Ez a crossover az autók stúdióapartmanja. Szexi és kompakt.
Továbbra is tart az óriási SUV-láz, egy kósza kombi már lassan hasonló ritkaság, mint egy kétüléses élményautó. Hiába, minden korszaknak megvannak a trendjei, ezeket az éveket egyértelműen a szabadidő-autók uralják. Miért is ne tennék?
Kényelmesek, nagyok, multifunkciósak, és egyre gazdaságosabbak lesznek.
A nagy SUV forma-forradalom mellett műszaki fordulat is zajlik, egyre több a tisztán elektromos vagy épp a hibrid hajtás. Izgalmas idők ezek, az egyszer biztos. Az sem véletlen, hogy olyan gyártók léptek be az elmúlt években erre a területre, amelyeknél ezt elképzelni sem mertük volna. Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce, csak hogy magasról induljunk. A tehetősebb rétegekre is gondolni kell, na.
A prémium szegmensben már évek óta halmoznak el minket ezekkel a modellekkel, lassan nincs olyan kombináció, amit még nem játszottak ki a gyártók. A szubkompakt crossoverek az elmúlt két-három év legújabb képviselői, van is kínálat bőven.
Ezúttal a legnémetebb japán márkának, a Lexusnak a legkisebb szabadidő-autóját utaztuk tele élménnyel a négynapos pünkösdi hosszú hétvége alkalmával.
Ketten megyünk, irány a Balaton, most nyílik épp az északi parton egy említésre méltó birtok egy fantasztikus domboldalon, a Casa Christa, ahol szerény 45 ezer négyzetméteren lehet kétezer mandulafa és sok ezer tőke szőlő között toszkán stílusban felújított kisházakban pihengetni. Toszkána itt van tehát a szomszédban, még az országot sem kell elhagyni hozzá, Balatonszőlősig kell csak betervezni az utat.
Egy ilyen megnyújtott hosszú hétvége pont elég utat és közös időt ad az autóval, hogy kiderüljön, kinek is gyártották.
Két ember, négy napra, belföldi programra, túl sok csomaggal nem készül, így nem okozott problémát a mérethez képest szokatlanul kicsi, mindössze 320 literes csomagtartó. A saját autóm egy roadster, annak 250 literes a csomagtartója (optimalizált igényekkel akár egy háromhetes roadtripre is alkalmas), de kétszemélyes. Négy személynél, komolyabb utazási tervek esetében szükség lehet egy tetőbokszra, az biztos. De azért ritkák azok a pillanatok, amikor egy autó tele van pakolva, mert a négytagú család nekifut a horvát nyaralásnak. Évente két-három ilyen alkalom lehet, amikor tényleg minden köbcenti számít, de olyankor négy személy az UX jól látható falaiba fog ütközni. Kettőnek bőven elég, pláne lehajtott ülésekkel. Ennyi hely van benne:
A Lexus UX 250h hibrid technológiát tud magáénak, zöld rendszámot nem kap sajnos, de ettől még rengeteg jó pontot igen. A kétliteres benzinmotor, a segítségére siető villanymotorral 184 lóerőt présel ki magából, ami az 1620 kilós saját tömeget egész dinamikusan pattogtatja, városban egész fürge, országúton és autópályán pedig elég. Az autó végsebessége 180 km/h, aminél egészen biztosan tudna minden erőlködés nélkül további tartalékokat mozgósítani, de itt már a jövő szabályairól, öncenzúrájáról is beszélnünk kell.
180
Egyre több gyártó fogja limitálni az elkövetkező években az autói végsebességét, a Lexus mellett például a Volvo is így ereszti szabadon az új modelleket. Nem mintha a hétköznapokhoz nem lenne elég a 180 km/h, inkább csak szokni kell, hogy egyik oldalról jönnek az egyre erősebb autók, másrészt pedig egyre hangosabbak a biztonsági célok az utakon. Megsózva még azzal, hogy ez a két irány valahogy a végtelenben úgy metszi majd egymást, hogy a jövő közlekedése sofőr nélküli önvezető autókat jelent majd... de ne rohanjunk ennyire előre, még le kell jutni a Balatonra, vár ránk a mini Toszkána.
Balatonszőlős, Balatonfüred közeli árnyékában kicsit méltatlanul alulértékelt desztináció, a tótól északi irányba távolodva juthatunk el ide, de nagy hibát követünk el, ha nem tekerjük erre a kormányt, a Balaton-felvidék egyik legszebb része vár minket. A faluban találjuk egyébként a Szőlősi kocsmát is, mely egy igazán autentikus balatoni vendéglátó egység, kiemelkedő konyhai mutatványokkal.
Elhagyva a táblát, Tótvázsony irányába fantasztikus dombok, azokat átszelő kacskaringós utak, körültérdepelve erdőkkel. Csak úgy simán autózni is megéri eljönni erre. A szállásunk pár kilométerre Balatonszőlős után található, magával ragadó domboldal a földje annak a nyolc présházból álló birtoknak, ahol elvonulva a várostól, egymástól tisztes távolságban lehet megélni a lehengerlő tájképet, az éjszakákat pedig a jó ízléssel felújított házakban.
Séta távolságra található a Papok borozója, remek gasztroprogram, óriási panorámával. Hétvégén érdemes foglalni, ottjártunkkor tele volt. Ha pedig ott egy remek hétvége a környéken, akkor ki lehet pipálni szombaton a Tihanyi Piacot, a Placcot, vasárnap a Káptalaltótit, közben pedig beautózni a Káli-medencét.
6,5
Megkezdve a kétszázadik kilométert, a fogyasztásra pillantva nagyon kedves értéket látok: 6,5 liter körüli étvággyal működik a rendszer vegyes körülmények között (ami a gyári értéknél nyilván magasabb), de figyelembe véve, hogy 1620 kilós autóról van szó, ráadásul benzinesről, azt gondolom, hogy ez nagyon szerethető. A modell választható négykerék-meghajtással is, ami nagyobb tömeget és magasabb fogyasztást jelent, de hacsak nem szeretnénk a szántásban közlekedni vele, megteszi az első kerekek meghajtása is.
Az adaptív futómű is teljesen jól teszi a dolgát (extraként lehet kérni), kiegészülve a kényelmes ülésekkel, igazán kellemes utazási élményt nyújt az UX. Magasabb építése ellenére lehet sportosan vezetni, a balatoni kanyarokba szépen betapad. A Lexus elsősorban az utazási élmény által pozícionálja a legtöbb autóját, (de a házban emellett vannak ismert ikonikus sportgépek is, mondjuk az IS F, az LC széria vagy akár a legendás RC), a kifinomult megoldások, a csendesség és a komfortérzet a legfontosabb hívószavak. Ennél a modellnél a sportosság kevéssé domináns motívum, az UX-et csak CVT váltóval lehet kapni, de ez cseppet sem zavaró, ha nem azt várjuk az autótól, mint amit egy RS5-ös Audi adna.
Lehet, hogy a vezetési élmény nem verseng egy sportautóéval, de az utazási már annál inkább. A belsőépítészet nagyon igényes, számomra a német prémiumok nyújtotta standardoknál előrébb mutat, harmonikusabb, ergonomikusabb az egész érzete az embernek, egyszerűen szerethetőbb. Az az ember érzése, mintha interakcióba tudna kerülni ezzel a dizájnrendszerrel, mintha magába fogadná a vezetőjét, utasait és kommunikálna vele. Kicsit szentimentálisan hangzik, de igaz. Ehhez képest a konkurens modellek önzőbb megoldásokkal vannak jelen. Mondjuk a kilométeróra fizikai mozgatása a beállítás gombbal elég öncélú, ellenben nagyon vagány. Jó, hogy a digitális panelben van egy mechanikus játék.
A térérzet elöl teljesen rendben van, hátul szűkösebb, de nem kritikus, a méretéhez képest teljesen rendben van.
Kompakt és szexi, olyan, mint egy vagány stúdiólakás a belvárosban. Jól jönne néha a több hely, de tökéletesen elég a hétköznapokra.
Külsőleg tartalmazza az aktuális formanyelv legfontosabb elemeit, a hatalmas maszkot, a húzott lámpákat, az éleket. Ha a sárvédőbetétek nem lennének szögletesek, semmi zavaró nem lenne a külsejében, de még ezt is meg lehet szokni. Jól áll neki a város is, de a nagy kirándulások és a szép tájak is keblükre ölelik.
10
A Lexusnál az a mondás, hogy 10 év vagy 200 ezer km garancia jár a hibrid hajtásra, valószínű ez is közrejátszik, hogy a Lexus modellek több mint 90%-át ezzel a hajtással értékesítik. Magáért beszél, nem kérdés. Ez is csak erősíti azt a képet, hogy megbízható és kevés fejvakarást igénylő márkáról van szó. Az automata váltó ideális városi társsá teszi a jó ízlésű csajok számára a UX-et, a városi elektromos üzemmód pedig felemelő és a jövő iránt felelősséget vállaló érzést ad a hétköznapokban. Teljesen csendben, zaj- és károsanyag-kibocsátás nélkül. Mivel ez nem plug-in hibrid technológia, az autó csak saját magát tudja tölteni, vagyis a mozgási energiából táplálkozik az akkumulátor.
A rendszer még a fékezésből is energiát nyer vissza azáltal, hogy a fékerő jelentős részét az elektromotor adja. Ez az a technológia, ami talán a legközelebb áll a közeljövő fenntartható modelljéhez. A tisztán elektromos autók még pont nem élhetően igazán általános életmód mellett, a tisztán tüzelőanyag égetésével működő motorok (bár nagyon sokat tisztultak az elmúlt tíz évben) szembe mennek a jó közérzettel hosszú távon, viszont az infrastruktúra egyelőre még inkább ezeket támogatja. Nincs neki zöld rendszáma, és emiatt pár kellemes velejáró lemarad a városban és adózásban, de kérdés, hogy meddig tart ez az időszak. Egyaránt lehet jó választás fiatal városi életmódhoz, család előtti vagy kiscsaládos időszakban, ahogy idősebb korban, a gyerekek kiröpülése utáni élethez. Ár/érték arányban ez most egy elég jó dobás. Nagyon szerethető autó, még egy férfinak is.
Ez is érdekelhet:
(Fotó: Donkó Péter)