2020 az elektromos autók éve lesz, ezt az is tudja, aki a világ nagy dolgairól csak cikkcímekből tájékozódik. Opel Corsát, Peugeot 208-ast is vehetünk már elektromos verzióban, olyan régi motorosok mellett, mint a Nissan Leaf, e-Golf, Tesla vagy a BMW i3. Ebbe a mezőnybe rongyol bele a Mini Cooper SE, az első teljesen elektromos Mini*.
Jól látszik, hogy az elektromos autókból IGAZI kínálat kezd kialakulni. Nem elég, hogy életed egyik legnehezebb döntését hozod meg azzal, ha beállsz az elektromosautó-hívők közé, azt is alaposan át kell gondolnod, hogy japánt, németet, franciát esetleg dél-koreait akarsz, és persze azt is, hogy kicsit, nagyot vagy közepeset. Az elektromos autózáshoz elvakultnak kell lenni, egyik oldalon áll az ingyen parkolás, a (majdnem) ingyen töltés, a cégautóadó-mentesség, a másik oldalon meg ott az excel, ami hol kihozza, hol nem, hogy megéri elektromos autóval járni.
A Mini Cooper SE-t deklaráltan városi kisautónak szánták, ha nem lett volna ez eddig is teljesen egyértelmű.
Aki most azon kezd el keseregni, hogy ennek a Mininek milyen apró a csomagtartója (amúgy nem, 211 literes és két bőrönd simán belefér), az ugyanakkora lendülettel ekézheti a benzines Mini csomagterét, mivel az decire pont ennyi. A lítium-ion akkumulátorok (papíron 235-270 km-es hatótávval) a hátsó ülés és a padló alatt fekszenek, ez a titok nyitja.
És miért kell a bevezetőben említett első teljesen elektromos Mini szöveg mellé a csillag? 2009-ben 500 autóból álló flottát bocsátottak privát felhasználók rendelkezésére az akkori Mini elektromos változatából. Hivatalosan nem lehetett kereskedésben hozzájutni, fél-egyéves időszakban használhatták a szerencsés kaliforniai és brit felhasználók. Ez volt a BMW i-projekt tesztperiódusa, a BMW i3 bölcsője.
Most én is úgy érzem magam, mint az akkor tesztelők: baromi szerencsésnek. Ennek nyilván az egyik oka az, hogy a Mini Electric bemutatóját Miamiba szervezték, ahol 20 fokkal melegebb van januárban, és olyan ködös trutyis időt sem láttak még soha, amit mi tél címszóval kapunk az utóbbi években. A másik a Mini, amit
mindig, minden körülmények között, mindenféle motorral libabőröztető élmény vezetni.
Ha egyszer vezettél már elektromos autót, akkor vezetted az összeset – szokták mondani. Ez akkora baromság, mintha a Ronin és a Halálos iramban közé tennénk egyenlőségjelet, hiszen mindkettőben vannak autós jelenetek.
Tény, hogy 184 lóerős teljesítményével nem számít nagyágyúnak az elektromos autók között, na de ez a 184 ló és a 270 Nm-es nyomaték egy olyan autóba került, ami csak 145 kilóval súlyosabb a Mini Cooper S-nél! Ehhez még vegyük hozzá, hogy az elektromos rendszerelemek beépítésével olyan ügyesen manővereztek a grammok és centiméterek között, hogy az úttartás és a kormányzás még az eddigi megszokott Minis élménynél is jobb lett.
Igazi kanyarmágus, villámgyors cikázó.
A piros lámpánál nem kell hozzá nagy bátorság, hogy kihívókat keress az első sorban, még Miamiban is simán be lehetett húzni a zöldlámpás győzelmeket, pedig többszáz lóerővel és a hozzájuk tartozó félelmet nem ismerő latin streetracerekkel volt dolgunk.
Amit mindenképpen tudni kell a Mini Cooper SE-ről
- Akkumulátor kapacitás: 32,6 kWh
- Töltési idő: 1,4-4,2 óra
- Gyorsulás 0-100 km/h: 7,3 s
- Végsebesség: 150 km/h
- Üres súly: 1365 kg
- Alapár: 9 000 000 Ft (állami támogatással)
Könnyű megfeledkezni magadról egy Miniben, és a legegyszerűbb út A-ból B-be is arról szól, hogy ki ér oda hamarabb és ki élvezi sokkal jobban, de van normál arca is a Cooper SE-nek. Ugye megvan az érzés, hogy az elektromos autónál milyen erős a „motorfék”, amikor leveszed a lábad a gázról? A Miniben ezt kapcsolóval lehet állítani kevésbé erősre, mert a kutatócsapat rájött, hogy a második hullámban érkező elektromosautó-vásárlók számára ez természetesebb érzés. De tudni kell, hogy ilyenkor a fékenergia visszatáplálás is alacsonyabb fokozatban üzemel. Ergo kevesebbet tölt vissza az akkuba.
A piacfelmérés eredménye az is, hogy az elektromos Mini alig különbözik a dízel és benzines társaitól.
Amikor beülsz, ugyanazt a kedves, barátságos, szórakoztató élményt kapod, amit a többi Miniben.
A kétcentis magasságkülönbséget ember legyen a talpán, aki felfedezi, de a citromsárga E-logók, a speciális felni és motorfedél jól mutat a vagány kisautón. Plusz fícsör a belső térben az új műszeregység, ami jól látható helyre központosítja a villanyautózás összes fontos információját, mint az üzemmód (Sport mód is van!), és a megtehető távolság.
Lengyel váltósofőröm is folyamatos parában figyelte a megtehető hatótávot, de feleslegesen aggódott. A Mini hatótávkijelzője őszintén, lineárisan fogyasztotta a mérföldeket az eredeti 110-ről (ami 180 km-es hatótávnak felel meg), hiába rontotta el már harmadszor is az autópályalehajtót.
Nem mindenkinek való elektromos autó, és nem mindenkinek való Mini.
De a kettő kombinációjából mégis az a látszólagos ellentmondás jön ki, hogy aki eddig nem gondolkodott Minin, de az elektromos autóval kacérkodik, annak bejöhet a Cooper SE. Ezt mutatják legalábbis az első vásárlói visszajelzések. Vagyis ha eddig messze kerülted a Miniket, ami öreg hiba volt, érdemes az elektromos verzióval próbát tenni, könnyű elcsábulni. És még az sem igaz, hogy csak második autónak jó. Tökéletesen elsőszámú autó lehet belőle, persze nem baj, ha van mellette egy második is.