Az arcot érintő plasztikai műtétek mindig komoly kockázattal járnak, de az Opel Grandland pofijának teljes átszabása szerencsére csodásan sikerült.
A Stellantis idén létrejött autós gigabirodalmán belül egyelőre még írhatja saját külön történetét a Peugeot-Citroën-Opel trió. A PSA tömegmárkáinak hármasa ma is önálló egységet képez, azonos technika köré épített, de az egyes márkák jellegzetességeit viselő dizájnnal felvértezett testvérmodellekkel. A kompakt SUV-ok kategóriájában ezek a hármasikrek a Peugeot 3008, a Citroën C5 Aircross és az Opel Grandland. A három kocsi közül eddig az Opel volt a legkevésbé érdekes, megjelenésében a legöregebb, legfáradtabb modell, de ez a felállás most megváltozott.
Kezdjük a legkevésbé fontos változással: az Opel Grandland már csak Opel Grandland, nem Grandland X. Az ikszelős divathülyeség végre lefutott az Opelnél, ma már sem a Mokka, sem a Crossland, sem a Grandland nem viseli a fenekén a terepjárásra és a crossoverségre utaló egymást keresztező két vonalból álló, angolul akár cross-nak is olvasható betűt.
Ennél jóval látványosabb újítás, hogy a kocsi a gyártása negyedik évében érkezett frissítéssel végre nem úgy fest, mintha már vadonatújan is vagy hét-nyolc éves lenne. De még mennyire, hogy nem! A márkánál Opel Vizornak nevezett teli hűtőmaszk az erőteljes menetfényekkel és a határozott vonalakkal megrajzolt agresszív lökhárítóval kellemesen marcona fellépést ad a Grandlandnak.
A fekete betét a fényszórók között kicsit olyan, mint egy képregény-szuperhős maszkja.
Ez a kiállás már passzol a motorkínálat csúcsához, a két villanymotoros, elöl-hátul hajtós plug-in hibrid hajtáslánchoz, amivel egy rövid próbaútra el is vittük az egyik még német rendszámos gyári bemutatóautót. A gyors teszten természetesen semmilyen különbséget nem tapasztaltam a facelift előtti változat menetdinamikájához képest, de a hangulat mégis teljesen más volt. Sok-sok mentális lóerőt ad a vezetési élményhez, hogy a Grandland végre nem csak úgy megy, mintha 300 lovas lenne, de úgy is néz ki.
A kocsi jellegéből adódóan ez a nagy teljesítmény csak alkalmankénti erőteljes kigyorsításokra, problémamentes előzésekre való. A Grandland nem sportkocsi, hanem egy kényelmes, tágas családi autó, ami a hétköznapokban, a rövid rutinutakon emissziómentes elektromos hajtással közlekedhet, de bármikor el lehet vele indulni ezer kilométeres túrákra is. A lágy, nyugodt futóművet, az agyonszervózott, könnyű kormányzást egyértelműen stresszmentes, nyugis, kényelmes autózási stílushoz tervezték.
A rövid teszten nyilván nem tudtunk fogyasztást, hatótávot mérni, de a 13,2 kWh-s akkuval városban akár 70-80 kilométeres, országúton, autópályán inkább csak 40-60 kilométeres tisztán elektromos utakat lehet tervezni egy feltöltéssel. A kocsi végsebessége egyébként elektromos hajtással is meghaladja az autópályatempót: 135 km/h. Hosszabb távokon hibridüzemben vezetési stílustól függően 6-7 literes fogyasztásra lehet számítani az 1,6 literes turbómotortól vegyes használatban. A valódi átlagfogyasztás pedig teljesen egyedi, attól függően, hogy milyen az elektromos és a benzines kilométerek aránya az adott grandlandosnál.
Az utastérben az ülések, kárpitok, a jól pakolható, tágas, okosan berendezett csomagtér, sőt: a kormány sem változott. Változott viszont a műszerfal. A mutatós órás műszeregység és a gombokkal körbepakolt kis központi kijelző nyugdíjba ment és a helyükre egy Pure Panel fantázianevű digitális-virtuális műszerfal érkezett. A látvány impozáns, a használhatóság, az ergonómia a közepesnél jobb, köszönhetően főként a továbbra is különálló konzolos, hagyományos tárcsás-gombos hőmérséklet-szabályzásnak.
Az új Opel Grandland induló listaára 7.990.000 forint, LED-fényszórókkal, ráfutást és gyalogosgázolást megelőző automatikus vészfékezéssel, sávtartóval, tempomattal, cseppet sem fapadosan. Ennyi pénzért persze még nem a 300 lóerős, 4x4-es konnektoros hibridet adják ide sajnos, csak egy 1,2 literes, háromhengeres, 130 lovas kocsit. Szintén 130 lóerőt tud a másfél literes dízelmotor, majd jön a 225 lóerős, csak fronthajtású hibrid (13,6 millió) és a 4x4-es csúcsverzió, 14,8 milliótól. Az új Grandland már rendelhető, az első autók ősz végén gurulnak le a gyártósorról az egykori Wartburg-gyár városában, Németországban, Eisenachban.