82 éves korában elhunyt Ferdinand Piëch, a Volkswagen-csoport korábbi első embere, akinek a nevéhez számos legendás típus kifejlesztése fűződik, világméretű konszernné fejlesztve a „népautót”.

Ferdinand Karl Piëch 1937. április 17-én született Bécsben, Anton Piëch és Louise Porsche gyermekeként, Ferdinand Porsche unokájaként. A mérnöki tanulmányait Zürichben végezte, majd 1963-ban azonnal a Porschéhez került, amit akkoriban nagybátyja, Ferry Porsche vezetett. 34 éves korára, 1971-ben már a Porsche műszaki vezetőjének nevezték ki.

Ferdinand Porsche és unokái, Ferdinand Alexander Porsche és jobbra a kis Ferdinand Piëch

A Porschénél az új 911 megalkotása mellett a motorsporttal is foglalkozott,

hozzá köthető a legendás 917 születése, amit Ferry ugyan nem nézett jó szemmel, de egy ideig megtűrte ezt a költséges hobbit.

Sokáig nem tartott a pályafutása a sportkocsi-gyártónál, mert nagybátyja 1972-ben azt a döntést hozta, hogy a családtagok nem dolgozhatnak a márkánál vezető pozícióban.

A Porsche 917 bemutatóján a genfi autószalonon 1969-ben

Piëch saját mérnökirodát alapított Stuttgartban, ahol például öthengeres dízelmotort tervezett a Daimler számára. Még abban az évben az Audihoz került, a fejlesztőrészleg élére, ahol az ugyancsak öthengeres motorok mellett

a raliban sikereket arató quattro, a luxusautók közé elsőként belépő V8 és a TDI motorok kötődnek hozzá.

És még ez az Audi motorkerékpár is:

Nem sokon múlt, hogy az Audi motorkerékpárokat is gyártson

A hetvenes években készült az első és utolsó prototípus.

 

Az Audi 100 mellett az Arany Kormánykerék díjjal 1982-ben
A Quattro Spyder tanulmányautóval 1991-ben

A kilencvenes években ilyen fantasztikus lett volna az Audi R8

Az 1991-ben készült Quattro Spyder örökre tanulmány maradt.

1993-ban lett a Volkswagen AG vezérigazgatója, és a márkát a következő évtizedben világméretű konszernné fejlesztette.

Sokat javított a termelés hatékonyságán és a termékek minőségén, és az ő ötlete volt a Volkswagent feljebb pozícionálni olyan presztízsmodellekkel, mint a Touareg és a Phaeton, vagy az egyliteres fogyasztású autóval.

Sokan megalomániásnak tartották azért, mert olyan márkákat is megszerzett, mint a Bentley, a Bugatti, a Ducati és a Lamborghini,

de valójában ezeknek a márkáknak a reneszánszát is neki köszönhetjük. 2002-ben a kora miatt nyugdíjba kellett vonulnia, de továbbra is a konszern élén maradt a felügyelőbizottság elnökeként, és tulajdona is volt a cégben.

A frankfurti autószalonon 2001-ben, amikor még úgy volt, hogy a Rolls-Royce is hozzájuk kerül

Piëch pályafutását nem kerülték el a botrányok, ezek egyike volt, amikor a General Motorstól átcsábította José Ignacio Lópezt, aki azonban bizalmas dokumentumokat is magával hozott Detroitból. A protezsáltja volt Martin Winterkorn is, aki nemrég éppen a dízelbotrány miatt távozott a konszern éléről, és vele együtt 2015-ben Piëch is lemondott, nemrég részesedését is eladta.

A Porsche-család tagjaként Ferdinand Piëch könnyen került a cég élére, de ezt az előnyét úgy kamatoztatta, hogy a Volkswagent népautó-gyártóból a világ egyik legnagyobb autóipari konszernévé fejlesztette. Közben pedig számos olyan típus fűződik a nevéhez, amiért autórajongóként csak hálásak lehetünk.

(Képek: Getty Images, Porsche, Volkswagen)

A neve örökségét fia viszi tovább ezzel a sportkupéval:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában