A Mercedes éppen negyven éve, 1982-ben lépett be a középkategóriába, és a Baby Benznek hívott újdonság sikerét az adta, hogy még többek számára tette elérhetővé a stuttgarti márkát.

Új korszakot nyitott a Mercedes történetében a 190-es, hiszen a kompakt méretű szedán szélesebb vevőközönség előtt tárta ki a márka kapuját, és egyben elindította a gyártó terjeszkedését, amihez minden addiginál szélesebb termékpaletta párosult. A Mercedes neve ugyanis a nyolcvanas évekig egyet jelentett a drágán kínált, konzervatív stílusú luxusautókkal, de a W201-es széria megjelenésével minden megváltozott.

A hetvenes években rövidített állólámpás prototípussal szemléltették a leendő újdonság méreteit
Az eredeti tervek között sokféle forma akad a majdani W201-es sorozatra

A kompakt modell fejlesztése a hetvenes évek közepén kezdődött. Az 1973-ban kitört olajválság hatására a Mercedes komolyan fontolóra vette, hogy lefelé bővítené a kínálatát egy gazdaságosabb típussal. Az ötlet nem volt teljesen új, hiszen már

a korábbi évtizedekben is kísérleteztek kisebb modellekkel, de a legtöbb megmaradt prototípusnak.

A 190-eshez koncepciójában legközelebbi autónak talán a második világháború előtti 170-es számított.

A prototípusokat álcázva tesztelték az északi sarkkör közelében

A nyolcvanas években a 190-es a Mercedes válasza volt olyan riválisokra, mint az Audi 80-as és a BMW 3-as sorozata. 1982 novemberében mutatkozott be a sajtónak, és óriási szenzációnak számított. A még több vásárló számára elérhető Mercedes ötlete sikeresnek bizonyult, hiszen a nagyobb modellek eleganciáját és megbízhatóságát örökölte, egyben mércét állított a kategóriájában, ezzel rövid időn belül státuszszimbólummá vált.

Olasz dizájnertől

Az új modell ugyan hivatalosan a középkategóriába tartozott, de a Mercedes többi limuzinjánál kompaktabb volt, ezért kapta meg rövidesen a Baby Benz nevet. A kortalan stílusát a márka újonnan kinevezett vezető dizájnere, Bruno Sacco és csapata álmodta meg. Az olasz formatervező 1958-ban csatlakozott a Mercedeshez, majd 1975-ben lett vezető dizájner, egy évvel azelőtt, hogy hozzáfogtak a W201-es széria tervezéséhez.

Bruno Sacco egy korszak Mercedeseinek formáját határozta meg
A formája alapján is egyértelműen a W124-es és W126-os rokona volt a 190-es
1983-ban a Mercedes kínálatának legelérhetőbb modellje volt

Bruno Sacco nevéhez olyan ikonikus modellek formája fűződik, mint az S-osztály W126-os szériája, vagy az E-osztály előzetesének tekinthető W124-es. Sokak szerint a legjobb munkája az R129-es SL roadster volt,

az áramvonalas és kifinomult formája az új 190-est is időtlen remekművé tette.

Sacco jegyezte még a négy kereklámpás stílust bevezető W210-est, és miután az egész életét a Mercedesnek szentelte, 1999-ben vonult nyugdíjba.

Mai szemmel már klasszikusnak mondható, de a maga korában nagyon is progresszívnek számított a 190-es, amit a riválisokkal ellentétben kizárólag négyajtós szedán karosszériával kínáltak. A nagyobb modellek gazdag krómozását minimálisra csökkentették rajta, természetesen a jellegzetes hűtőmaszk megtartása mellett. A korábban szintén krómozott lökhárítók, visszapillantó tükrök és a kilincsek például stilizáltabbak lettek, és már műanyagból készültek.

Igazi Mercedes lett

A gondosan formatervezett karosszéria 0,34-es légellenállási együtthatóval büszkélkedett, a bemutatásakor a Mercedes legáramvonalasabb limuzinja lett. A technikája is előremutató, például a gyűrődőzónával ellátott biztonsági utascellájához nagyszilárdságú acélt használtak, a rozsda elkerülése érdekében pedig horganyzott fémlemezből készültek a karosszériaelemek, még ha nem is voltak olyan vastagok, mint a korábbi Mercedeseken.

A jobb oldali visszapillantót is az aerodinamika jegyében hagyták le róla
A gyűrődőzónával és a biztonsági utascellával kiemelkedően óvta az utasokat
Csendesnek tartották a 190 D dízelmotorját, itt éppen zajmérésen bizonyíthat

A felépítését tekintve a hosszmotoros, hátsókerék-hajtású 190-es is tipikus Mercedesnek számított, de a Baby Benz egy fontos újdonságot is hozott a kategóriába, az ötlengőkaros multilink felfüggesztést, amely kényelmesre hangolt lengéscsillapítók mellett is fokozott stabilitást és meggyőző kényelmet garantált. A biztonsága is elsőrangú volt, a kategóriában elsőként kínálta a légzsákot, és a blokkolásgátló is elérhető volt hozzá.

A szívódízeltől a DTM-ig

A bemutatásakor a W201-es szériát háromféle kétliteres, négyhengeres motorral kínálták. A 190-ben karburátorral 90 lóerőre volt képes, a 190 E-ben befecskendezéssel 122 lóerőt teljesített, míg a 190 D-ben a dízelmotor kezdetben 72 lóerős volt. A következő évben érkezett meg a 2,3 literes, 136 lóerős négyhengeres, és az első soros hathengeres motor is, a 2,6 literes, 160 lóerővel. A nyolcvanas évek közepére a dízel 94, turbóval pedig már 126 lóerős lett.

A csúcsmodell mégsem a hathengeres modell volt, hanem egy igazi különlegesség, amit eredetileg a versenypályákra szántak.

A szélesített karosszériájáról és egyre nagyobb légterelő szárnyáról is felismerhető 190 E 2.3 és 2.5-16-ban a Cosworth által fejlesztett motor dolgozott 185 és 204 lóerővel, majd jöttek az Evolution változatok 204 és 235 lóerővel. Az utóbbiból épített versenyautóval Klaus Ludwig nyerte meg a DTM bajnoki címét 1992-ben.

Klaus Ludwig ezzel az autóval szerzett bajnoki címet a DTM-ben
Az Evolution modellek csúcsa mára őrületesen értékes ritkaság lett
1984-ben a fiatal Ayrton Senna a teljes F1-es mezőnyt elverte a rögtönzött 190-es márkakupában

A 190-es életében is eljött a modellfrissítés ideje, 1988-ban finomítottak a szedán stílusán, és olyan panelek kerültek az ajtók alsó részére, mint a W126-os és W124-es frissítésével 1985-ben és ’89-ben. A karburátoros alapmotornak végképp búcsút intettek, az új 1,8 literes alapmotor 109 lóerőt adott le, a sebességváltó minden esetben ötfokozatú lett, míg a szériafelszereltséget szervokormánnyal és blokkolásgátlóval bővítették.

Elektromos autóként is

A kilencvenes évek elején teljesen elektromos hajtású prototípust is épített a 190-esből a Mercedes. A két hátsó kerekéhez külön elektromotort szereltek, és bár a 44 lóerős teljesítménye elmaradt a benzines modellétől, de az ötfokozatú váltóval képes volt elérni a 180 km/órás sebességet. A nátrium-nikkel-klorid akkumulátorral csak 200 kilogrammal nyomott többet, és egy feltöltéssel 110 kilométer körül alakult a hatótávja, de sorozatgyártásba nem került.

A kabrió egyedi prototípus maradt, a 190-es csak négyajtós szedánként készült

A W201-es széria sikerét mutatja, hogy több mint egy évtizeden át, 1993-ig gyártották, amikor már C-osztályként mutatkozott be az utódja, a W202-es. A Baby Benz végül a Mercedes egyik legsikeresebb modellje lett, csaknem 1,9 millió példányt gyártottak belőle, az utódjaival együtt pedig negyven év alatt már 10 millió felett jár a méretosztályában eladott autók száma. Nagyon is jól tette tehát a Mercedes, hogy a luxusautók után benyitott a középkategóriába.

Ez is érdekelhet:

40 éves az Opel örökifjú kisautója – a Corsa-sztori

Mutatjuk a Corsa történetének legérdekesebb állomásait.

Az Alfa Romeo korszakalkotó autója volt a 156

25 éve jelent meg, és több téren is utat mutatott az Alfa 156.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

750 kilométeres hatótávot ígér a DS következő elektromos autója

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés