Nahát, már húszéves a Santa Fe, a kategória egyik legjobban kitalált modellje! Most jön belőle a négy és feledik generáció, konnektoros hibriddel.

Vannak nagy autólegendák, ahol tökéletes harmóniában cseng össze a márkaimidzs az adott modell dizájnjával és képességeivel. Ehhez nem is kell feltétlenül olyan egzotikumnak lenni, mint a Ferrari F40, a mindenkori Porsche 911 vagy kevés kivétellel bármelyik generációs Ford Mustang. Simán örök ikonná tudott válni a Fiat 500, a Volkswagen Golf vagy a régi és új Mini is.

De vannak pechesebb modellek, amelyek bármilyen szépre, jóra, praktikusra sikerültek, akkor sem tudják átlépni az árnyékukat, vagy esetleg a márka rájuk vetülő árnyékát. Ilyen a Santa Fe, amely történetének húsz éve során immár négy generáción keresztül mindig nagyon érdekes, különleges autó volt a maga kategóriájában, a nagy szabadidő-autók mezőnyében. Csak hát a Hyundaitól sokáig nem érdekes, különleges autókat akartak venni az emberek, pláne nem Európában.

A Santa Fe első szériája alig egy évvel az első BMW X5 megjelenése után érkezett, először az amerikai és a távol-keleti piacokra, majd Európába. Igazán látványos megjelenésű, tágas, jól használható kocsi volt, de sem méretében, sem motorjaival nem passzolt az itteni kínálatba. Izgalmas formai megoldásai (hangsúlyos powerdome, terepjárós karosszéria-rátétek, oldalra nyíló, aszimmetrikus ötödik ajtó) pedig az akkor még cseppet sem befogadott, idegen márkanév alatt inkább riasztották a vevőket, mint vonzották volna. A 2005-ben érkezett modellfrissítéssel a Hyundai vissza is vett kicsit az egzotikumokból, de ettől meg unalmasabb lett a kocsi és nemigen szerzett új rajongókat.

Hyundai Santa Fe 2000-2006
Húsz éve ezzel a formával ebben a kategóriában előállni egy koreai márkának az európai piacon igen nagy merészség volt

A második generáció pont ellenkező karakterrel érkezett. Sima, harmonikus, tiszta forma, szelíd, barátságos, agressziómentesen szép vonalak. Talán pont ez volt a baj. Hiszen ekkor már hemzsegtek körülöttünk az egymásra licitáló formai különlegességekkel operáló szabadidőautók. Itt volt a tankszerű Audi Q7 és a Bangle-féle, diszharmonikusan (ha tetszik: csúnyán) izgalmas BMW X3, a szögletes új ML Merci, amelyekhez képest nem volt elég érdekes a Hyundai. A kommersz mezőnyben pedig megint egy fél számmal vagy nagyobb, vagy kisebb volt a tömegmodelleknél. Ott lötyögött az Opel Antara és a VW Touareg között és senki nem tudta, mi helyett is lehetne jó választás az egyre jobb hírű koreai márka szabadidőautója.

2006-2012: a lágyan szép második széria
Megmaradt az oldalra nyíló ötödik ajtó, de szándékosan szimmetrikusra, harmonikusra rajzolták a vonalakat hátul is - de ezt a szimmetriát elrontott a hosszú európai rendszám, amitől a mi vidékünkön kicsit esetlen a forma

Az se sokat segített az értékesítőknek, hogy a márka egy kicsit összekuszálta a termékneveket is néhány furcsa ötletével. A Hyundai kis szabadidőautója, amelynek Tucson néven indult pályafutása, 2009-től már ix35 néven hódított. Az európai piacon egy rövid ideig szerencsét próbált az ix55 nevű nagyobb modell is, egy ízig-vérig amerikai piacos SUV, amit egyébként Veracruz-nek is ismertek itt-ott. Szegény Santa Fe pedig ott lebegett ebben a kavalkádban: senki nem tudta, mekkora is ez az autó valójában, milyen jobban ismert európai vagy japán típusoknak lehetne az ellenfele. A Santa Fe egyébként jelenleg a Hyundai leghosszabb ideje létező típusa Európában, mivel az ő nevét sosem akarta újra feltalálni a cég. (Szemben például a Pony-Elantra-i30 változtatással.) Sőt: a Santa Fe nemhogy fix névvel, de még saját logóval is rendelkezik: a típus neve mellett egy stilizált nappal. Látszik, hogy a Hyundai is érezte benne a legenda lehetőségét.

A harmadik generáció megint gyökeresen szakított az elődökkel. Szögletesebb, szemre még nagyobb, arányos családi behemót lett. Ez az autó Amerikában már abszolút passzolt a piac hasonló modelljei közé, de nálunk megint csak nehéz volt besorolni, továbbra is a kategóriahatárokon billegett. Kompakt SUV-nak nagy volt, a nagyok mellett, melyek mezőnyét főként prémiummodellek alkották, még mindig "csak" egy Hyundai.

2012-2018

A negyedik, mai generációval pedig az a baj - szerintünk legalábbis -, hogy nem lépett vele elég nagyot a Hyundai, túlságosan hasonlít az előző verzióra, hiába új modell. Pedig nagyszerű családi autó, méretéhez, komfortjához képes abszolút reális ár-érték aránnyal.

A 2018 utáni modell - ő kap most nagyszabású frissítést

Ezt írtuk róla, miután először láttuk:

Meg fogod jegyezni a Hyundai új terepjáróját

Karakteres külsőt kapott a legújabb Santa Fe.

És most jön az új, amivel talán végre összeáll itt, Európában is az a kép a Santa Féről, a piacnak, ami eddig valahogy mindig hiányos maradt itt-ott. Egyelőre csak ezt az egy képet tudjuk megmutatni a kocsiról:

Hyundai Santa Fe, 2021-es modellváltozat

Azt viszont már tudjuk, hogy villamosított – hibrid és plug-in hibrid – hajtásláncokkal is elérhető lesz az autó, elektronikája, vezetéstámogató rendszeri pedig megkapják azt a frissítést, amire a bemutatása óta eltelt három év fejlődése után szüksége lehet. Kíváncsian várjuk az első konnektoros hibrid Santa Fe tesztautót!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés