Sokféle versenyben diadalmaskodott már a Porsche, és a Párizs-Dakar-rali is közéjük tartozik. A sivatagi futamra kifejlesztett Porsche 959-ből összesen csak hét példány készült, és ebből az egyik elképesztő pénzért kelt el egy aukción.

A nyolcvanas évek szuperautói közé tartozott a Ferrari F40 és a Porsche 959, az utóbbi ötlete pedig már 1981-ben felvetődött, mint a 911-esnél feljebb pozícionált sportkocsié. A típussal pedig a motorsportba is beszálltak volna, abba a B-csoportos versengésbe, ahol az Audi, a Ford és a Peugeot is jelen volt az összkerékhajtású, turbófeltöltéses versenygépeikkel. A prototípusát ezért Gruppe B néven mutatták be 1983-ban a genfi autószalonon, a Moby Dick néven is ismert Porsche 935-ből származó biturbó hathengeres motorral.

Mivel a B-csoportos szabályok szerint a versenyautó alapját adó modellből 200 darabot kellett volna legyártani, ezért a Porsche első versenygépe a 911 SC alaposan átépített változatából született, annak 3,2 literes, hathengeres szívómotorjával.

1984-ben a Porsche három ilyen Type 953 névre keresztelt, megemelt, összkerékhajtású 911-et nevezett be a Párizs-Dakar-ralira, a súlycsökkentés érdekében alumínium ajtókkal és plexi ablakokkal.

Mindenki meglepetésére René Metge és Dominique Lemoyne megszerezte a győzelmet, míg Jacky Ickx and Claude Brasseur a hatodik helyen futott be, a harmadik Porsche is célba ért, 17-edik lett a 12 ezer kilométeres, kíméletlen futamon.

1985-re a Porsche már a 959 versenyváltozatával nevezett,

aminek a karosszériáját a Gruppe B prototípuséhoz hasonlóan alakították ki. A lenti képeken látható autó is ezek közé tartozik, amely még az előző évi Carrera szívómotort, de már továbbfejlesztett összkerékhajtású rendszert és számítógépes vezérlést kapott. Sajnos ez az év nem alakult olyan sikeresen a Porschének, mint az előző, mert mindhárom 959-es műszaki hiba miatt esett ki, a képeken látott példány az olajkör hibája miatt. Ickx még vezette is a versenyt, de egy sziklának ütközött, a harmadik Porsche pedig már a verseny elején feladta a küzdelmet.

1986-ra aztán a Porsche 959 megkapta a turbós motort a Párizs-Dakar-ralira, és ez meghozta a sikert, az első két helyet szerezték meg, a harmadik autó a hatodik helyen ért célba.

Összesen hét példány épült a legendás raliautóból, és ez az egyik.

Négy a Porsche múzeumában és raktáraiban található, egy megsemmisült 1985-ben az egyiptomi Fáraó-ralin, és csak a fennmaradó kettő van magánkézben, érthető tehát, hogy a most aukcióra került autó miért keltett olyan nagy érdeklődést. 1985-ben ez a példány is ott volt a Párizs-Dakar-rali rajtjánál, az előző évi győztes René Metge vezette, aki 1981-ben, majd később ’86-ban is megnyerte a Dakart. 1985-ben éppen nem jött össze, de talán ezért is maradt meg ilyen fantasztikus állapotban az autó.

A 959-es nem versenyzett többet, magánkézbe került, egy virginiai gyűjtő garázsába, akinek lenyűgöző kollekciója van veterán versenyautókból.

Nem csak a raktárban őrizgette a Porschét, hanem időnként meg is futtatta. 2004-től három éven át ott volt Goodwoodban, ahol még Jacky Ickx is vezette, és 2008-ban a londoni Royal Automobile Club halljában is kiállították. Jelenleg nem az eredeti motorja van benne, hanem egy háromliteres hathengeres, amivel meg lehet hajtani, de a saját bokszere is jár hozzá.

A Párizs-Dakar-ralit megjárt Porsche 959 ezzel a Rothmans festéssel igazi legenda,

ezért az érte kért pénz is figyelemreméltó. Az RM Sotheby’s aukcióján egymilliárd forintnak megfelelő összegre számítottak, a licit után végül 5 945 000 dollárt, azaz 1,68 milliárd forintot fizettek ki érte. Még nem a vevőhöz került, hiszen rögtön kölcsönkérte a Petersen Automotive Museum a The Porsche Effect című, 2019 áprilisáig nyitva tartó kiállítására, ezért ha eljutsz oda, te is megcsodálhatod minden idők egyik legfejlettebb Porsche versenyautóját.

Ez is érdekelhet:

Az árverésre menet tört össze ez a Porsche 959, mégis szép áron kelt el

Tréleren vitték, úgy törték össze a ritka szuperautót.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés