Láttad a bannert, ami azt ígéri, elárulja, miért jó, ha egy műanyagflakont teszel a kocsid kerekére? Rákattintottunk, hogy neked ne kelljen.
„Ezért tegyél egy műanyag palackot a kocsid kerekére” – ezzel a szöveggel jött szembe velem mindenféle autós témájú cikkeknél már többször is egy tipikus szöveges-képes cikkajánló a neten. Aztán egyszer, amikor egy cikk alatt már nem is egy, hanem két példányban kaptam meg, más-más képpel és enyhén eltérő szöveggel ugyanezt a reklámot, nem bírtam ki, és rákattintottam az egyikre.
Tipikus hirdetési golyószóró a céloldal. Egy gyűjtés: sok tucat rövid, jórészt ezerszer hallott, olvasott jótanács, mind külön lapozandó-kattintandó oldalon. Az úgy-ahogy értékes főszöveg, a tulajdonképpeni értékes tartalom minden oldalon körülvéve jóféle hidetésekkel, az ember Google- és/vagy Facebook-profilja szerint hüvelyszárazságtól körömgombán és hitelajánlatokon át pénisznagyobbításig. Mi szem-szájnak ingere.
A reklámok maguktól frissülnek időnként, közben valahol ketyeg egy számláló egy adszerveren, az oldal üzemeltetője pedig pár fillérrel gazdagabb lesz minden egyes banner letöltődése vagy újratöltődése után. Végülis ez egy olyan üzleti modell, aminek mindenki örülhet. Vagy majdnem mindenki. Én megtudom, hogyan lehet az autóban birkavesével földrengést megelőzni. A hirdető adhat egy impulzust a szemem sarkába a termékéről. Megkapja a részét a pénzéből a kreatív ügynökség és a médiaügynökség is. Az oldal tulajdonosa pedig vehet magának valami szépet év végén a nála maradó haszonból. És még talán valami szerencsétlen újságíró is kapott pár garast azért a sok egybekezdéses mini anyagért az autós lifehackekről.
De miért kell a kocsi kerekére PET-palackot rakni???
Kattintom sorra a jótanácsokat. Megtudom, hogy ha télen nejlonzacskót gumizok a külső tükörre, nem fagy le a tükörlap, és így azt az időt, amit a tükör lehúzásával töltenék a jégkaparóval, arra fordíthatom, hogy leszedem a tükörről a gumit és a zacskót. Az is kiderül, hogy ha macskaalommal töltött zoknit teszek a szélvédő alá, nem párásodik be az üveg menet közben. Állítólag. Meg hogy ha van egy horpadás az ajtón, egy vécépumpával és egy kis forró vízzel ki tudom egyengetni. Nagyjából. Talán. De még mindig semmi a PET-palackról, ami miatt kattintottam. Csak az egybekezdéses aloldalak, és a sok-sok-sok reklám:
De álljon már meg a menet! Hát nem ma szálltam én be az internetbe, hanem valamikor még Vágási Ferivel egy időben! Keressünk csak rá a guglival, hogy „plastic bottle on car wheel why”!
És akkor megkapom a választ. A Snopes.com tényellenőrző oldalon valaki valamikor már végigcsinálta ugyanazt, amit én most. Az eredmény: nem annak van értelme, hogy az autós PET-palackot tegyen a kerékre, hanem annak, hogy egy gyorsan lefutó, értéktelen reklámokból élő weboldal-üzemeltető azzal húzza be a magamfajta autóbuzikat a cikkébe, hogy kirakja egy webes reklámban minél több, az autóbuzikat érdeklő oldalra: Ezért tegyél PET-palackot a kerekedre!
Az autókerék és a PET-palack egyetlen halvány közös nevezője a Snopes.com szerzőjének hosszas kutatása, sőt: még az én hosszas kutatásom szerint is csak annyi, hogy van egy megerősítetlen valóságalapú urban legend, miszerint rejtélyes autórabló bandák valahol PET-palackot szoktak tenni autók kerekére. Amikor az autó elindul, a megreccsenő PET-palacktól megijedő sofőr kiszáll a kocsiból megnézni, mire ment rá, eközben pedig a tolvaj be tud ugrani az ülésbe, és el tudja vinni a kocsit.
De a harminc-ötven-kilencven oldalas online cikkekben még ennyit sem talált a PET-palackról és a kerékről se a Snopes.com, sem én. A cikkek összeállítója még arra se vette a fáradságot, hogy legalább valami, az ajánlóval lazán kapcsolódó szöveget írjon vagy írasson a jótanácsok közt. Az egyetlen, ami számít: úgy tűnik, a világon elég sok ember eléggé kíváncsi a kerék és a PET-palack kapcsolatának rejtélyére ahhoz, hogy kattintson. Maga a kapcsolat, a rejtély, vagy akár csak pár szó erről már nem is kell.
Ez az egész flakon és autókerék dolog a képpel, az érdeklődést kiváltó mondattal egy vegytiszta, a valósággal való minden kapcsolatot nélkülöző clickbait, kattintáscsali.
Hogy hogyan jött létre és mikor ismerte fel webszerkesztő vagy egy reklámajánlókat optimalizáló algoritmus, hogy ez az, ami működik – sosem fog kiderülni. De a jelenség a maga színtiszta pazarló értelmetlenségében és hatékonyságában lenyűgöző és csodálatra méltó! Meghajlok a PET-palack és az autókerék tisztán hipotetikus házasságának az autós pszichére gyakorolt hatását felismerő ember vagy robot leleményessége előtt! Soha még ennyire nem lelkesített fel semmi, amivel átvertek a neten! Bravó!
Ezek az autós reklámok lehet, hogy nem ennyire hatékonyak, de biztosan többe kerültek: