82 éves korában elhunyt Ferdinand Piëch, a Volkswagen-csoport korábbi első embere, akinek a nevéhez számos legendás típus kifejlesztése fűződik, világméretű konszernné fejlesztve a „népautót”.
Ferdinand Karl Piëch 1937. április 17-én született Bécsben, Anton Piëch és Louise Porsche gyermekeként, Ferdinand Porsche unokájaként. A mérnöki tanulmányait Zürichben végezte, majd 1963-ban azonnal a Porschéhez került, amit akkoriban nagybátyja, Ferry Porsche vezetett. 34 éves korára, 1971-ben már a Porsche műszaki vezetőjének nevezték ki.
A Porschénél az új 911 megalkotása mellett a motorsporttal is foglalkozott,
hozzá köthető a legendás 917 születése, amit Ferry ugyan nem nézett jó szemmel, de egy ideig megtűrte ezt a költséges hobbit.
Sokáig nem tartott a pályafutása a sportkocsi-gyártónál, mert nagybátyja 1972-ben azt a döntést hozta, hogy a családtagok nem dolgozhatnak a márkánál vezető pozícióban.
Piëch saját mérnökirodát alapított Stuttgartban, ahol például öthengeres dízelmotort tervezett a Daimler számára. Még abban az évben az Audihoz került, a fejlesztőrészleg élére, ahol az ugyancsak öthengeres motorok mellett
a raliban sikereket arató quattro, a luxusautók közé elsőként belépő V8 és a TDI motorok kötődnek hozzá.
És még ez az Audi motorkerékpár is:
1993-ban lett a Volkswagen AG vezérigazgatója, és a márkát a következő évtizedben világméretű konszernné fejlesztette.
Sokat javított a termelés hatékonyságán és a termékek minőségén, és az ő ötlete volt a Volkswagent feljebb pozícionálni olyan presztízsmodellekkel, mint a Touareg és a Phaeton, vagy az egyliteres fogyasztású autóval.
Sokan megalomániásnak tartották azért, mert olyan márkákat is megszerzett, mint a Bentley, a Bugatti, a Ducati és a Lamborghini,
de valójában ezeknek a márkáknak a reneszánszát is neki köszönhetjük. 2002-ben a kora miatt nyugdíjba kellett vonulnia, de továbbra is a konszern élén maradt a felügyelőbizottság elnökeként, és tulajdona is volt a cégben.
Piëch pályafutását nem kerülték el a botrányok, ezek egyike volt, amikor a General Motorstól átcsábította José Ignacio Lópezt, aki azonban bizalmas dokumentumokat is magával hozott Detroitból. A protezsáltja volt Martin Winterkorn is, aki nemrég éppen a dízelbotrány miatt távozott a konszern éléről, és vele együtt 2015-ben Piëch is lemondott, nemrég részesedését is eladta.
A Porsche-család tagjaként Ferdinand Piëch könnyen került a cég élére, de ezt az előnyét úgy kamatoztatta, hogy a Volkswagent népautó-gyártóból a világ egyik legnagyobb autóipari konszernévé fejlesztette. Közben pedig számos olyan típus fűződik a nevéhez, amiért autórajongóként csak hálásak lehetünk.
(Képek: Getty Images, Porsche, Volkswagen)