A szupersportautók közül elsőként mindenkinek a Ferrari, a Bugatti, a Lamborghini, a McLaren, a Koenigsegg vagy a Pagani jut eszébe, pedig számtalan gyártó próbálkozott betörni a sportkocsik elitjébe. Mutatunk öt furcsa, de izgalmas példányt, aminek a neve mára szinte feledésbe merült.

Nem egyszerű betörni a szupersportautók közé, nem mindig elég egy áramvonalas karosszéria és egy izmos motor hozzá. A patinás márkák mellé sokan próbálnak felzárkózni, és az ismeretlen gyártóknak ritkán jött ki a lépés: ha csak egy pár példányt tudnak legyártani méregdrágán, az általában csődhöz vezet. A nevüket mára talán el is felejtették, mégis érdemes visszaemlékezni egy pár érdekes konstrukcióra.

Cizeta-Moroder V16T

Nem először olvashatsz a Playeren erről az olasz csodáról, ami első pillantásra egy szteroidokon élő Lamborghininek néz ki. Nem véletlenül, hiszen a Miura és a Countach legendás formáját alkotó Marcello Gandini vetette papírra a formát a leendő Diablo számára, de

a Lamborghini akkori tulajdonosa, a Chrysler túlságosan merésznek ítélte.

Gandini terveiben meglátta a fantáziát a Lamborghini korábbi mérnöke, Claudio Zampolli, akinek már csak egy befektetőre volt szüksége, és meg is találta az öklelő bikás márka iránt rajongó zenei producer Giorgio Moroder személyében. A Cizeta márkanév pedig nem más, mint Claudio Zampolli monogramja olasz kiejtéssel.

Zampolli még a Lamborghininél is különlegesebb autót szeretett volna, ezért

két V8-asból terveztek egy 16 hengeres motort, amit keresztben építettek a Cizeta hátuljába,

emiatt volt ennyire lehetetlenül széles. Az 550 lóerős teljesítményt ráadásul manuális váltóval lehetett beosztani, amivel 4,5 másodpercen belül gyorsult százra, és 325 km/órás sebességet ért el.

A dupla bukólámpás prototípust 1988-ban mutatták be, és három év alatt fejlesztették gyártásra kész állapotba, de addigra elúszott a költségvetés, ezért Moroder jobbnak látta kiszállni a projektből. A V16T-ből csupán egy tucatnyit gyártottak, a fennmaradt példányok mára értékes ritkaságok, de sikernek azért nem neveznénk az olasz szupergépet.

Mega Monte Carlo

Az Aixam neve ismerős lehet azokról a mopedautókról, amiket a francia utakon jogsi nélkül is lehet vezetni, ezért fiatalok és idősek is ezt választják a robogók helyett. A gyártó nagy vágya volt, hogy az apró városi buborékautókon kívül másért is elismerjék, ezért Mega néven új márkát alapítottak a saját szupersportkocsijuk számára.

A Mega nevéről még a Track juthat eszedbe, ez a fantasztikusan extrém szuperautó

a megemelt futóművével, amit úgy terveztek meg, hogy minden terepen megállja a helyét. De messze nem a Track volt a Mega egyetlen sportkocsija, hiszen átvették a Monte Carlo Automobiles nyolcvanas évek vége óta fejlesztett projektjét is.

A monacói autóklub századik évfordulójára Centenaire névre keresztelt szuperautót a Lamborghini V12-esével szerelték, és bár Rainier herceg is áldását adta rá, csak egy féltucatot sikerült legyártani belőle. Az Aixam tulajdonosa felvásárolta a projektet, és megbízta a Sera dizájnstúdiót, hogy alkossanak egy új, még dögösebb formát.

A Mega Monte Carlót a ’96-os genfi autószalonon mutatták be, és nem csak a külseje volt újdonság. Az olasz motorját a Mercedestől származó 6 literes V12-esre cserélték, ami hatfokozatú manuális váltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket. A 495 lóerős Monte Carlo ezzel

4,4 másodperc alatt gyorsult százra, a végsebessége elérte a 300 km/órát.

Sejthető volt, hogy a mopedautókból az Aixam nem sokáig tudja finanszírozni a szupersportkocsi-terveket, 1999-ben a Track és a Monte Carlo gyártását is leállították. Az utóbbiból sosem derült ki, hogy hány példány készült, a francia források két vagy három autót említenek, amivel igazi unikornis lett a mikroautó-gyártó nagy álma.

Venturi 400 GT

A monacói Venturit 1984-ben alapították, a formás középmotoros sportautójukat az Aston Martin, a Ferrari és a Porsche riválisának szánták. A kilencvenes évek elején a Formula–1-be is belekóstoltak a Larousse csapatának megvásárlásával, de ennél jobb ötletük is volt, egy márkakupa a gentleman driverek számára, amihez saját autót fejlesztettek.

A 400 Trophy építéséhez a Venturi 260 karosszériáját alaposan kiszélesítették, amivel a kelleténél jobban hasonlított a Ferrari F40-re. A Peugeot, Renault és Volvo által fejlesztett, hétköznapi típusokból ismert 3 literes V6-os motorból pedig két turbóval 408 lóerőt hoztak ki, amivel

a kilencvenes évek elején a legizmosabb francia sportautónak számított.

A hátsó lámpák ugyan az E21-es 3-as BMW-ből származtak, ami nem ritka gyakorlat a kisszériás sportautógyártók között, de a Venturi csúcstechnikát is felvonultatott, hiszen az elsők között használt karbontárcsás fékeket. A 400 Trophy példásan gyors lett,

4,7 másodperc alatt gyorsult százra, és 291 km/órás sebességet ért el.

A márkakupás versenyautóból 73 példányt építettek, ebből tízet a vevők kívánságára közúti használatra alkalmassá alakítottak, innen jött az ötlet a 400 Trophy utcai változatára. A 400 GT 1994-ben jelent meg, de a Venturi pénzügyi gondjai miatt már csak tizenötöt tudtak gyártani belőle, ezzel felkerülhet a méltatlanul elfeledett szupersportautók közé.

Lister Storm

Az ötvenes években alapított angol Lister előbb a motorsportban, majd Jaguarok átépítésével szerzett nevet magának. Saját szupersportautójuk motorja is a versenypályákról származik, abból a Jaguar XJR-9-ből, amivel 1988-ban megnyerték a 24 órás Le Mans-i futamot, véget vetve a Porschék évek óta tartó egyeduralmának.

A 7 literes V12-es erőforrás 554 lóerőre volt képes, amivel a Storm már 4,1 másodperc alatt elérte a százas tempót, a végsebessége 335 km/óra volt. Más szuperautókkal ellentétben a gigantikus motorját nem az ülések mögé, hanem az orrába építették be, ezért

a 2+2 üléses Lister Storm a kor leggyorsabb négyüléses sportautójának számított.

A Lister ’93-ban bemutatott szupersportautója nem győzte meg a vevőket, csak négyet sikerült eladni a Storm gyártásának egy éve alatt. A márka ennél ismertebbé vált a versenypályákon, ahol még az ezredforduló után is évekig futott a típus, több futamgyőzelmet és bajnoki címet szereztek vele, mielőtt feledésbe merült volna a neve.

Ascari KZ1

A kilencvenes években alapították az Ascari márkát, amit a Formula–1 első kettős világbajnokáról neveztek el. A Lee Noble által tervezett Ecosse után a nagyobb dobásnak a 2005-ben bemutatott KZ1-et szánták, aminek szénszálas anyagból készült karosszériája alá a korabeli BMW M5-ből ismerős 5 literes V8-as szívómotort szerelték, hatfokozatú manuális váltóval.

A teljesítményét 507 lóerőre növelték, a tömegét 1300 kilogramm alá szorították, ezért az Ascari 3,7 másodperc alatt gyorsult százra, és 320 km/óra volt a végsebessége. 2006-ban hiába jött ki a 625 lóerős változat, az eladások nem mentek jól, a fejlesztés azonban rengeteg pénzt emésztett fel, ami csődbe vitte a gyártót. Az angliai központját jelenleg a Haas F1-es csapata foglalja el.

Ez is érdekelhet:

A nyolcvanas-kilencvenes évek minden őrültsége benne van ebben a szuperautóban – Cizeta-Moroder-sztori

Az első prototípustól a lehetséges feltámadásig meséljük a 16 hengeres olasz szupersportautó történetét.

5 Lamborghini prototípus, aminek valóra kellett volna válnia

Nem is biztos, hogy ismered mindet, pedig legendává válhattak volna.

A régi recept szerint épült ez az angol sportkocsi

Nem elektromos, még csak nem is hibrid az új Noble.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában