Negyedszázad után az idei év végén befejeződik a Swift esztergomi gyártása. Felelevenítjük a „mi autónk” sztoriját, megmutatjuk, hogyan készül, és a legérdekesebb változatait is itt láthatod, a szélvédő nélkülitől a konnektorosig.

Minden itt kezdődött

1983-ban jelent meg az első Swift, amit nálunk kevesen ismernek. Nem csoda, hiszen amikor a dobozforma kiskocsit árulták, akkor nálunk még várólistát vezetett a Merkur, egy ilyen kocsi pedig álom lett volna sokaknak.

Az első Swift ezres és 1,3-as motorral készült, de a legizgalmasabb a GTi volt. Pörgős, modern, injektoros motorja 101 lóerőt tudott, amivel 196 km/órával repítette a Suzukit. Régebben sokan raliztak vele, mára pedig szinte egy sem maradt belőle, és a kettő között valószínűleg erős összefüggés van.

A mi autónk

A sikeres reklámnak és a kedvező árának köszönhetően a ’89-ben bemutatott kettes Swift igazi népautó lett a rendszerváltás utáni Magyarországon. Neked vagy a családodban valakinek biztosan volt egy. És tuti, hogy ezekre a reklámokra is emlékszel:

Ezzel a típussal indított 1992-ben a Suzuki esztergomi gyára, ezres, 53 lóerős vagy 1,3-as 71 lóerős motorral, de a Swift Sedan még 91 lovas 1,6-ossal is kapható volt. Ebből a szériából is készült Swift GTi, és összkerekes változata is volt, amit Subaru Justy néven is árultak. Olyan népszerű volt, hogy egészen 2003-ig ontotta a gyár. Eleinte így készült:

Még hogy kabrió is volt?

Igen, kabrió is volt a kettes Swiftből, de ahogyan a GTi, úgy ez sem nálunk készült, ezért alig akad belőle. Csukott tetővel elég furcsa rajta a ponyva, de nyitva még mai szemmel is szép, letisztult formája van, főleg azért, mert nincs rajta bukókeret, mint egy korabeli Golf kabrión.

Mára ebből sem sok maradt, legfeljebb csak a márkarajongóknál, akik nem szívesen válnak meg tőle. Ha mégis egy ilyennel villantanál tavasszal, akkor az itthoni használtautós portálon csak ötöt találsz belőle, de a legtöbbet megkapod félmillió körül. Kétüléses, ami csupa előny, ha csajozni akarsz vele.

Őrület ez a bukósisakos Swiftster

1990-ben egy német tuningcég, a Zender egy kicsit feldobta a kettes Swift GTi megjelenését azzal, hogy levágta a tetejét. A Swift Speedster alacsonyabb szélvédőket, versenyautós kagylóüléseket és bukókeretet kapott, amivel menőbb lett, mint egy sima kabrió.

Egy kicsivel több, mint egy tucat legyártása után, egy évvel később még durvább autóval álltak elő. A Zender Swiftster esetén a szélvédőtől is megszabadultak, így a bukósisak kötelező tartozék lett hozzá. Szinte hihetetlen, hogy ez az autó kapható volt és rendszámot is kapott.

Ágyúcsövek hátul

2002-ben, amikor még kaphattál kettes Swiftet újonnan, a Suzuki ezzel robbantott a párizsi autószalonon. A Concept S-ről annyit lehetett tudni, hogy talán ebből lesz az új Swift, és utólag már tudjuk, hogy tényleg.

Pedig a sportos kiskocsi láttán ezt kevesen hitték volna el, de a vasalóforma, a versenyautóra hasonlító belső tér és a hátsó lökhárítóból meredő ágyúcsövek mindenkit megvettek. Persze a szériagyártásig sokat szelídült a koncepció, de így visszanézve jó látni, hogy – legalább a külsőből – sok mindent meg is tartottak a Suzukinál.

Sosemvolt kupé-kabrió

Az egy évvel később Frankfurtban prezentált Concept S2 már tényleg közelebb állt a végleges Swifthez, legfeljebb egy kicsit laposabb volt nála. De csak addig, amíg ki nem nyílt a teteje.

Igen, ez a koncepció egy kupé-kabrió volt, ami felettébb népszerű volt 2003-ban, és azt pletykálták, hogy a Suzukinak is lesz. Nem jutott túl a tanulmányautó-léten, pedig a belseje is elég érdekes volt. Fémmel gazdagon ellátott műszerfala még ma is megállná a helyét, főleg ekkora képernyővel, ahol a gyári fotón japán hölgyike mutatja a menüpontokat.

Konnektoron lógott

Zöld rendszámmal a konnektoron lóghat ma már a 3-as BMW-től a Passaton át az XC90-ig sok minden. De hol voltak még a plug-in hibridek 2009-ben? Pedig a Suzuki már akkor készített egy ilyen Swiftet, aminek persze csak azért volt átlátszó motorházfedele, hogy lássuk, mi van alatta. A japán, ezért jobbkormányos prototípusban IKEA irodaszékre hasonlító szövethálósak az ülések, a váltógomb pedig inkább egy számítógépes egérre emlékeztet.

Nem egy ráncfelvarrás

Sokan azt hitték róla, hogy csak ráncfelvarrás, pedig a Suzuki tényleg vadonatúj Swiftet alkotott 2010-re, ez lett a negyedik széria. Persze, nagyon hasonlított az előzőre, de csak azért, mert annyira bevált a forma. De mégis, mikor toldanak bele egy ráncfelvarráskor az autó hosszába öt centit középen?

A négyes Swifttel pont ez történt: a tengelytávja öt, a hossza kilenc centit nőtt, így több hely lett benne. Sajnos a csomagtartója még mindig kicsi volt, ezért sokaknál kiesett a számításból, de városi kocsinak kevés jobb van nála. A hátránya még a szűk motorkínálat: az 1,2-es 94 lóerős benzinesen kívül egy dízel volt belőle.

Elektromos is volt belőle

2011-ben ismét kihoztak egy konnektoros hibrid Swiftet, de az előzővel ellentétben erről már azt is elárulták, mi hajtja. 75 lóerős elektromotor mozgatta a prototípust, és ha a 1,5 óra alatt feltölthető lítiumos akkumulátor menet közben lemerült, és nem volt a közelben töltő, akkor egy 660 köbcentis, Japánban elterjedt benzinmotorocska töltötte fel menet közben. A konnektoros Swiftnek jól állt a fehér belső, a prototípusban pedig még érintőképernyő is volt, amit a Swift soha nem kapott meg.

Kanyarogni ezzel élmény

A négyes Swift bemutatását nem előzte meg koncepcióautó, na de a Swift Sportét igen! A 2011-es S Concept a tigriskarom-mintájú lökhárítójával, 18-as kerekeivel és méretes hátsó szárnyával elég dögösen mutatott, és szerencsére ezekből a vonásokból elég sok minden megmaradt a végleges autón is.

1,6-os motorja 136 lóerős lett, és a korábbi ötös váltó helyett hatfokozatút kapott, így autópályán sem büntet ordító motorral, de ha akarod, 6900-ig pörgetheted. Ötajtós is van belőle, ami elég remek vételnek ígérkezik.

Idén még három típus készül

A kezdetek óta sokat változott a Suzuki esztergomi gyára, ma már önjáró járművek viszik a műszerfalat az egyik munkaállomásról a másikra. A feltekercselt lemezekből présgépek nyomják ki az elemeket, aztán robotok hegesztik a karosszériát, mint bármely más autógyárban, de utána már a 128 szerelőállomáson dolgozó embereké a feladat, hogy készre szereljék a Suzukikat.

A végén fényalagútban vizsgálják meg a fényezést, majd néhány liter üzemanyagot töltenek bele, és fékpadon próbálják végig a fokozatokat és a világítást, ennek végére az első kilométer is belekerül az autókba. Utána esőztető kamrába hajtanak, hogy megvizsgálják a tömítéseket, aztán csak a csomagolás és a szállítás marad hátra. Ma mintegy 3200-an dolgoznak a Magyar Suzukiban, akik közül nyolcvanan már a kezdetek, 1992 óta részt vesznek a termelésben.

Swift, Vitara, SX4 S-Cross a gyárban. Már csak az év végéig készülnek együtt Esztergomban

Magyarországon nem készül több Swift, de jön az utód, ami persze nálunk is kapható lesz, és az első képek alapján sportosabb lesz az eddiginél.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Megkapta a Mitsubishi ASX azt az arcot, amit megérdemelt

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés