Féltem tőle, hogy egy túlfújt geg lesz, de nem. A Hyundai Ioniq 5 a retrós, kockás dizájnmáz alatt egy kiváló, élhető, jól használható mindennapi villanyautó.

Nahát, ez olyan, mint egy Egyes Golf, gondoltam, amikor először megláttam a képeket a Hyundai Ioniq 45 koncepciómodellről, amely végül Ioniq 5 néven vált valódi szériamodellé. És nem is tévedtem nagyot, mert a dizájn ihletője az a Hyundai Pony, amit ugyanaz a Giorgietto Giugiaro tervezett, mint aki a Volkswagen Golf első szériáját. És mindkét modellt 1974-ben mutatták be. És most, csaknem fél évszázaddal később itt van ez az új modell, ami formájában simán lehetne bármelyik '74-es kocka modern utóda.

Az autóról február óta minden adatot tudunk már és a hazai árait is ismerjük. Fogalmunk se volt viszont ezidáig, hogy milyen ülni benne és milyen vezetni. Most már ezt is tudjuk - legalábbis ami az egymotoros, hátsókerék-hajtású, 218 lóerős verzió vezetési élményét illetve az alapszintű Comfort kivitel hangulatát, kényelmét illeti. (A menetpróbán ezt az egy változatot próbálhattuk ki, a 170 lovas alapmodellt illetve a 235 vagy 306 lovas 4x4-est valamint a Premium, Executive és First Edition felszereltségeket nem.)

A kocsi legalább egy fél mérettel nagyobb annál, mint amekkorának gondolná az ember. Az utastér helykínálata nem egy kompakt autóé, sokkal inkább egy középkategóriásé. A magasan futó tető alatt a hátsó fejtér is kellően tágas, a kabin meglepően széles, az 527/1587 literes csomagtér pedig messze kilóg az alsó-középkategória átlagából.

Élőben kevésbé szögletes, kevésbé dobozszerű a műszerfal

Az ajtók természetesen túldizájnolt kilincsekkel nyílnak, ez valamiért kötelező elem a mai villanyautóknál. A megoldás olyan, mint az Aston Martinoké, de az alapmodellnél kicsit kényelmetlen, hogy nem tolja villanymotor az ember keze alá a nyitókallantyút.

A torkomban dobogó szívvel nyitottam fel a; na, hogy is mondjam: szóval azt a fedelet, ami egy hasonló megjelenésű normális autónak a motorházteteje lenne, az Ioniq 5-nek viszont csak valamiféle nyitható karosszériaeleme. Vajon a Hyundai mérnökei is ellustálkodták a lehetőséget, hogy kialakítanak egy töltőkábel-tartó dobozt a motor híján amúgy kihasználatlan elülső térben? De nem! Ebben a kocsiban van elülső doboz, van külön hely a koszos, porban-sárban huzigált kábeleknek. Gratula, Hyundai!

Ó a francba, ebben a kocsiban sincs kábeltartó üreg elöl. Vagy izé, várjunk csak!
És igen, ott a doboz, mehet bele a kutyapisiben húzgált kábel a töltés után!

Az Ioniq 5 készül sötét és világos kárpitozással is; a világos látványosabb (és szerintem szebb is), aminek persze megvan az ára a jobban érzékelhető koszolódásban. Jópofa, hogy a műszeregység illetve a központi kijelző választhatóan világos vagy sötét hátterű, így a képernyőket harmóniába vagy éppen izgalmas kontrasztba lehet hozni a kocsi belvilágával.

A kétküllős kormány jó fogású, a vezetői környezet jól áttekinthető. Szokni kell viszont, hogy a menetirány-választó kapcsoló más rendszerű, mint általában az elktromos autókban. Vagy az autókban egyáltalán. A Hyundaiban egy óriási extra bajuszkapcsoló végén lévő tekerentyűvel kell kapcsolni a D-t, N-et, R-t vagy P-t. Fura.

Kétküllős kormány, targoncákéhoz hasonló irányváltó a jobb oldali nagy bajuszkapcsolón
Az Ioniq 5 energiaáramlása kétirányú: a kocsi mobil konnektorként is használható. Itt egy kávéfőző megy róla
A '74-es Golf
A '74-es Pony

Az országúti vezetésen stabil, erős, nyugodt és nagyon csendes autónak bizonyult az Ioniq 5. A menetstabilizáló teljesen kikapcsolható, de a nagy tömeg és a jól tapadó, széles gumik miatt száraz úton nem igazán játékos a kocsi. Földúton viszont remekül el lehet mókázni a hátsókerék-hajtással és a precízen a kerekekre adagolható nagy nyomatékkal. A kormányzás pontos, a fék hatásos, a futómű pedig szerethető átmenet a feszes-sportos és a családias-barátságos között. De azért inkább az utóbbi.

Bár a kézi ülésállítású, hátul hagyományos izzólámpás indexekkel csúfoskodó alapkivitelű autó érezhetően egy lebutított változat, még így sem tűnt fapadosnak, túlságosan olcsónak. A 15 millió alá pont beférő, tehát az esetleges állami támogatásra épp jogosult verzió is kényelmes, igényes, elegáns, szerethető autó.

A 800 voltos rendszer, a nagyteljesítményű gyorstöltés örömeit ez alkalommal nem volt módunk kipróbálni, de nagyon kíváncsian várjuk, mit mutat majd a kocsi egy hosszabb teszten. A rövid menetpróbán mindenesetre a Hyundai Ioniq 5 jól megcsinált, alaposan átgondolt, masszív, kiforrott villanyautó hatását keltette. Pont ezt vártuk volna a Volkswagentől, de az ID.3 nem ilyen tömör, nem ilyen egyben lévő, nem ilyen kész kocsi. És nem is sikerült ilyen mutatósra. A Golf sikereinek a Pony a közelébe sem érhetett annak idején, de 48 évvel a nagyon hasonló Giugiaro-kockák bemutatása után most mintha a koreai márka lenne előnyben: az Ioniq 5 minden szempontból sikerültebb modell, mint az ID.3.

Taxinak kiváló lenne, családi autónak viszont nem mindenkinek jó – Volkswagen ID.3-teszt

Érdekes, jól használható, tágas és komfortos Golf-méretű kocsi, de a minőségérzete tömegközlekedési eszközöké, nem egy 17 milliós autóé.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés