A hidrogén-üzemanyagcellás autók egyik problémájára jelentene megoldást a francia NamX koncepciója, a Pininfarina által tervezett, cserélhető tartályos crossover, persze csak akkor, ha valóra válik.
A hidrogénnel tankolható üzemanyagcellás autók koncepcióját rendszeresen előveszik az autógyártók, a Toyota és a Hyundai jelenleg kínál is ilyen modellt, de egyelőre nem terjedtek el ezek a típusok. A megoldás annak jó, aki elektromos autót vezetne, de nem tudja kivárni az akkumulátor hosszú töltési idejét. A hidrogén sokkal gyorsabban tankolható, de a töltőállomások egyelőre nem túl elterjedtek, erre mutat megoldást a NamX.
A francia cégnél egy cserélhető palackos megoldást találtak ki, ezért ha nincs is a környéken hidrogénkút, akkor a könnyen szállítható és tárolható palackokat lehetne kicserélni az autóban. Az ötlettel együtt egy koncepcióautót is bemutattak, amelynek dizájnját a Pininfarina tervezte. A hatalmas pajzs alakú hűtőmaszkja egy crossover stílusú modellt ékesít, amelynek
a hátsó felén, átlátszó fedél mögött bújnak meg a cserélhető hidrogéntartályok.
A hidrogénhajtású SUV után egyelőre HUV néven emlegetett prototípushoz előzetes elméleti adatokat is közöltek. A NamX autója alapból hátsókerék-hajtású lenne, 300 lóerős elektromotorral, 6,5 másodperces gyorsulással és 200 km/órás végsebességgel, de készülne 550 lóerős összkerékhajtású modell is, ami már 250 km/órás sebességre és 4,5 másodperces gyorsulásra lenne képes.
A hatótávja pedig akár 800 kilométer is lehet a hat kis cserélhető tank hidrogénnel.
A magánbefektetők által finanszírozott NamX tervei szerint, ha 2025-ben sorozatgyártásba kerülne a HUV, akkor a két változata 65 és 95 ezer euróba kerülne, ami 25 és 36 millió forintnak felel meg, alternatívát jelentve ezzel a hagyományos akkumulátoros elektromos autóknak. A gyártáshoz közelebb álló prototípust az őszi párizsi autószalonra ígérik.
Ez is érdekelhet: