Nagyszerű dolog, hogy a rádióban halljuk vagy a hírekben olvassuk, hogy szmogriadó van, de azért az se lenne rossz, ha valaki valamikor elmagyarázná az autósoknak, hogy ez mit is jelent. Mint például most mi.
Budapesten a légszennyezettséggel kapcsolatban két szinten intézkedhet a normál ügymenet keretében a főváros önkormányzata. A gyakoribb ilyen intézkedés (ami cikkünk írása idején is érvényben van), a "szmogriadó tájékoztatási fokozatának" bevezetése.
Ez a dolog még nem jár semmilyen kötelező érvényű korlátozással, tiltással a hétköznapi halandók számára.
A tájékoztatási fokozat arról szól, hogy a nép tudja meg a médiákokból, hogy a szervezetére ártalmas szintre lépett a légszennyezettség. Ezek után mindenki két dolgot tehet, de mindezt saját belátása szerint. Egyrészt óvja az egészségét, nem megy ki kocogni a Hungáriára, nem szellőztet sokat, nem tologatja túl sokáig a gyerekét a babakocsiban. Másrészt igyekszik saját eszközeivel csökkenteni a légszennyezést: nem fűt fával-szénnel, pláne PET-palackba gyömöszölt olajos ronggyal, nem éget avart a hátsó kertjében, nem perzsel disznót szalmával az erkélyen - és ha teheti, nem ül autóba, főleg dízel, pláne pedig régi dízel autóba. Az utóbbi kitétel azért fontos, mert a budapesti levegőben a legveszélyesebb szennyező anyag ilyentájt a szálló por, amihez a dízelmotorok koromkibocsátása valóban nagy mértékben hozzá tud járulni.
A durvább az úgynevezett "Riasztási fokozat" (amire ezen a télen eddig még nem volt példa).
Ha netán ezt is kihirdetné a főpolgármester, az már korlátozásokat is jelentHET. Igen, feltételes módban, mert a rendelet szövege nem ír elő kötelező protokollokat, csak lehetőséget ad a korlátozások elrendelésére a főpolgármesternek.
A szmogriadó riasztási fokozata esetén ezek a korlátozások igen széleskörűek lehetnek, de vannak egyértelmű kivételek a rendelet hatálya alól. Ezek egyrészt a közügyek szempontjából hasznos járművek: a tömegközlekedési eszközök és a taxik, a kommunális szolgáltatást végző járművek, a megkülönböztető jelzést használó és általuk kísért járművek, a diplomatarendszámos kocsik, a mozgáskorlátozottat szállító járművek, az autómentők, bizonyos hatósági és önkormányzati valamint katonai járművek, illetve célforgalomban élelmiszer-áruszállító gépjárművek reggel 6-tól este 10-ig (pizzafutárok!), a közmédia járművei.
Másrészt pedig a riasztási fokozat tiltásai nem vonatkoznak azokra az autókra, amelyek forgalmi engedélye a V.9 jelzésű mezőben az alábbi környezetvédelmi osztályt jelölő kód valamelyikét tartalmazza: 5, 5E, 5N, 5P, 5Z, 6, 9, 14 (de csak benzinnel), 15 és 16, továbbá minden "azon gépjármű, amelynek forgalmi engedélye a 2019. október 1-jén hatályos legkedvezőbb környezetvédelmi osztályt jelölő kódoknál is kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonságot jelentő kód valamelyikét tartalmazza".
És hogy ezek mit jelentenek? Az 5-ös sorozat a tisztán gázüzemű, hibrid és elektromos járművek jategóriája. A 6 az Euro 3-as benzines, a 9 az Euro 4 benzines, a 14 az Euro 5 (de vigyázat: a rendelet kiemeli, hogy ebből a kategóriából csak a benzines autók kapnak mentességet!), a 15 és 16 pedig az Euro 6-os autók (benzines is, dízel is) kategóriája. (A rendelet teljes szövege innen tölthető le docx formátumban.) Ezek tehát azok a kocsik, amelyek _biztosan_ közlekedhetnek szmogriadóban is, de a többieknél sem biztos a tiltás. A rendelet szerint mindig az aktuális rendelkezéstől függ, hogy pontosan melyik kategóriákat is tiltotta le a főpolgármester!
Hol lehet megtudni, hogy most épp van-e szmogriadó?
A szmoghelyzettel kapcsolatos információk ősforrása a budapest.hu portál vonatkozó aloldala. (Itt lehet megnézni azokat a szennyezési határértékeket is, amelyek elérésekor kihirdetik a szmogriadót.) Persze ha kijön a főpolgármesteri rendelkezés a riasztási fokozat bevezetéséről, a hírt átveszi a média is, a rádiók, tévék, webes híroldalak továbbközlik az információt. Helyenként még a városba vezető utak melletti forgalmi információs kijelzők is tájékoztatják az arra autózókat. Kicsit visszás ugyanakkor a helyzet, hogy nincs igazán fejlett és átfogó tájékoztatás. Hiába fenyegeti a rendelet a megszegőket ezen a fokozaton már bírsággal is, teljesen életszerű, hogy sok öreg járművel járó autós egyszerűen nem is értesül a komolyabb szmogriadóról. Hej, pedig milyen hasznos lenne valami olyan kommunikációs megoldás, mint az emlékezetes havazós belügyminisztériumi SMS arról, hogy mindenki maradjon az autójában és üljön át másik autóba.
Mit kap, aki megszegi a korlátozást?
A szmogriadó megsértése olyan szabálysértés, melynek büntetési tételét kormányrendelet rögzíti (méghozzá a 63/2012-es számú). Eszerint a szmogriadót megszegő autós 15 ezer forintos helyszíni bírsággal számolhat, amely, ha vitatni próbálja a bírságot, de nincs igaza, 30 ezer forintos pénzbírsággá puffad:
Páros rendszám - páratlan rendszám?
Sokakban nagyon megragadt egy régi szmoghelyzet-kezelő megoldás, amelyben egyik nap a páros, másik nap a páratlan számra végződő rendszámú autók közlekedhettek szmogriadó idején. Ez a szabályozás még a Demszky-érára nyúlik vissza. Néhány alkalommal valóban volt is ilyen intézkedés a 2000-es évek végén, de ez az egész már rég nem aktuális.