Nagyon örülünk, hogy a Porsche létrehozott egy Platinum Edition különkiadást néhány modelljéből, mert ennek bemutatása ürügyén ismét vezethettünk Porschéket.

Platinum Edition: szürke autókra számítottunk szürke felnikkel, szürke féknyergekkel. Ehhez képest a Szerémi úti Porsche-központban kigurítottak elénk egy haragos birsalmazöld szörnyeteget és egy szép fehér kombit. Hát hol van ezeken Platinum?

 

Már mondom is! A Panamerán a fekete sport kipufogóvégek, a sötétített üvegezés, a fényes-fekete ablakkeretezés és a különleges hátsó lámpák, valamint a platina fényezésű, 21 colos Exclusive Design Sport felnik adják a spéci kivitel külső sajátosságait.

A plug-in hibrid modelleken az is elárulja a Platinum Editiont, hogy az oldalsó e-hybrid felirat is platinaszürkében virít. Hoppá – na de hát a Cayenne-en krómbetűk vannak oldalt!

Na igen. Hogy mégis csak a Panamerán szürke ez a felirat, annak az lehet az oka, hogy a Cayenne tesztautó mégse Platinum Edition. Ezt a platina-dolgot itt tehát ezzel fel is függesztjük; akit nagyon érdekel, mi adja ezeknek a kocsiknak a platináját, itt (Panamera) és itt (Cayenne) nézheti meg. Kész, kötelező feladat letudva: mehetünk vezetni! De miket is?

Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Edition

Szép, hosszú neve van, nézzük, mi mit is jelent benne. A Panamera a modell, a Sport Turismo a bővített rakterű kombikarosszéria megnevezése. A 4-es szám az összkeréhajtásra utal, az E-Hybrid a konnektorról is tölthető elektromos segédhajtásra. Ennek az autónak az összesített rendszerteljesítménye 462 lóerő.

Messze nem ez a legerősebb vagy leggyorsabb családi Porsche, viszont a 2,9 literes benzinmotor és a 100 kilowattos villanymotorból és 17,9 kWh kapacitású akkumulátorból álló elektromos hajtás tandemje igen jó kompromisszumot teremt dinamika és praktikum között. Egy ilyen Porschével akár heteken át el lehet szaladgálni a városban nulla benzinfogyasztással. Egy töltéssel ötven kilométerre bőven lehet tervezni a hatótávot, a 7,2 kW-os AC-töltővel három óra feltölteni a teljesen lemerült akkut. Ilyenkor mellőzni kell ugyan a V6-os szép hangját, viszont a porschés hangulat és a luxus nagy része benzinfüst és zaj nélkül is velünk marad. Ha viszont menni kell, az se gond. Amikor a benzinmotor is beszáll a játékba, az 5,05 méter hosszú, két és negyed tonnás prémium-sport-kombi 4,4 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége pedig 280 km/h.

A Platinum Edition kivitel érdekesebb extrái között ott a légrugós, szintszabályzós felfüggesztés, a LED-mátrix fényszórórendszer, a 14 dimenzióban állítható elektromos vezetőülés (Sok? Akkor mondom, hogy ha erre még ráfizetünk 1500 eurót, 18 irányban mozgató csúcs-ülést kapunk), a panoráma tetőablak, a Bose-hifi és még számos extra.

Igazán nehéz rosszat mondani erről az autóról. Erős, gyors, nagy sebességnél is nagyon-nagyon stabil, messze-messze a legális sztrádatempó felett is csendes és még ott is kirobbanó gyorsításokra képes. Nagyon kényelmes lapos-széles családi über-sport-túrakocsi, lenyűgöző minőségérzettel. Szerintem az elektromos hajtás és a regeneratív fékezés kis rántásait, nem egészen tökéletes nyomatékváltásait direkt azért hagyták benne a rendszerben, hogy azért valami negatívumot is meg tudjon említeni a tesztnap végén a kocsiból szomorúan kikecmergő autós újságíró.

A modell induló ára: kb. 140 ezer euró, 60 millió forint

És most jöjjön a másik kocsi, a nagy, zöld bálna, ami minden előítéletem ellenére legalább annyival erősebb, sportosabb és félelmetesebb volt a fehér Panamerához képest, mint amennyivel az komolyabb autó mondjuk egy dízel Golfnál.

A képeket a bölcskei Szent András kastélynál készítettük

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

Plug-in hibrid ez is, de ha úgy döntünk, hogy nem elég az üresen is több mint 2,5 tonnás test mozgatásához az itt is csak 100 kW-os villanymotor, a gázpedál erőteljesebb lebillentésére egy négyliteres V8-as turbómotor ébred fel álmából. A rendszer összesített teljesítménye pont félezer kilowatt, 680 lóerő. Így a 0-100 már 3,8 másodperc alatt megvan, a végsebesség pedig 295 km/h. A hatalmas tömeg és a rettenetes erő kettőse félelmetes menetdinamikát produkál, de talán az a legfélelmetesebb, hogy mennyire stabilan, milyen rezzenéstelen nyugalommal engedi kiautózni a termetes kupé-SUV ezt az erőt.

A legális legnagyobb sebesség másfélszereséig szinte észre se vesszük, hogy egyáltalán haladunk, és innen is úgy lő ki padlógázra ez a lehetetlenül fürge tank, mintha még mindig csak állnánk.

És még kanyarodni is lehet vele. Az aktív légrugózás ténylegesen csodát művel a Cayenne Turbo alatt. A kocsi sosem veszti el kényelmét, finom siklását, de ha egy hirtelen sávváltást vagy egy nagyobb ívű kanyar bevételét kell megoldani, mondjuk az észszerűnek látszónál kétszer nagyobb tempó mellett, akkor dőlésirányban azonnal befeszít a rendszer, a kocsi pedig nem átvált a másik sávba, hanem ott terem; nem befordul a kanyarban, hanem valahogy átteleportál rajta.

Pont az a veszélyes ebben az autóban, hogy mennyire nem érződik annak. Kínszenvedés vele betartani az előírt sebességhatárokat, frusztráló beállni vele a sorba a sok billegő, lomha, szerencsétlen többi jármű közé (ide értve még az előző bekezdésekben taglalt Panamerát is).

A modell induló ára: kb. 200 ezer euró, 85 millió forint

És tudjátok, mi a legijesztőbb ebben a Porsche Cayenne-ben? Hogy van még nála is erősebb. A Turbo GT, ami majdnem másfélszer ennyibe kerül és bár papíron az elektromos hajtás nélkül „csak” 640 lóerős, mivel három mázsával könnyebb a hibridnél, már 3,3 másodperc alatt százon van és 300 a vége. Leszabályozva. A gyári bemutató videója pedig zseniális. Íme, a családi Porschék legdurvábbika – ezzel búcsúzunk:

(Fotó: Bodor Tamás)

Ha a konnektoros hibrid családi Porschék neked még nem eléggé elektromosak, nézd meg ezt is:

A villanytúraterepkombi-dragsterszupersportautó: Porsche Taycan Cross Turismo

A 380 lóerős alapváltozat is csodálatos masina, a csúcsmodell vezetését pedig valamilyen vadászgép-pilóta-szintű alkalmassági engedélyhez kellene kötni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hathengeres turbómotorral már Európában is helyet követel a Ram 1500

Bruno Sacco, a legszebb Mercedesek atyja

Nem fog több taxit gyártani a Mercedes, pedig évtizedekig profin csinálták

További cikkeink a témában