Tíz évet húzott le Michelisz Norbi a Zengő-csapatban, és csak akkor váltott a gyári Hondára, amikor már biztosnak tűnt, hogy Zengőékkel együtt nem fog tudni átkerülni a Hondához. Autózás közben beszélgettünk vele a váltásról, autókról, és arról, mibe ülne, ha mégsem teljesül az álma a WTCC-ben.

Mi is Civic Type-R-rel mentünk a hungaroringi tanpályára, Norbi is egy ilyen autóval jött. Nem sajátja, a Honda adja neki használatra. Ha Norbit látod a városban, nem hiszed el, hogy egy WTCC versenyző ül a fekete a Civicben. Olyan nyugodtan csorgunk végig a Hegyalja úton, hogy a Type-R erejéből és hangjából semmi sem jön át. Csak a seggemben érzem a futómű keménységét, és az ülések fognak meg keményen. Johanna (Norbi felesége) sem örül nagyon a kemény futóműnek, de egyébként valószínűleg megveszik majd családi autónak, ha lejár az autóhasználat.

Hülye kérdésekkel kezdem áttörni a csendet, olyanokkal, amikre úgyis sejtem a választ. “Ez az autó közel áll a versenyautódhoz?”

Meglepően közel. Ez a Civic Type-R nem sokban marad el teljesítményben a WTCC autótól, ha bekapcsolom a “R” gombot, akkor a futómű és a motor tényleg hozza a versenyautós érzést. Ami talán a legjobb benne, hogy a fékek sem fogynak el. Versenypályán is mentem már vele, és a sokadik kör után is jól bírta.

Aki ismeri Norbit, tudja, hogy a Zengő csapattal családias hangulatban tudott együtt dolgozni, de régóta kerülgette már a Honda, többször részt is vett a gyári csapat tesztjein, ezért nem volt meglepő, hogy a 2016-os szezonra olyan ajánlatot tettek neki, amire nem tudott nemet mondani. Sokáig Zengőékkel együtt dolgoztak azon, hogy közösen, a Zengő csapattal együtt kerüljenek át, de erre végül nem volt esély. Ezért Norbinak nehéz szívvel, de meg kellett válni Zengőéktől. Tudta, hogy hosszú távon Zengőék talpra fognak állni, és találnak majd fiatal pilótákat a csapathoz. Neki pedig egy nagyon jó szezon van kilátásban.

Sajnos a Zengő Motorsportnál az anyagi lehetőségek nem voltak meg ahhoz, hogy huzamosabb ideig teszteljünk, vagy olyan alkatrészbázissal rendelkezzünk, ami egy kis könnyebbséget jelent versenyzés közben, és én hiszem, hogy ezek az apró különbségek jelenthetik év végén azt a kis pluszt vagy mínuszt, amin múlik, hogy legyőzzem a csapattársaimat.

Tavaly, tavalyelőtt kellett három-négy versenyhétvége, mire én is éreztem, körülbelül milyen irányban változott az autó télen, de addigra mondjuk 30-50 pont előnyben vannak a versenytársak. Most négy napot teszteltem már jóval az első versenyhétvége előtt, az négy versenyhétvége kilométer-mennyisége.

Milyen fizikai felkészülést igényel egy verseny?

Ami nálunk fontos, hogy nyolcvan kiló fölé ne menjek. Közepesen kell erre figyelnem. Nem azt mondom, hogy átlagos fizikummal végig lehet csinálni egy versenyt, de azért jóval kisebb a fizikai megterhelés, mint mondjuk a Forma-1-ben. Amire edzeni kell, az a hőtűrő képesség, mert itt nincs menetszél, ami hűti a pilótát. Argentínában tavaly 68-72 fok között volt az autóban a hőmérséklet, ezt kell bírni felvezető-levezető körökkel együtt úgy háromnegyed óráig. Előtte három-négy napon keresztül fel kell építeni a folyadékmennyiséget a szervezetben.

A feleséged nem féltékeny, hogy egy népszerű, szimpatikus, szerény ember vagy, akire biztos tapadnak a csajok?

A csajok inkább a rosszfiúkra buknak. Természetesen az autóversenyzés nem hátrány, ha az ember ismerkedni akar, nekem is voltak vadabb korszakaim, de Johannában megtaláltam azt a társat, akire vágyom.

De sok vicces szituáció van a mindennapokban. A múltkor a Corvinban vásároltam, és egy nyolcvan körüli hölgy integetett, és mondta, hogy a férjével mindig nézik a futamot. Része ez a mindennapoknak, de nem zavaró, tíz emberből, aki felismer, egy vagy kettő jön oda. Teljesen kezelhető mértékű, és tényleg nagyon hízelgő.

Norbi szerénysége nem engedi meg, hogy kimondja, de szavaiból sikerül kihámozni: idén simán reális lehet egy dobogós helyezés. Ha tehetné sem ülne át a Citroënbe, mert a Honda olyan lehetőséget adott neki, amit most vétek lenne nem kihasználni. És úgy érzi, együtt most jól tud fejlődni a csapattal. És vajon van-e sorrend a pilóták között a csapaton belül?

Nyilván egy csapat vagyunk, de nekem is elsődleges célom, hogy a csapattársaim megverjem. Egy bizonyos szintig el lehet menni az együttműködésben, de nyilván a Hondának is szeretném megmutatni, hogy nem én vagyok hármunk közül a harmadik. A szerződésben is benne van, hogy nincs csapatsorrend, konkrét elvárás sincs megfogalmazva, de ha nem találják elégnek a teljesítményem, valószínűleg nem akarnak majd hosszabbítást.

Simán lehet, hogy azt mondom két-három év múlva, ha nem jön össze az, amiről álmodtam, hogy világbajnok legyek, mert egyszerűen nem vagyok elé jó versenyző, akkor nézek majd valamilyen más területet. Nem akarok megélhetési autóversenyző lenni. Amivel egyre inkább kacérkodok, az a ralikrossz, az valamiért nagyon tetszik. Nagybátyámat először ralikrosszversenyre kísérhettem, lehet, hogy valahogy bennem maradt, hogy milyen jó lenne.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csak egy elektromos autó, de ez több mint száz éves

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

Fura szerzet ez a kínai platós szabadidő-autó

További cikkeink a témában
Luxus ízek, felejthetetlen pillanatok – Így válassz tökéletes szeszes italt karácsonyra
Hirdetés