezdődhetett a Stratos gyártása.

A tengelytávját 20 centiméterrel rövidítették le, ezért a Stratos agilisabb lehetett a Ferrarinál,

a szénszálas anyagból készült karosszéria aerodinamikáját a Pininfarina szélcsatornájában tesztelték. A 4,3 literes V8-as Ferrari-motor 540 lóerőt teljesített, 37-tel többet, mint a 430 Scuderia változatában, miközben a Stratos még 50 kilogrammal könnyebb is lett nála, ezért 3,3 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 274 km/óra.

A képeken látható példány a legelső, ami elkészült, egy 30 ezer kilométert futott, 2009-es Ferrari 430 Scuderia adta hozzá az alapokat.

A hajtásláncot teljesen felújították, és 2019-ben készültek el az autóval, ami az Alitalia színéven is legendás elődjét idézi, és még csak 3000 kilométert futott, így került a Bonhams aukciójára. Az eredeti áránál is többet, 690 ezer eurót fizetett érte a vevője, ez az összeg csaknem 250 millió forintnak felel meg.

(Képek: Lancia, Bonhams)

Ez is érdekelhet:

Hűségesek lennénk ehhez a csodás kék Lancia Stratoshoz

Az első tulajdonosa harminc évig vigyázott rá.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés