A Praga nevét legfeljebb az autótörténelemben járatosak ismerhették, pedig a cseh márka egy évtizede feltámadt, és kőkemény pályagépeket gyárt. A legújabb közúti modelljük a GT-R motorjával hajtott Bohema.

1907-ben alapították az első cseh-morva gépgyárat, ami a következő évben vette fel a Praga márkanevet. A tevékenysége rendkívül szerteágazó volt, gyártottak motorkerékpárokat, személyautókat, tehergépjárműveket, autóbuszokat, repülőgépeket, és persze a második világháború alatt tankokat is.

Praga Alfa a harmincas években Magyarországon. Fotó: Fortepan

Az autógyártás 1947-ben szűnt meg a Pragánál, majd a márkát a kétezres években vásárolta meg új tulajdonosa, és 2011-ben a korábbi portfóliótól eltérően egy kőkemény pályagépet mutattak be a Suzuki Hayabusa motorja alapján épített

3,2 literes V8-assal, 530 lóerővel és mindössze 880 kilogrammos tömeggel: ez lett a Praga R4S.
A közútra is vihető R1R már mutatta, merre tart a Praga dizájnja

A következő évben kihozott R1 már a Renault Sport kétliteres motorját kapta, turbóval akár 395 lóerős teljesítménnyel, a tömegét pedig 670 kilogrammra szorították le. 2016-tól rendszámos, közúti változatban is készül R1R néven, most pedig itt a Praga újabb dobása,

egy még nagyobb, még izmosabb, de továbbra is pehelykönnyű szupersportautó.

A Bohema is a könnyűszerkezetes építés mintapéldája, a karosszéria szénszálas anyagból készült,

a motorja pedig a Nissan GT-R-ből származó, legendássá vált 3,8 literes biturbó hathengeres.

Az erőforrást az angol Lichtfeld vette kezelésbe, amivel a teljesítménye 700 lóerőre nőtt, de mivel a cégnél 1000 lóerős változatot is építenek, rejlenek még benne lehetőségek.

A nagyobb motorja ellenére is könnyebb tudott lenni egy tonnánál a Bohema, ezért elképesztően megy. A végsebessége 300 km/óra felett van, 250-nél pedig több mint 900 kilogramm leszorítóerőt termel.

Azért, hogy úgy viselkedjen, mint ahogyan azt a majdani tulajdonosok elvárják, a korábbi F1-es pilóta Romain Grosjean segített a tesztelésében.

Mivel a közúton is használható, ezért a Praga két kisebb, 50 literes poggyásztartó rekeszt is elrejtett az autó két oldalán, a spártai utastérbe pedig jutott egy kis mikroszálas kárpit. A tervek szerint összesen 89 példányt gyártanak belőle, nem olcsón:

1,28 millió eurós árat szabtak, ami bőven több mint 500 millió forintnak felel meg.

Ez is érdekelhet:

Hihetetlenül gyors a Pininfarina Battista

Minden eddigi elektromos szupersportautónál is gyorsabb a Pininfarina Battista, ami döbbenetes számaival egészen új szintre emeli a gyártók közötti versengést.

Öt szupersportautó, ami méltatlanul feledésbe merült

Furcsa, de izgalmas konstrukciók voltak. Mindet ismered közülük?

Kínai gyártó is beszállna a szupersportautók közé

Két másodpercen belül gyorsul százra a Hyper SSR.

És ezt olvastad már?
Michael Schumacher is ezzel kezdte – a Ford visszatér a Formula–1-be
További cikkeink a témában